BE-6-II 133MHz problemen

Pagina: 1
Acties:

• Venz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
Hallo,

Terug van een enorme tijd weggeweest: Eindelijk mijn oude 366MHz Celeron voor een PIII 933MHz vervangen en nu hangt mijn systeem regelmatig. Met name als ik bijvoorbeeld defragmenteren opstart of een stukje wil gaan vliegen in FS2000. Mijn systeem hangt dan ook echt HARD. Na een hoop geprobeer ben ik er achter gekomen dat deze problemen zich alleen voor doen als ik met een FSB van 133MHz draai. 100 of 66MHz geen probleem! Maarja...daar heb ik natuurlijk niet die 933MHz processor voor gekocht, want die wil toch echt een FSB van 133MHz. |:(

Mijn systeem bevat het volgende:
- Abit BE-6-II moederbord met de laatste versie van de BIOS
- Pentium III 933MHz
- 2x 64Mb 1x 256Mb PC133 geheugen
- GeForce II MX 32Mb videokaart
- SB Live
- 1x 8Gb 1x 40Gb HDD via onboard HPT366 controller
- 2x CD-ROM 1x CD-RW via onboard IDE

Da's het wel zo'n beetje...iemand enig idee wat de bottleneck zou kunnen zijn?!?

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

heb je toevalig niet een verkeerde proc? die je dus overklokt met je FSB dus 133X iets is 933. En omdat je hem overklokt zonder dat je het weet, word ie te warm en dus vastloper??

tisss maar een gedachte

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Ik denk niet dat er echt een bottleneck is. Wat zijn de drivers van je GeForce? Want daar zou het ook aan kunnen liggen? En wat is het voor geheugen, als het noname is moet je t ff met 1 dimm proberen en dan steeds een erbij stoppen, zo kun je zien of er iets met het geheugen mis is.

|Specs|

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Misschien wordt de northbride wat te warm..
BX is officieel maar tot 100Mhz en sommige BX chipsets halen de 133 niet. De meeste wel trouwens, maar het hoeft dus niet altijd het geval te zijn.

Dit vermoeden wordt trouwens alleen maar sterker doordat je systeem op 100Mhz FSB wel stabiel draaid.

• Venz
Processor is gemaakt voor 133MHz, staat er volgens mij zelfs op. Volgens mij allemaal no-name geheugen wat ik gebruik. eens mee wisselen is toch het proberen waard. Processor temperatuur ligt vrij stabiel rond de 36 graden. Valt op zich wel mee lijkt me. heb er wel voor de zekerheid een fan bijgezet maar dat maakte geen verschil (wel in temperatuur natuurlijk maar het probleem was er nog |:( )

Drivers van GeForce zijn de laatste als het goed is. Vorige week nog gedownload.

Rare is: Die moederplank moet toch wel geschikt zijn voor een FSB van 133MHz lijkt me. Anders kan je het in de BIOS toch ook niet selecteren?!?

Kan het misschien aan het plankje liggen wat van Slot 1 naar socket 370 gaat?!? Doe maar een gooi :?

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Denk dat het eerder met je AGP-slot (agp devider) snelheid te maken heeft, tenminste als die dezelfde instellingen kent als mijn BE6. Die kende alleen 2/3 als kleinste waarde. 2/3 *133= 89mhz
Bij een fsb van 133 liep mijn AGP-slot op 89MHZ en daar kon mijn V7700 niet tegen. Een FSB van 124mhz geeft bij mij geen problemen.

Verwijderd

cas geheugen, temps cpu , devide pci/agp, voltage cpu

/me denkt dat et daar wel weer in zal zitten

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

ow, als je proc maar 38c word is ie denk ik idd niet overgeclockt, die mijne word namelijk standaard al 54C

Misschien iets met voltage. Zoals mijn voorganger al schreef?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 21-08 15:17
Op maandag 29 oktober 2001 19:58 schreef rdluca het volgende:
Denk dat het eerder met je AGP-slot (agp devider) snelheid te maken heeft, tenminste als die dezelfde instellingen kent als mijn BE6. Die kende alleen 2/3 als kleinste waarde. 2/3 *133= 89mhz
Bij een fsb van 133 liep mijn AGP-slot op 89MHZ en daar kon mijn V7700 niet tegen. Een FSB van 124mhz geeft bij mij geen problemen.
AGP geeft volgens mij alleen problemen bij een geforce als ie ook 4x aankan, maar als dat moederbord een BX chipset heeft dan kan ie waarschijnlijk niet verder dan tot agp2x
en dan moet overklokken van de AGP bus niet erg zijn als dr
een geforce2 in zit denk ik
dat kan ik fout hebben hoor, maar bij mij geeft 89MHZ agp op 2x en een geforce2 geen problemen ('t is een Leadtek)
als je mobo wel AGP4x ondersteunt dan zou ik hem maar es op 2x proberen, of desnoods eerst op 1x en als dat dan fatsoenlijk werkt op 2x

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zorg voor wat extra koeling op je BX chipset en probeer eens op AGP 1X te lopen.
De i440BX is echt alleen bedoeld voor 100MHz en lager!
En dat je het instellen kunt in de BIOS is logisch, dat doet Abit voor de OC'ers. Kijk maar es int boekje wat er staat over FSB > 100MHz.

Verwijderd

of je nou 1x, 2x of 4x (kan in dit geval niet) dat maakt verder weinig uit, het gaat om die 89 hmz

• rdluca
  • Niet online
Op maandag 29 oktober 2001 21:00 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:

[..]

AGP geeft volgens mij alleen problemen bij een geforce als ie ook 4x aankan, maar als dat moederbord een BX chipset heeft dan kan ie waarschijnlijk niet verder dan tot agp2x
en dan moet overklokken van de AGP bus niet erg zijn als dr
een geforce2 in zit denk ik
dat kan ik fout hebben hoor, maar bij mij geeft 89MHZ agp op 2x en een geforce2 geen problemen ('t is een Leadtek)
als je mobo wel AGP4x ondersteunt dan zou ik hem maar es op 2x proberen, of desnoods eerst op 1x en als dat dan fatsoenlijk werkt op 2x
Een BE6 (BX chipset) ondersteunt AGP2x geen 4x maar m'n ASUS V7700 GTS2 loopt met 89mhz onherroepelijk vast in FS2000. Ook op m'n BX6 rev2 trekt die V7700 geen 89mhz.

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04

DrDrax

Bacdafucup

Hmmmm De Be6-II kan en mag gewoon op 133 Mhz.
Dit lijkt me een controller probleem...
Als je de hd van de highpoint aftrekt en op je normale controller drukt looptie dan beter ?????
Is voor mij wel een bekend probleem.... die highpoint trekt trouwens overclocken ook niet al te best ....

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

• rdluca
  • Niet online
Daar heb ik zelf echt nog nooit aan gedacht. Heb alleen vastlopers in FS2000. Beeld loopt helemaal vast en alleen een ram op de reset geeft reactie. Dacht dus altijd dat het mijn videokaart was.
Ga toch nu eens proberen met m'n hd op de normale controller. :)

Ben benieuwd :?

Verwijderd

[quote]Op maandag 29 oktober 2001 19:29 schreef Wolfhound het volgende:
Hallo,

- Abit BE-6-II moederbord met de laatste versie van de BIOS
- Pentium III 933MHz

]de laatste is dus ook voor pentium-3 1000mhz maar er zit een adder onder het gras de highpoint controller word ook geupdate naar 1.25 en waarschijnlijk heeft windows nog de 1.23 dus conflikt je moet ook bij abit de inf halen ik geloof bij software
dan is het opgelost denk ik
succes
gerrit

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:24

MnM

Moet prima gaan, ik draai zelf een p3 700e @ 1001, dus met een fsb van 143MHz en een AGP bus van 95.33MHz (Asus V7100 pro+TV)op een Abit Be6-2 (zelfs met een p3 500e @ 800 gedraait (fsb van 160MHz en een agp bus van 106MHz)

Je moet zorgen dat je I/O voltage op 3.5 Volt staat (dit heeft te maken met je AGP bus en je Mem sloten (regelt het voltagen ervan))

Zorg ervoor dat je memory timings goed staan, je cas latancy ensow

Test goed met de dimms er stuk voor stuk in of deze wel goed zijn en goed op 133Mhz werken

Zet er nieuwe drivers voor je videokaart op.

it should work with no problem 8-)

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gahad met hetzelfde moederbord, ik zou de heatsink van de chipset afhalen en er artic silver tussen doen en evt een fannetje.
Wedden dat ie het dan doet?!!

• Venz
Hartelijk dank voor alle tips. Ben dus eens aan het rommelen gegaan, uiteindelijk toch maar geheugen modules gan trekken en ja hoor....blijkt één module dus niet die 133MHz aan te kunnen. Systeem draait nu als een zonnetje. Best lullig want toendertijd waren die 64Mb PC 133 (stickertje op module zegt ook dat het 64Mb PC133 is) modules nog flink prijzig....mooi een oor aangenaaid dus!
Nou, nu maar voor een knaak en een bounty een nieuwe module halen. Nogmaals hulde! B-)
Pagina: 1