Toon posts:

bios update probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het updaten van mijn moederbord (supermicro) liep de computer vast. Na een telefoontje naar de comp. dealer kreeg ik te horen dat het geen probleem was en dat ze alleen maar ff de chip op het mboard opnieuw moesten branden. De volgende dag kreeg ik een telefoontje dat er een nieuw mboard in moet en dat ook de (interne) soundcard en modem kapot zijn gegaan. Nu ben ik niet echt een super expert, maar het kilnkt niet logisch in mijn oren. Kan iemand bevestigen dat het mogelijk is dat er andere onderdelen dan het mboard kapot kunnen gaan als je mboard update fout gaat.

bvd.

JMV

ps: Ik weet dat je beter geen bios update kan uitvoeren als je computer het goed doet, maar ik had met regelmaat reboots tijdens spellen, internet of wat dan ook...

ps2: Volgens deze zelfde computerzaak is mijn garantie ook vervallen omdat ik hun die bios flash had moeten laten doen... Beetje vreemd, of zijn jullie het daar niet mee eens?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
spontaan herstarten machine, en dat soort verschijnselen worden niet door een brak bios veroorzaakt, denk dat de oorzaak eerder in windows zelf zit,

mm garantie vervallen? heeft je mb geen mogelijkheid tot een bios recovery?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Probeer eens een ISA kaart in je ISA slot te duwen en de computer dan te starten met een bootdisk +flashproggie . Op sommige moederborden werkt dit .

Er kunnen geen andere componenten kapot gaan bij een mislukte flash

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp doet je pc het niet meer na een mislukte flash.

Laatst las eenzelfde topic en toen kwam iemand met de volgende suggestie:
Als je Award BIOS hebt, maak dan een bootflop met een regel in autoexec.bat waardoor BIOS automatisch wordt geflasht als je opstart.
Die ene regel moet dan zijn:

AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP
mischien hebbie er wat aan, iig sux6 :)

Verwijderd

BIOS update mislukt omdat moederbord stuk ging op het moment van het flashen?
Vreemde computerzaak.... Geen garantie na het zelf flashen van een Bios? Vreemd....

Vraag hier eens: http://www.supermicro.com/Purchase-Euro.htm#NETHERLANDS

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Supermicro borden waren geloof de enigste met die feature, dus je hebt mazzel :) Op mijn asus a7v133 zeiden ze ook dat dat kon maar dat ging dus nie :( En dat je interne modem en soundcard kapot zijn klinkt idd niet logisch, test ze eens in een andere pc of zitten ze onboard :?

Verwijderd

spontaan herstarten machine, en dat soort verschijnselen worden niet door een brak bios veroorzaakt, denk dat de oorzaak eerder in windows zelf zit
Windoos en de Bios werken nauw samen, en vooral de HW-SW timings moeten goed op elkaar afgestemt zijn. Hiet zijn strikte specificaties voor, opgestelt door... Microsoft.
Dus al ligt het aan Windoos, de oplossing moet (meestal) uit de bios komen.
bla bla AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP
halloo, z'n MoBo is kapot, met een half geflashde bios, vergeet die autostart maar |:(

'Volgens deze zelfde computerzaak is mijn garantie ook vervallen' LOL: ze leveren eerst een ondeugdelijk product met de mogelijkheid om zelf de aanwezige fouten via een biosflash op te lossen, maar als je dat doet vervalt wel de garantie... lijkt me niet he, ze zouden dat met het aanbieden van bios versies op het Inet dan echt duidelijk moeten vermelden.

Twee mogelijkheden denk ik: 1- de bios had voldoende code om de voltages op het mobo in te stellen, alleen helaas veel te hoog 2- om een verkeerde flash op te lossen moet de flashrom eruit om ergens anders (in een ander mobo) correct geflashed te worden. Als die compuboer hierbij een fout gemaakt heeft, bv door de spanning er niet af te halen bij het uithalen (je wordt wel eens laks als je er vaak mee werkt), dan kan er ook wat meer kapot gaan.
In dat laatste geval wordt je genaaid, maar goed, dat wordt je dus toch al (garantie :( )

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
Op maandag 29 oktober 2001 22:49 schreef Laphroaig het volgende:

[..]

halloo, z'n MoBo is kapot, met een half geflashde bios, vergeet die autostart maar |:(

...
toch heeft hij gelijk, bepaalde biossen zijn zo gemaakt dat NIET ALLES wordt herschreven, zodanig dat er altijd support blijft voor de diskette controller, wel geen video support, vandaar dat je een autoflash moet hebben (je ziet niks :p) 'k heb geen idee welke mobo dit ondersteunen, maar er zijn er zeker, lijkt mij toch de moeite om te proberen want die zaak lijkt mij nogal "oplichter" achtig

Verwijderd

dubbelpost, typu is moeilik

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op maandag 29 oktober 2001 22:55 schreef catfish het volgende:

[..]

toch heeft hij gelijk, bepaalde biossen zijn zo gemaakt dat NIET ALLES wordt herschreven, zodanig dat er altijd support blijft voor de diskette controller, wel geen video support, vandaar dat je een autoflash moet hebben (je ziet niks :p) 'k heb geen idee welke mobo dit ondersteunen, maar er zijn er zeker, lijkt mij toch de moeite om te proberen want die zaak lijkt mij nogal "oplichter" achtig
Die 'bootlock' zoals dat genoemd wordt support ook een ISA videokaart, maar het lollige is dat er bijna geen mobo's met ISA meer zijn :)

Verwijderd

--------------------------------------------------------------------------------
bla bla AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP
--------------------------------------------------------------------------------
waar staat dat eigenlijk :?

iig ik vond ut ook vreemd, maar die gozer in dat andere topic had er baat bij :?

dus ik d8 post em ffies hiero, wie weet >:)

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Volgens mij duidelijk een zaak van flesserij :(

" ps2: Volgens deze zelfde computerzaak is mijn garantie ook vervallen omdat ik hun die bios flash had moeten laten doen... Beetje vreemd, of zijn jullie het daar niet mee eens?"

Zeker vreemd, daar zullen ze dan ook weer geld voor vragen..

Een verkeerde biosflash zal zeker niet resulteren in een kapot moederbord, soundcard en modem..Ik denk dat Laphroaig
het bij het juiste eind heeft met zijn opmerking over de fout van je computerboer.

Al met al moeilijk te achterhalen als je er niet bij bent geweest. Probeer het alsnog op de garantie te gooien met die boer. Als hij niet meewerkt geef dan aan dat je dit met de importeur/fabrikant ed op gaat nemen om te achterhalen hoe het kan dat alles kapot is. Mischien kan je daar meer voor elkaar krijgen.

suc6

btw drie weken geleden had ik mijn bios ook geflest :) waarbij hij ook niets meer deed. Bioschip naar de importeur gestuurd en een week later draaide hij weer. Koste me alleen de verzendkosten :)

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

Computerzaak waar ik zelf werk hebben we een programmer voor die bios chipjes.
Gebeurt regelmatig dat een klant z'n bios misflashed...

Opsturen naar de leverancier is dan vaak een langdurig gedoe dus daarom doen we het maar zelf.

Kan hooguit zijn dat ze je een geeltje rekenen voor de tijd ofzo...
Pagina: 1