Toon posts:

CD-ROM werkt niet in DOS, wel in Windows...

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem: zodra ik een bepaald spel in MS-DOS-mode wil draaien,dat gebruik maakt van de CDROM, geeft de pc aan dat MSCDEX niet ge-installeerd is. In Windows vind ik dit programma wel terug, namelijk in de map 'Commands'.
Het lijkt erop dat ik in DOS een opdracht moet geven om de CD-ROM te installeren aan de hand van dat commando 'MSCDEX'..... Hoe doe ik dit?? Graag HULP.

(MSDOS geeft zelf aan dat het commando op de volgende manier gebruikt moet worden: MSCDEX [/E/K/S/V] [/D:<driver>...] [/L:<letter>] [/M:<buffers>] ,maar wat betekent dit allemaal???)

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
als je nog een floppy hebt wat bij je cdrom kwam kun je die installen en dan zou hij het daar ook moeten doen probeer anders eens te booten van een cdrom en dan met cdrom ondersteuning kiezen (alleen win 98 of win ME)

dan doet hij het ook :)

maar voor zo'n spel eerst de cdrom drivers laten laden in dos.

Verwijderd

je zou eens kunnen kijken hoe het op je win98 diskette is geregeld. desnoods een rescue disk aanmaken in control panel.

kort gezegd komt het erop neer dat je een dos cdrom driver hebt, standaard genaamd oakcdrom.sys op de w98 disk.
Deze laad je in \config.sys

Daarnaast moet je de cdromdrive nog een driveletter toekennen, en dat gaat met MSCDEX.EXE

c:\config.sys (of a:\config.sys als je wilt...):

DEVICE=C:\OAKCDROM.SYS /D:CDROM001

c:\autoexec.bat:

MSCDEX.EXE /D:CDROM001 /L:X

de cdromdrive heeft de blockdevicenaam CDROM001 gekregen (verder onbelangrijk welke naam, als ze maar bij mscdex en de cdrom driver beidee dezelfde naam hebben),
en is als drive X: geladen [ /L:driveletter -optie in mscdex]

mscdex.exe heeft nog meer opties:
/M<getal> stelt het aantal cache-buffers van elk 2KB dos-geheugen in. standaardwaarde is 4.

De overige opties zijn voor exotische cdrom-drivs zoals ze ze in Azie hebben.

• Dikdoan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06-2025

Dikdoan

Kijk, ik kan nog lopen

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik gebruik een win98 bootdisk en de cd-rom krijgt een driveletter toegewezen. Maar de foutmelding blijft.

Config.sys en autoexec.bat zijn als hierboven.

cd-rom speler doet het wel. (getest op andere pc) wel oud maar hij deed het onder NT. (dat heb ik er nu afgeknald voor een win2K install.) Maar zonder cd-rom is dat moeilijk.

misschien extra andere drivers nodig?

Zolang ie het blijft doen....

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Kun je voortaan je topictitel volgens het 3-stappen-plan aanmaken?

[topic=331522/1/100] (punt 3)

Alvast bedankt he :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op donderdag 14 maart 2002 10:23 schreef EquiNox het volgende:
Kun je voortaan je topictitel volgens het 3-stappen-plan aanmaken?

[topic=331522/1/100] (punt 3)

Alvast bedankt he :)
Die bestond toen nog niet :D :P

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1