Toon posts:

[FAN]

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb misschien een heel dom vraagje namelijk:

Waarom zitten er aan een fan altijd een oneven aantal bladen??? Wie o wie kan het mij vertellen. Niet dat het mij wat uitmaakt hoeveel bladen eraan zo'n fan zitten maar het is toch leuk om te weten

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Omdat een kruk met 3 poten ook stabieler staat :?
(heb eigenlijk geen flauw idee, maar ik weet dan ook niet hoe het platicje om een sixpack heet)

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Maar een kruk met vier poten staat nog stabieler

• koekum

koekum

Een kruk op 3 poten staat ALTIJD stabiel (zaag maar eens een (kruk)poot een stukje af, of op niet egale (il-egaal :? :P )grond )
Dat gaat je met 4 niet lukken.

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 20:07

Theuno

Da Devil Crew

Meer bladen is meer luchtdruk..
dat zou niet verklaren waarom je een oneven aantal krijgt.

Uh ja, dus geen id eigenlijk..
Ik ga eens ff tellen...

Goed okee, lijkt er idd op.

Het zou kunnen zijn omdat hij dus stabieler is, maar dan zitten er altijd weer stickers scheef op, en is dat dus ook weer om zeep geholpen....

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is me eigenlijk nooit opgevallen :) maar waarom vraag je jezelf dit af ?

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

Lijkt me duidelijk een punt van teveel vrije tijd..

maar nu hou ik me dus ook met die gekke vraag bezig |:(

edit:
icoon

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Topicstarter
Nou het zat nml zo:

Ik kreeg de piep van mijn oude videokaart (:r S3 Savage 4 Pro :r) dus besloot een keer een nieuwe kopen. Dat werdt een Geforce2 MX400. Ik kwam thuis en zag dat er geen fan op de chipset van de Gefroce zat :'( dus ik de volgende dag een fannetje gehaald. Keek ik naar dat fannetje en zie dat er heel veel bladen aan zatten, dus ikke tellen. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11. Wouw 11 bladen das veel. Keek ook naar andere fans waar ook een oneven aantal bladen op zat. Dus zo kwam ik op de vraag

Goed zo???

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

uh ja
da vin ik allemaal wel oke

als jij of iemand anders ook met het antwoord kom :)

Anders krijg ik weer last van nachtmerries ensow :Z :z :Z wil dan nie meer lukke ;(

Nu nog betere koffie...

• koekum

koekum

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb me dit ook al heel vaak afgevraagd, maar ik ben er ook nog steeds niet achter... :(
* Demo is blij dat ie niet de enige is wie dit opgevallen is, hij hoeft dus nog niet naar een inrichting :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

dankje koekum

nu zit ik me dat ook weer af te vragen ....

koekum: bedankt :)

Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Misschien iemand die de :r S3 Savage 32mb :r van mij wil kopen

Verwijderd

Dit heeft te maken met stabiliteit van de fan. (dus dat ie geen trillingen veroorzaakt. Steel een fan heeft 4 bladen dan ligt het draaiende gewicht dat een moment veroorzaakt in twee lijnen. Bij 3 bladen is dit echter 3. Bij 5 5. Bij 6 6. enz. enz. Over hoe meer lijnen het gewicht verspeidt ligt, hoe meer de fan op een draaiende circel gaat lijken die helemaal geen trilling of onevenwichtig moment veroorzaakt. Er is dus een onevenaantal bladen omdat dit een fan zo stabiel mogenlijk maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 oktober 2001 21:03 schreef Sidewinder het volgende:
Dit heeft te maken met stabiliteit van de fan. (dus dat ie geen trillingen veroorzaakt. Steel een fan heeft 4 bladen dan ligt het draaiende gewicht dat een moment veroorzaakt in twee lijnen. Bij 3 bladen is dit echter 3. Bij 5 5. Bij 6 6. enz. enz. Over hoe meer lijnen het gewicht verspeidt ligt, hoe meer de fan op een draaiende circel gaat lijken die helemaal geen trilling of onevenwichtig moment veroorzaakt. Er is dus een onevenaantal bladen omdat dit een fan zo stabiel mogenlijk maakt.
Of ik ben niet helemaal wakker of ik kan niet lezen.

Er staat dat bij vier bladen het moment over twee lijnen verdeeld is en bij 6 over 6 lijnen??? Is het dan niet zo dat het over 3 lijnen is???

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 21:03 schreef Sidewinder het volgende:
tadaaa!
opgelost, doei!

• koekum

koekum

Op maandag 29 oktober 2001 20:58 schreef Theuno het volgende:
dankje koekum

nu zit ik me dat ook weer af te vragen ....

koekum: bedankt :)
Slaap ze :P

Verwijderd

Jah athlon je hebt gelijk dom. Kon mezelf even niet meer volgen. Verzin het ook net. Maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer het lijkt te kloppen

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

nee daz duidelijk..
maar meer bladen kost wel meer "kracht" omdat meer bladen zorgt voor meer luchtverplaatsing (bij boten meer voortstuwende kracht, minder snelheid)

Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Sidewinder: Klinkt aannemelijk, maar 6 bladen zou dan maar 3 lijnen hebben. Dus: 3 3, 4 2, 5 5, 6 3, 7 7, 8 4, enz.

Maar waarom hebben die groter windmolen (stroomopwekkers) dan maar 2 bladen? En de authentieke hollandse 4 bladen? :)

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:32
Op maandag 29 oktober 2001 21:02 schreef AthlonThaBest het volgende:
offtopic:
Misschien iemand die de :r S3 Savage 32mb :r van mij wil kopen
Mail me maar ff, keb nog een reserve kaartje nodig, ik ben nl errug goed in het slope van men videokaarte :(

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

Die windmolend (oude) omdat ze dit vroeger niet wisten

En sja, bij de nieuwe zal het wel omdat ze zo makkelijker snel ronddraaien wat meer stroom oid oplevert !

Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Theone, dit hoeft niet want je kunt natuurlijk ook heel veel kleine bladen gebruiken. Dat windmolens wel evenaantallen hebben (hoewel niet allemaal), ligt eraan dat de toerentallen hier overhet algemeen veel lager zijn. En dat de verstorende momenten in verhouding dus ook veel kleiner zijn. Windmolens die drie bladen hebben werken vaak ook inderdaad op een hoger toerental (wat je al niet ontdekt tijdens een zomerseizoen op het strand zitten.)

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

offtopic:
g0h..
daar kijk ik toch echt ergens anders naar.

Maargoed, dat is dus voor het aantal lijnen..
vraag duidelijk beantwoord.
;)

Nu nog betere koffie...

Verwijderd

geinig om te weten, had ik nog nooit bij stilgestaan :)

Verwijderd

Theuno, ik weet presies waar jij naar kijkt, maar aangezien ik bij de vrijwillige strandwacht zit ben ik ook op het strand bij 15 graden celcius windkracht zes en stortregen, en dan is er dus vrijwijnig te beleven.

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik begin het nou wel te snappen

Dus een 3 rads fan is net zo (in)stabiel als een 6 rads fan, omdat het moment verdeeld is over evenveel lijnen *D ik snap het!!!

Verwijderd

Hee,
een hele slimme van Sidewinder ;)

Het is dus dezelfde reden waarom een compagnie soldaten die over een brug marcheert, het uit de pas moet doen.

Resonantie :9
(Het voorkomen er van dus...)

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 21:17 schreef Sidewinder het volgende:
Theone, dit hoeft niet want je kunt natuurlijk ook heel veel kleine bladen gebruiken. Dat windmolens wel evenaantallen hebben (hoewel niet allemaal), ligt eraan dat de toerentallen hier overhet algemeen veel lager zijn. En dat de verstorende momenten in verhouding dus ook veel kleiner zijn. Windmolens die drie bladen hebben werken vaak ook inderdaad op een hoger toerental (wat je al niet ontdekt tijdens een zomerseizoen op het strand zitten.)
En ik maar denken dat hoe minder bladen een windmolen heeft hoe harder ie moet draaien om bij een gelijke wind evenveel vermogen uit de wind te kunnen halen (bij eenzelfde plaatsing en doorsnede, voor diegeen die in zeurmode is).

Maar over oneven aantal bladen van fanŽs heb ik nog nooit nagedacht. Is wel leuk om te weten.

Verwijderd

Bij een windmolen is er ook geen aandrijf motor. De wind levert de kracht, en die zal niet in resonantie worden gebracht door de schoepen.

Of je met een oneven aantal de rotor van een windmolen beter tegen interne resonantie beshermt betwijfel ik.... Een andere vraag is of je daarmee de geluids produktie posotoef kunt beinvloeden. Onderzoek daarnaar zal voor milieu kwesties wel ooit gedaan zijn neem ik aan.....
Pagina: 1