Toon posts:

RS232 -> Wat is er allemaal mogelijk ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over de RS232 poort (seriëel dus)

Wat is er nou eigenlijk allemaal mogelijk met een seriële poort in combinatie met wat programmeren?

dan bedoel ik dus of het mogelijk is om op de seriële poort een lampje/schakelaar ofzo aan te sluiten en dan deze dmv software (C, Turbo pascal of Delphi) aan te sturen. (zo simpel mogelijk)

ik heb op internet wel gezocht maar niet gevonden wat ik nou echt wil weten. Heeft iemand schema's/voorbeelden van hoe je dat aan moet sluiten.

(ik heb wel een TP source gevonden die karakters naar m'n modem (com1) stuurt, en kan ontvangen, maar 'k weet niet wat ik er verder mee kan)

andere ideeën zij ook welkom.

b.v.d. Dave :)

Verwijderd

Volgens mij zijn er ooit boekjes uitgebracht...
Poorten beter benut...
en nog zoiets... van elektuur...

Schijnen errug goed te zijn.

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

ik heb er wel eens mee gexperimenteerd. Met behulp van VB kon ik ze aansturen. Op de www.elektuur.nl kun je ze gratis downloaden. Ik heb een verkeerslich mee gemaakt. Maar verder ging ik niet.

ps. ik wilde eigenlijk meer ingangen en uitgangen iemand een idee?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ff op die site van elektuur gekeken... en idd een hoop te downloaden.

maar volgens mij is alles in VB. en dat is nou juist precies wat ik niet ken. iemand ook nog dit soort dingen voor C/Turbo Pascal/Delphi ??

Dave

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel DIT gevonden :)

• ND863

ND863

iemand nog een idee om meer in en uitgangen te krijgen op de rs232 poort?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 02 november 2001 17:27 schreef ND het volgende:
iemand nog een idee om meer in en uitgangen te krijgen op de rs232 poort?
mmm... in principe kan je toch ook de DTR en RTS lijnen als uitgangen gebruiken? de DCD en CTS als ingangen? of heb ik het mis?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wij hadden op school destijds een Delphi component (TComms geloof ik) om de compoort aan te sturen. Kon je gewoon een string over je compoort sturen, en aan de andere kant kon je die string weer opvangen met hetzelfde component.
Voor de parallelle poort hadden we ook een componentje (TParport ofzo), daarmee kon je gewoon een 0 of 1 op elke gewenste lijn zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 16:25 schreef _JGC_ het volgende:
Wij hadden op school destijds een Delphi component (TComms geloof ik) om de compoort aan te sturen. Kon je gewoon een string over je compoort sturen, en aan de andere kant kon je die string weer opvangen met hetzelfde component.
Voor de parallelle poort hadden we ook een componentje (TParport ofzo), daarmee kon je gewoon een 0 of 1 op elke gewenste lijn zetten.
mmm klinkt intressant... 'k gaa is ff kijke waar dat te downloaden valt :)

hier: TParport

en hier nog wat seriële componenten :)

• ND863

ND863

Op zondag 04 november 2001 15:10 schreef MPdave het volgende:

[..]

mmm... in principe kan je toch ook de DTR en RTS lijnen als uitgangen gebruiken? de DCD en CTS als ingangen? of heb ik het mis?
Ja, dan heb je maar 4 ingangen of uitgangen ofzo.. ik wil er meer hebbuh.....

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Vraag die gozer van Commcontroll oid, dat winamp bestuur via comport proggie. Dit 'woont' ook op GoT.

Verwijderd

Topicstarter
whaaa... search doet het niet! :(

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het aansturen van de com poorten is niet zo moeilijk. De poorten aansturen gaat nl op bijna dezelfde manier als files ed lezen/schrijven. In windows kan je bv met CreateFile(blablabla) een "file" (in dit geval de compoort) openen, en er daarna van lezen en/of schrijven met Read/WriteFile. Staat allemaal wat duidelijker omschreven in de msdn, dus zoek daar ns zou ik zeggen :)

Over het aantal ingangen/uitgangen: Aangezien het een serieele poort is zal je ook een soort van serieele communicatie moeten maken. Op die manier kan je zoveel mogelijk in en/of uitgangen maken als je maar wilt. K ben hier met n vriend bezig aan een ledbar via de serieele poort. Door middel van shiftregisters kunnen we makkelijk 64 leds aansturen (of nog meer). Dus dat zijn al min of meer 64 uitgangen. Ingangen gaan op dezelfde manier.

Hou er wel rekening mee dat de serieele poort niet met ttl signalen werkt, maar met -15 tot +15 v. Er zijn echter ic's te krijgen die dit signaal omzetten naar ttl (line drivers/receivers)

mzzl, lone

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• ND863

ND863

wat zijn shift registers? Hoe gaat dat in zijn werking? Kun je wat meer vertellen?

alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
met MSDN Bedoel je Microsoft Developers Network neem ik aan...

Verwijderd

Topicstarter

-------------
\ 1 2 3 4 5 / (Male)
.\ 6 7 8 9 /.
..---------..

PIN SIGNAL
1.........DCD (Data Carrier Detect)
2.........RxD (Receive Data)
3.........TxD (Transmit Data)
4.........DTR (Data Terminal Ready)
5.........GND (Signal Ground)
6.........DSR (Data Set Ready)
7.........RTS (Request To Send)
8.........CTS (Clear To Send)
9.........RI (Ring Indicator)

Dus als is een soort test-loopback wil maken moet ik deze aan elkaar verbinden:

TxD 3 -> 2 RxD
DTR 4 -> 6+1 DSR + DCD
RTS 7 -> 8 CTS

als ik dan een karakter naar de Comport stuur, krijg ik hem direct weer terug...toch??

[EDIT:] Veel info

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 17:15 schreef m-m het volgende:
Vraag die gozer van Commcontroll oid, dat winamp bestuur via comport proggie. Dit 'woont' ook op GoT.
ja dat is deze
Pagina: 1