Toon posts:

[Debian] apt-get dist-downgrade?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje, kun je in Debian van unstable naar testing gaan? Of moet je gelijk een nieuwe install doen?

Heb namelijk nu unstable gedaan en ik weet niet of dat goed gaat werken :'(

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Het is (blijkbaar) niet mogelijk om met apt-get te downgraden op dit moment.. Dit schijnt wel in apt-get 0.5 te zitten, maarja, die heb ik persoonlijk niet :)

Wat je wel kunt doen, is opstarten met je unstable-systeem.. Kijken of alles werkt enzo, daarna ff naar /etc/apt lopen, en daar in je sources.list alles van unstable naar bijv. testing veranderen... Dan apt-get update draaien.. Hij zal _niet_ je packages gaan downgraden, maar hij zal nu ook niet meer de 'unstable'-tree volgen, maar de 'testing'-tree.. Met als gevolg :

Foobar-2.0.deb (uit unstable), zal niet geupgrade worden, zodra er een Foobar-2.1.deb uitkomt in unstable, maar pas als deze in testing komt..

Dat lijkt me zo op het eerste gezicht de enige oplossing.. Maar misschien heeft Nelske een helderde ingeving ? :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 29 oktober 2001 20:11 schreef moto-moi het volgende:
Maar misschien heeft Nelske een helderde ingeving ? :-)
wanneer niet ;)

PSN: Houtvlot

Verwijderd

Damn, wat een vertrouwen jongens :D (jammer dat er geen bloos-smilie is :P )

Ik heb wel een oplossing, maar die is volledig voor eigen risico.
don't shoot me, als ik zo geholpen heb je systeem om zeep te helpen.

Maak het volgende bestand aan (of voeg het onderstaande eraan toe):
/etc/apt/preferences

Daar zet je hetvolgende in:
code:
1
2
3
Package: *
Pin: release a=testing
Pin-Priority: 1001

Die wildcard spreekt voor zich. Het pakt alle packages.
De Pin geft aan om welke release het gaat (kan je nog meer dingen mee doen).
Een Pin-Priority >1000 geeft aan dat het een downgrade wordt. (>100 geeft een upgrade aan en 100 is gelijk aan een geinstalleerde package)

Nu draai je na "apt-get update" hetvolgende commando:
code:
1
apt-get -u dist-upgrade

Apt-get zal nu aan je vragen of je wel helemaal goed bij je hoofd bent >:)

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op maandag 29 oktober 2001 20:30 schreef nelske het volgende:
Damn, wat een vertrouwen jongens :D (jammer dat er geen bloos-smilie is :P )
Die niet meer deze wel: Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~metamorf/images/god.gif

... and well deserved! :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou nou... dat ga ik nou niet zo 1,2....3 proberen. Ik kijk eerst wel hoe "unstable" Sid eigenlijk is.

Ik zal dit sowieso ff afdrukken en in mijn Linux map doen ;)

Thank you...

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Laten wij de grote apt eens raadplegen. Apt is de alwetende infobot in #debian op irc.debian.org.
[20:44:16] <Chakotay> potato->sid
[20:44:19] <apt> potato->sid is probably don't go directly from potato to sid, it's unsafe these days. instead: ask me about potato->woody, ask me about woody install warnings, ask me about woody->sid, and ask me about libdb3 problem.

[20:44:37] <Chakotay> potato->woody
[20:44:47] <apt> it has been said that potato->woody is edit /etc/apt/sources.list, change all mentions of "potato" or "stable" (except security.debian.org) to "woody". Then "apt-get update", "apt-get install apt-utils debconf" and "apt-get dist-upgrade", et voila! Also ask me about "woody install warnings"

[20:45:04] <Chakotay> woody->sid
[20:45:05] <apt> hmm... woody->sid is to do s/woody/sid/g with the sources.list. then apt-get install perl-5.6; apt-get install libperl5.6; apt-get update; apt-get dist-upgrade

[20:45:39] <Chakotay> sid->woody
[20:46:12] <apt> impossible! Imagine a one way road

[20:46:50] <Chakotay> woody->potato
[20:46:51] <apt> impossible! Imagine a one way road.

[20:47:06] <Chakotay> sid->potato
[20:47:08] <apt> somebody said sid->potato was Impossible! (without a complete reinstall) Imagine a one way road. see downgrading

[20:47:24] <Chakotay> downgrading
[20:47:25] <apt> well, downgrading is musn't be done at great scale if you're not an expert. some important files might move from a package to an other during an upgrade (eg: /sbin/ldconfig moved from ldso to libc6 during potato->woody). if you downgrade to former packages that couldn't know that fact, you might lose these files (if you lost /sbin/ldconfig , no lib package can install correctly, including libc6 !). There are other problems for sure...

[20:48:39] <Chakotay> sex
[20:48:43] <apt> methinks sex is updatedb; locate blonde; talk; date; cd; strip; look; touch; finger; unzip; uptime; apt-get install condom; mount; fsck; gasp; more; yes;yes; yes; more; umount; apt-get remove --purge condom; make clean; sleep

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

/me kruipt nu helemaal weg in een hoekje. Stelletje mafkezen.

Maar unstable is minder unstable dan de naam doet vermoeden hoor.
Okee het wil heel af en toe wel eens een klein probleempje opleveren (bij het updaten), maar als je een beetje verstand van zaken hebt, dan is het in bijna alle gevallen relatief eenvoudig op te lossen.

Ik draai al een behoorlijke tijd unstable op verschillende machines in ieder geval.

[edit]
Reyn_Eaglestorm: Das ook de reden waarom ik even waarschuwde ;) . Ik heb zoiets geprobeerd nadat ik een vern&%& installatie van progeny Linux op die manier wilde downgraden. It wasn't a pretty sight, dat kan ik je wel vertellen.
Uiteindelijk was m'n systeem zo verneukt, dat ik er toch maar voor gekozen heb om opnieuw te installeren. Iets dat ik eigenlijk nooit doe.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 29 oktober 2001 20:50 schreef nelske het volgende:
Reyn_Eaglestorm: Das ook de reden waarom ik even waarschuwde ;) . Ik heb zoiets geprobeerd nadat ik een vern&%& installatie van progeny Linux op die manier wilde downgraden. It wasn't a pretty sight, dat kan ik je wel vertellen.
Uiteindelijk was m'n systeem zo verneukt, dat ik er toch maar voor gekozen heb om opnieuw te installeren. Iets dat ik eigenlijk nooit doe.
* Mx. Alba had ooit Helix Gnome geïnstalleerd op potato. Ik deed dat omdat Helixcode qua Gnome ver voorliep op potato. Toen heb ik geüpgrade naar woody. Ik hield Helix Gnome, toen al omgenoemd tot Ximian Gnome. Het liep ongeveer gelijk met de standaard Gnome in woody, maar zag er gelikter uit. En toen geüpgrade naar sid. En dat ging dus niet. Want sid loopt vrijwel constant voor op Ximian. Ik had dus vrijwel constant allerlei zeer irritante dependency conflicten. Uiteindelijk heb ik Ximian verwijderd - wat ook niet echt een pijnloos proces was. Alsof je een octopus van je gezicht af trekt die zich met al zijn tentakels en zuignappen vast probeert te houden. Maar het is wel gelukt :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 21:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De oplossing van Nelske is wel bijzonder ingenieus...verdient eigenlijk een schoonheidsprijs ;)
Ik zelf zou eigenlijk eerst eens proberen of het met de optie --target-release (-t) misschien al lukt. De werking staat niet helemaal duidelijk beschreven in de manpage, er staat wel iets over --default-release. Die maakt een default pin aan met een waarde van 990...niet genoeg voor downgrades dus. Of --target-release nu wel of niet sterker is (en dus misschien kan downgraden) wordt me niet helemaal duidelijk, maar ik zou het in ieder geval wel logisch vinden.
Misschien is er nog een mogelijkheid. Als je overweg kunt met dselect dan kun je het volgende proberen:
• Verander 'unstable' naar 'testing' in je /etc/apt/sources.list
• Start dselect en draai eerst update (de tweede optie)
• Kies in 'Select' de goede paketten. Als het goed is selecteert dselect automatisch de gedowngrade paketten om te installeren. Dit klinkt misschien vreemd, apt doet dit niet en het staat ook niet in de manpage maar voor zover ik me kan herinneren gebeurt het wel :) . Het probleem is dat ik niet weet of hij ook base-packages automagisch downgrade.
• Draai 'Install' (of draai 'apt-get dselect-upgrade', dat zou hetzelfde moeten doen denk ik)
• Hoop dat het allemaal goed gaat

Een laatste oplossing is om de bestanden eerst de downloaden (vanaf packages.debian.org) naar een bepaalde dir en ze vervolgens met dpkg -R --force-depends /my/dir/ te installeren.

En als je alle vorige oplossingen niet leuk genoeg vond kun je ook nog een lijstje maken (zelf of door een scriptje) met de packages die je wilt downgraden. Vervolgens draai je iets als:
for i in 'cat bestand'; do apt-get install $i/testing; done (met backquotes, maar ik weet nog steeds niet hoe ik die moet typen...)

* odysseus thinks about the perl motto: 'There's more than one way to do it'...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Met --target-release moet het inderdaad kunnen (bij mijn weten kan je daar namelijk gewoon de pin mee opgeven).

De manier zoals jij het beschrijft met dselect is inderdaad ook een mogelijkheid om het te doen. (ik geloof dat dselect ook automatisch de oude base-packages pakte in dat geval)

Echter geldt voor alle manieren zoals ze tot nog toe beschreven zijn. Hoop dat het enigszins werkt en bereid je maar voor heel wat verveldende dingetjes die onderweg kunnen gebeuren. Maar ja, als alles in 1 keer goed zou gaan, dan zou het ook niet leuk zijn he ;)
Je moet wel wat te spelen hebben.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 29 oktober 2001 21:20 schreef odysseus het volgende:
(met backquotes, maar ik weet nog steeds niet hoe ik die moet typen...)
Dat heb je al eens eerder gevraagd (jaja, gaan we weer ;) ), en toen vroeg ik wat details, waar jij toen niet meer op geantwoordt hebt (misschien moet je er anders maar eens een topic over openen). Ik vroeg toen (uit het topic [topic=294494/1/25] ):
Hoe bedoel je? In een virtual console of een terminal emulator?
Wat bedoel je met backquotes? Deze: ` ?
Wat voor tobo?
btw: "There's more than one way to do it." is ook wel beetje Unix folisofie hoor :)

Back OT:
Nelskes oplossing (met apt pinning) is idd wrs de beste als je echt wilt downgraden, maar moto-moi's idee is misschien uitvoerbaarder: gewoon (qua versienummers) blijven hangen op wat unstable nu heeft, tot testing hogere versienummers krijgt dan unstable op dit moment heeft.

Als aanvulling op Nelskes opmerking over de 'unstableness' van Debian Unstable: True, meestal is er (op wat bugs na) nix aan het handje, maar als er dus iets belangrijks kapot gaat, moet je vaak behoorlijk goed weten wat je doet... Dus je moet maar even voor jezelf beslissen of je Unstable wilt houden.
Je kunt overigens nu wel even bij Unstable blijven, om te kijken hoe het is. De kans dat er net nu iets belangrijks kapot gaat is niet heel groot...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 29 oktober 2001 21:34 schreef nelske het volgende:
Met --target-release moet het inderdaad kunnen (bij mijn weten kan je daar namelijk gewoon de pin mee opgeven).
Hmm, het het nog even nagezocht maar in de documentatie van apt zie ik het niet en op internet vind ik maar een paar berichten erover. Ik ben er vrij zeker van dat het niet mogelijk is om het op de commandline mee te geven, maar dat je het om te veranderen in de preferences-file moet zetten die je noemde. In dit speciale geval gaat namelijk de configfile boven de commandline...
Zie ook http://lists.debian.org/deity/2000/deity-200009/msg00099.html en http://lists.debian.org/deity/2000/deity-200010/msg00051.html .
Maar ja, als alles in 1 keer goed zou gaan, dan zou het ook niet leuk zijn he ;)
Je moet wel wat te spelen hebben.
Mee eens...hoe meer moeite het heeft gekost hoe meer voldoening je eraan overhoudt :)

[ver OT]
Ik zie net dat je Technische Informatica studeert. Ik heb zelf ook plannen in die richting, maar weet nog niet duidelijk waar. Zou je kunnen vertellen (of mailen) waar je op kunt letten en wat er allemaal positief/negatief is waar je studeert? Zou ik erg blij mee zijn. (Mochten er anderen zoiets doen, geldt natuurlijk hetzelfde.)
[/ver OT]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 21:46 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dat heb je al eens eerder gevraagd (jaja, gaan we weer ;) ), en toen vroeg ik wat details, waar jij toen niet meer op geantwoordt hebt (misschien moet je er anders maar eens een topic over openen). Ik vroeg toen (uit het topic [topic=294494/1/25] ):
Klinkt mij als een verkeerde keymap in de oren eerlijk gezegd.
[knip]
,maar moto-moi's idee is misschien uitvoerbaarder: gewoon (qua versienummers) blijven hangen op wat unstable nu heeft, tot testing hogere versienummers krijgt dan unstable op dit moment heeft.
Probleem daarvan is echter wel, dat je een hele hoop dependencies hebt.
Als pakketje A ineens voldoet, maar afhankelijk is van pakketje B, die in de testing nog op een lagere versie zit, dan op je huidige systeem, dan zal deze niet geupgrade worden.
Kortom het kan nog wel even duren voordat het zo'n beetje daadwerkelijk geupdate wordt.
Het is echter wel mijnsinziens de enige "veilige" methode, aangezien je dan niets daadwerkelijk downgrade.
Als aanvulling op Nelskes opmerking over de 'unstableness' van Debian Unstable: True, meestal is er (op wat bugs na) nix aan het handje, maar als er dus iets belangrijks kapot gaat, moet je vaak behoorlijk goed weten wat je doet... Dus je moet maar even voor jezelf beslissen of je Unstable wilt houden.
Je kunt overigens nu wel even bij Unstable blijven, om te kijken hoe het is. De kans dat er net nu iets belangrijks kapot gaat is niet heel groot...
Sja, ik ben persoonlijk sowieso van mening, dat je niet aan unstable moet beginnen als je je weg in Linux (en dus ook Debian) niet blindelings kan vinden.
Testing ala, maar unstable is niet echt heel verstandig.
Zeker niet op een server.

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 21:55 schreef odysseus het volgende:

[..]

Hmm, het het nog even nagezocht maar in de documentatie van apt zie ik het niet en op internet vind ik maar een paar berichten erover. Ik ben er vrij zeker van dat het niet mogelijk is om het op de commandline mee te geven, maar dat je het om te veranderen in de preferences-file moet zetten die je noemde. In dit speciale geval gaat namelijk de configfile boven de commandline...
Zie ook http://lists.debian.org/deity/2000/deity-200009/msg00099.html en http://lists.debian.org/deity/2000/deity-200010/msg00051.html .
Hmz, je geeft er zo te zien aan de links, gewoon de Pin mee aan en dus niet de Pin-priority (die staat vast op 990 en dus niet > 1000).
Als je die pin-priority niet mee kan geven met apt (zonder de pref-file), dan zal een downgrade op deze manier dus niet gaan lukken.
[ver OT]
Ik zie net dat je Technische Informatica studeert. Ik heb zelf ook plannen in die richting, maar weet nog niet duidelijk waar. Zou je kunnen vertellen (of mailen) waar je op kunt letten en wat er allemaal positief/negatief is waar je studeert? Zou ik erg blij mee zijn. (Mochten er anderen zoiets doen, geldt natuurlijk hetzelfde.)
[/ver OT]
Euhmm...
Sja, begin er maar niet over.
Ik heb er bijna 3 jaar rondgehuppeld (op de TU/e) en ik heb naast m'n studie wat te veel met andere dingen beziggehouden.
Eind Januari, ga ik dan ook beginnen aan een andere informatica opleiding. Meer op de praktijk gericht. Tot die tijd doe ik even wat rustiger aan en zoek even wat dingetjes uit voor mijzelf ;)
Persoonlijk vond (en vind) ik Technische Informatica aan de TU/e nogal saai en weinig uitdagend. Heel veel theorie, die mij op den duur gewoon enorm tegen ging staan (en zo denken meer van mijn vrienden er helaas over).
Kortom het is echt een wetenschappelijke opleiding. Bedenk je dat heel goed, voordat je eraan begint ;)

Het is wel zo, dat tegenwoordig er veel meer project-werk (Ontwerp Gericht Onderwijs. in het kort OGO) is. Elk trimester zit er de eerste 2 jaar wel een OGO-project bij; dat maakt het in ieder geval wat meer praktijk gericht. Echter ik ben nog van de generatie waarin dat niet het geval was. Verder worden tegenwoordig steeds meer vakken aangepast (veelal vereenvoudigd) en wat interessanter gemaakt. Tja en aangezien de meeste mensen op die Technische Informatica studeren geacht worden om nieuwe technologieen te ontwikkelen, terwijl ze eigenlijk nauwelijks daadwerkelijk programmeer ervaring hebben, heb ik besloten voor mezelf om een andere opleiding te gaan volgen.
Programmeren vind ik toch nog altijd het leukste :)

De keuze voor Eindhoven heb ik puur gemaakt, omdat ik Eindhoven een leuke stad vind en ik er altijd dichtbij in de buurt gewoond heb. Verder stond de TU/e mij ook gewoon wel goed aan.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op maandag 29 oktober 2001 22:15 schreef nelske het volgende:
Het is wel zo, dat tegenwoordig er veel meer project-werk (Ontwerp Gericht Onderwijs. in het kort OGO) is. Elk trimester zit er de eerste 2 jaar wel een OGO-project bij; dat maakt het in ieder geval wat meer praktijk gericht. Echter ik ben nog van de generatie waarin dat niet het geval was. Verder worden tegenwoordig steeds meer vakken aangepast (veelal vereenvoudigd) en wat interessanter gemaakt. Tja en aangezien de meeste mensen op die Technische Informatica studeren geacht worden om nieuwe technologieen te ontwikkelen, terwijl ze eigenlijk nauwelijks daadwerkelijk programmeer ervaring hebben, heb ik besloten voor mezelf om een andere opleiding te gaan volgen.
Hmmja, daar kan ik van meespreken ik zit nu in het examenjaar van de HTS TI en kan je vertellen dat ik in die tijd 5 projecten van een half jaar achter de rug heb. Een project wordt met 8 man uitgevoerd en bevat alle elementen die je in projectontwikkeling terugvind. Toen ik in de eerste klas zat waren wij de proefkonijnen voor dit type onderwijs en het is mij goed bevallen (doch soms niet, maar dat noemen we maar opstartproblemen). De projecten die ik gehad heb zijn:

• proces georiënteerd: boekingsprogramma voor een reisbureau (Delphi)
• data georiënteerd: database en applicatie voor een kinderboederij (Access)
• exploitatie & beheer: website met bijbehorende cgi-scripts (Linux, Apache en shell-scripts)
• object georiënteerd: multi-user dungeon (Java)
• onderzoek & advies: ziekenhuis informatie systeem (MS SQL, OLAP)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 29 oktober 2001 21:46 schreef deadinspace het volgende:
Dat heb je al eens eerder gevraagd (jaja, gaan we weer ;) ), en toen vroeg ik wat details, waar jij toen niet meer op geantwoordt hebt (misschien moet je er anders maar eens een topic over openen). Ik vroeg toen (uit het topic [topic=294494/1/25] ) :
Je hebt dit keer helemaal gelijk ;) . Ik heb op de een of andere manier je reply nooit gelezen, vreemd genoeg. Hij kwam toch al vlak na mijn eigen post, maar ik heb het hele topic daarna niet meer gelezen.

[schaamt-zich-erg-diep-modus]
Ik zag net dat ik over de toets voor de backquotes had heengekeken...zit daar zo netjes links in het hoekje verstopt... :7
* odysseus kruipt heel diep weg...
[/schaamt-zich-erg-diep-modus]

Verwijderd

ROFLOL :D

/me licht langs zijn stoel van het lachen.

odysseus, als je nog meer toetsen wil weten, roep dan even >:) ;)
Pagina: 1