Toon posts:

Stopt bijna direct na power-on / Oververhit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat dit onderwerp hier op z'n plaats is.

Systeem:

- AMD K6 166MMX
- M5ATA moederbord (super pentium TX system board, volgens de manual)
- Onbekende CDROM
- Samsung HDD (maakt veel kabaal)
- ATI videokaart
- Dynalink modem
- Onbekende geluidskaart
- Fan op de CPU en in de kast

Probleem:
Hij wordt aangezet, fans starten, HDD komt op gang, Monitor gaat van standby, toetsenbord-ledjes geven een blinkje. Dan knippert het CDROM lampje even, en geeft de PC-speaker een biepje. Tot hier alles normaal (je kent het wel, je kan het helemaal dromen van je eigen PC, ik tenminste). Maar dan stopt alles opeens, alles is dan dus het beeld (monitor gaat weer standby), toetsenbord (lampjes uit, en geen reactie van de PC), CDROM (was aan het openen, houdt gewoon op als ie halfopen is op dát moment). De aan/uit-led van de PC blijft gewoon branden, de fans blijven draaien, en ook de HDD.
Allereerst heb ik het toen met een andere monitor geprobeerd, werkte ook niet.
Ik dacht daarne dat er ergens oververhitting was, de chips op de videokaart voelden niet warm. Toen de fan van de CPU gehaald, hendeltje losgemaakt, processor eruit, voelde niet warm (bovenkant natuurlijk). Processor er weer in, onderkant fan afgestoft (zaten een paar stofjes op). Er weer opgedaan, en PC aangezet.
Startte gewoon op, heb in Windows een aantal temperatuur-proggies geprobeerd, werkten niet. Half uur later weer uit, en kreeg het label: mysterieus gerepareerd. Niet dus.

Heb hem inmiddels zo'n 20 keer aangezet (en weer uit), en enkele keren zag ik voordat de monitor in standby ging een cursor (niet knipperend, daar duurde het veel te kort voor). En een paar keer zag ik zelfs nog het "Energy Star" logo plus een beetje tekst, weet niet wat.

Het draait al goed sinds de tijd dat dit een top-pc was, en het probleem is eergisteren begonnen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en dat ik genoeg info heb gegeven.

• Dryw.Filtiarn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 12:10
Ik denk dat dit of een defect moederbord is (maar waarschijnlijk niet), of je moet de voeding even vervangen...

=( Protected by witchcraft )=

Verwijderd

Heb je geen andere voeding bij de hand ?

• Dryw.Filtiarn
Op maandag 29 oktober 2001 21:49 schreef Bart Decker het volgende:
Heb je geen andere voeding bij de hand ?
Dat zei ik dus al :P

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 21:50 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:

[..]

Dat zei ik dus al :P
sorry ik had het niet gelezen ,..ben in een afgesloten ruimte met thinner , wasbenzine en grondverf aan de slag geweest ..zie een paar vlekken voor m'n ogen

Verwijderd

Topicstarter
Heb er niet een over ofzo, kan ik een wisseltruc toepassen met m'n PIII 733EB of m'n 386DX 66?
En is er een kans dat die voeding dan naar de knoppen gaat?
En ik heb daarbij mijn twijfels of ik alle kabels die eraan te pas komen goed terug zal kunnen plaatsen, maar als dat niet _te_ ingewikkeld wordt moet het wel lukken.

En als blijkt dat het aan de voeding ligt, wordt dat dan gewoon een nieuwe kopen? (Zo ja, waar?) Of valt zoiets nog te repareren?

Verwijderd

Die aansluitingen komen toch niet overeen met elkaar

heb je geen multimeter ?

• Dryw.Filtiarn
Op maandag 29 oktober 2001 21:56 schreef IVS het volgende:
Heb er niet een over ofzo, kan ik een wisseltruc toepassen met m'n PIII 733EB of m'n 386DX 66?
En is er een kans dat die voeding dan naar de knoppen gaat?
En ik heb daarbij mijn twijfels of ik alle kabels die eraan te pas komen goed terug zal kunnen plaatsen, maar als dat niet _te_ ingewikkeld wordt moet het wel lukken.

En als blijkt dat het aan de voeding ligt, wordt dat dan gewoon een nieuwe kopen? (Zo ja, waar?) Of valt zoiets nog te repareren?
Ik zou die van je PIII mooi laten zitten, dat is toch ATX en daar heb je waarschijnlijk niks aan... Die van de 386 moet wel lukken, als hij genoeg watjes heeft :) . Als het de voeding inderdaad is ga je naar de eerste de beste computerboer en haal je voor een paar tientjes een nieuwe voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste, sorry dat ik nu pas post.

Het is niet de voeding. Ik heb de voeding uit de kapotte pc in m'n 386 gehad, dat werkte. En ik heb de voeding uit m'n 386 in de kapotte pc gehad, dat werkte niet.

Wat kan het dan zijn?

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Het kan zijn dat je ATX aan/uit schakelaar contact blijft maken. Probeer eens om die los te maken van het mainboard en de Reset schakelaar als aan / uit te gebruiken.

Murphy was an optimist

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, de schakelaar zit direct op de voeding. (Oke, een snoer ertussen, maar niet op het mobo dus.)

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 20:33

snoei

kabels... :D

het kan ook zijn dat je voeding niet genoeg vermogen heeft, waardoor de spanning inzakt en hij uitschakelt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan toch niet, ik heb de voedingen van de probleem-pc en die 386 verwisseld, en de probleem-pc deed het nog steeds niet... :?

• Xanax959
  • Laatst online: 09:04

Xanax959

relax...

Wat gebeurt er als je je pc opstart met alleen een floppydrive, videokaart en geheugen? (bootdisk)

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Topicstarter
Werkt ook niet.
Ook nog geprobeerd zonder floppydrive, geen succes.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nog een laatste poging gedaan:
Andere videokaart erin, ook geen succes.

De keuze ligt nu dus tussen het moederbord en de processor...
Is het nog mogelijk één van beide te testen (heb geen andere passende moederbordjes of processors)?
Welke is het meest logisch, of is dat niet te zeggen?
Pagina: 1