Zoals het topic al aangeeft wil ik dat automatisch bij het opstarten eth0 en eth1 geconfigureerd zijn. Nu moet ik elke keer na het inloggen met root met insmod <module> en ipadres e.d. instellen handmatig en dit is behoorlijk tijdrovend. Ik heb het net ff geprobeerd om in rc.config toe te voegen alleen worden de modules dus niet geladen. Iemand de oplossing??
De module kun je gewoon in /etc/modules zetten dan hoef je dat niet meer in te vullen voor het automatisch aan zetten van eth0 en eth1 moet je het sriptje networking dat in /etc/init.d (Kan ook een ander dir zijn zo is het in elk geval in debian) en dan moet je die in rc<1..5> zetten.
Dan hoef je niets meer te doen en gaat het automatisch.
Dan heb ik ook nog even een vraag.
Hoe kun je bepaalde parameters aan een module meegeven bij het booten? Dat moet in elk geval in modules.conf maar hoe doe je dat? Ik moet namelijk bij de module ne de optie io=0x220 meegeven.
Dan hoef je niets meer te doen en gaat het automatisch.
Dan heb ik ook nog even een vraag.
Hoe kun je bepaalde parameters aan een module meegeven bij het booten? Dat moet in elk geval in modules.conf maar hoe doe je dat? Ik moet namelijk bij de module ne de optie io=0x220 meegeven.
Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!
dat gaat met options <naam_van_de_module_van_je_NIC> io=<ioadres> irq=<irq_nr>
en natuurlijk je eth? koppelen aan je naam_van_de_module_van_je_NIC met alias eth? <naam_van_de_module_van_je_NIC>
Alleen bestaat /etc/modules niet onder SUSE
Weet iemand waar ik de vergelijkbare dir kan vinden??
en natuurlijk je eth? koppelen aan je naam_van_de_module_van_je_NIC met alias eth? <naam_van_de_module_van_je_NIC>
Alleen bestaat /etc/modules niet onder SUSE
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat in het bestand /etc/init.d/network de NIC's geconfigureerd worden. Alleen is dat zo'n ingewikkelde source zodat ik geen idee heb wat ik moet aanpassen. Ik heb iig 2 NIC's, eth0 voor de ADSL verbinding en eth1 voor de interne LAN. Waar moet ik Ip en Netmask enzovoorts opgeven en de module van desbetreffende NIC's laden.
Heeft iemand een idee van hoe dit moet??
BVB
Heeft iemand een idee van hoe dit moet??
BVB
Verwijderd
modules is bij suse modules.conf
parameters en ip adresssen worden in rc.config ingesteld
dit alles is het makkelijkst met yast te doen
"system administration/integrate hardware into system/configure your network device" voor de hardware parameters
"system administration/network configuration/network base configuration" voor de ip instellingen van de nics
aangezien je vast nieuwsgierig bent vindt je de overige instellingen ook wel
je kunt ook /etc/rc.config handmatig wijzigen, kortom nu mag jij weer zoeken
parameters en ip adresssen worden in rc.config ingesteld
dit alles is het makkelijkst met yast te doen
"system administration/integrate hardware into system/configure your network device" voor de hardware parameters
"system administration/network configuration/network base configuration" voor de ip instellingen van de nics
aangezien je vast nieuwsgierig bent vindt je de overige instellingen ook wel
je kunt ook /etc/rc.config handmatig wijzigen, kortom nu mag jij weer zoeken
Ok, ik had ook wel al rc.config handmatig veranderd alleen hielp dit niets. Nu ik het via YaST gedaan heb staat er volgens mij precies hetzelfde als wat ik handmatig heb veranderd. Ik heb het idee dat de modules gewoon niet worden aangeroepen ofzo. Ik heb gewoon in /etc/modules.conf de volgende regels opgenomen:
alias eth0 rtl8139
alias eth1 ne2k-pci
options rtl8139 io=bla irq=bla
options ne2k-pci io=bla irq=bla
Ik weet zeker dat die io adressen en irq's goed zijn want als ik het met insmod handmatig doe werkt het netwerk gewoon alleen wil ik dit natuurlijk automatisch laten configureren.
Ik hoop U zo voldoende te hebben geinformeerd over mijn situatie, zo niet dan lees ik dat wel in het vervolg van dit topic.
BVD
alias eth0 rtl8139
alias eth1 ne2k-pci
options rtl8139 io=bla irq=bla
options ne2k-pci io=bla irq=bla
Ik weet zeker dat die io adressen en irq's goed zijn want als ik het met insmod handmatig doe werkt het netwerk gewoon alleen wil ik dit natuurlijk automatisch laten configureren.
Ik hoop U zo voldoende te hebben geinformeerd over mijn situatie, zo niet dan lees ik dat wel in het vervolg van dit topic.
BVD
Verwijderd
als je rc.config handmatig aanpast zou je eigenlijk /sbin/suseconfig moeten draaien en waarom dat is wel ergens op te zoeken (restarten deamons etc)
volgens mij hoef je bij beide modules niet de io & irq op te geven
kijk eens op je tty10 of /var/log/messages (dacht ik) of je daar ergens foutmeldingen tegenkomt
volgens mij hoef je bij beide modules niet de io & irq op te geven
kijk eens op je tty10 of /var/log/messages (dacht ik) of je daar ergens foutmeldingen tegenkomt
Heb net ff die logfile doorgespit en daar staan een aantal foutmeldingen
. Alleen weet ik niet precies wat die inhouden, misschien zegt het een van jullie iets??
linux insmod: /lib/modules/2.2.18/net/ne2k-pci.o: invalid parameter parm_io
linux insmod: /lib/modules/2.2.18/net/ne2k-pci.o: insmod eth1 failed
Dit komt 4 kier achter elkaar voor. Hierboven staat echter het volgende:
linux kernel: eth0: Realtek RTL8139 Fast Ethernet at 0x6300, IRQ 10, mac-adres
Het lijkt mij dan dat eth0 wel geconfigureerd word maar ook dat is niet het geval. Iemand een oplossing?? Ennuh, ik voer na veranderingen altijd die SuSEconfig uit.
BVD
linux insmod: /lib/modules/2.2.18/net/ne2k-pci.o: invalid parameter parm_io
linux insmod: /lib/modules/2.2.18/net/ne2k-pci.o: insmod eth1 failed
Dit komt 4 kier achter elkaar voor. Hierboven staat echter het volgende:
linux kernel: eth0: Realtek RTL8139 Fast Ethernet at 0x6300, IRQ 10, mac-adres
Het lijkt mij dan dat eth0 wel geconfigureerd word maar ook dat is niet het geval. Iemand een oplossing?? Ennuh, ik voer na veranderingen altijd die SuSEconfig uit.
BVD
Verwijderd
al geprobeerd om de parameter io & irq weg te laten
kijk eens met lsmod of je ne2k-pci wel geladen is
kijk eens met lsmod of je ne2k-pci wel geladen is
Pagina: 1