Waarom deze manier toetsenbordindeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XPhreak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 22:21

XPhreak

Mja......

Topicstarter
Joh,

Nou ik geen enkel idee waar ik dit moest posten, maar goed het is toch hardware.

Ik vraag me dus nu al een tijdje af, waarom een toetsenbord op deze manier is ingedeeld? Ik bedoel ik weet dat je qwerty toetsenborden heb en ook azerty, maar wie is er in godsnaam op dat idee gekomen om alles zo door elkaar te gooien??

Greetz

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Das ooit begonnen bij typmachines geloof en en toen iedereen er aan gewent was wilde ze het niet meer veranderen

Verwijderd

de toetsen die het meest gebruikt worden zijn het makkelijkst te berijken, zoiets was het volgens mij, maar kan het ook fout hebben. ben er 5 jaar terug voor het laatst over geinformeerd denk ik.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

de toetsen zijn zo ingedeelt dat bij een "echte" typmachine de hamers niet vast kwamen te zitten.

Aangezien in de duitse taal andere letters vaker voorkomen dan in het engels (of dat letters niet voorkomen) zijn de toetsenborden anders ingedeelt

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 20:42

lawaai

www.oldskoolnl.nl

De toetsen die het meest gebruikt worden zijn zo gepositioneerd dat je ze met 1 a 2 vingers moet doen zodat bij de oude typmachines de pootjes niet in elkaar kwamen.

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 12:32

ThE_ED

Stuffed Animal

Op maandag 29 oktober 2001 15:54 schreef De_wieringer het volgende:
de toetsen die het meest gebruikt worden zijn het makkelijkst te berijken, zoiets was het volgens mij, maar kan het ook fout hebben. ben er 5 jaar terug voor het laatst over geinformeerd denk ik.
Tis juist andersom... deze indeling is gemaakt om de typsnelheid laag te houden... anders zouden de staafjes met de lettertjes verstrikt raken tijdens het tiepen... veel gebruikte letters liggen nu zo ver mogelijk van elkaar...

Ik ben fan van dingen

• XPhreak

XPhreak

Mja......

Topicstarter
Ja ik weet het het is heel oud, dat wel, vind het gewoon zo`n rare indeling, en misschien heb je wel gelijk hoor, van de toetsen die je het meest gebruikt dicht bij zitten.

Maarja :) Ben er ook aangewend nu, vroeg me alleen af of er nou ook nog een (serieuse) logica/studie/whatever achterzat

• Boboga
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

misschien ook wel grappig, tik eens "typewriter" in, zou het toeval zijn dat de letters allemaal op de bovenste regel staan? :)

• XPhreak

XPhreak

Mja......

Topicstarter
Op maandag 29 oktober 2001 15:56 schreef reddog33hummer het volgende:
de toetsen zijn zo ingedeelt dat bij een "echte" typmachine de hamers niet vast kwamen te zitten.

Aangezien in de duitse taal andere letters vaker voorkomen dan in het engels (of dat letters niet voorkomen) zijn de toetsenborden anders ingedeelt
Kijk dat vind ik nou een goede logica :)

• XPhreak

XPhreak

Mja......

Topicstarter
Op maandag 29 oktober 2001 15:57 schreef Boboga het volgende:
misschien ook wel grappig, tik eens "typewriter" in, zou het toeval zijn dat de letters allemaal op de bovenste regel staan? :)
LOL die is wel toevallig ja :)

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Logischer zou misschien gewoon abcd... zijn. Maar dat is ook niet optimaal. Voor optimaal snel tiepen is de 'DVORAK' standaard ontwikkeld. Alleen hebben niet veel mensen die... die instelling kan je ook gewoon in windoos zo zetten... evt je toetsen eruit breken en via de nieuwe indeling weer in je keyboard drukken...

Ik ben fan van dingen

• XPhreak

XPhreak

Mja......

Topicstarter
Is hier ook nog enige documentatie van ofzo??

• mbrouwer
  • Laatst online: 12:36
Ik heb pas eens ergens gehoord dat ze er een onderzoek naar gedaan hadden en dat er een logischere indeling was "uitgevonden" die vele malen efficiënter was dan de huidige, maar dat ze die er waarschijnlijk niet doorgedrukt gaan krijgen omdat het type-patroon er een beetje teveel ingesleten is momenteel.

"And As A Finishing Touch... God Created The Dutch"

Verwijderd

Typewriter, yep dat klopt.

Poterwuitop staat ook op de bovenste regel!! ;)

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 15:56 schreef reddog33hummer het volgende:

U gaat door naar de volgende RONDE!!!

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 15:56 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Tis juist andersom... deze indeling is gemaakt om de typsnelheid laag te houden... anders zouden de staafjes met de lettertjes verstrikt raken tijdens het tiepen... veel gebruikte letters liggen nu zo ver mogelijk van elkaar...
Het is niet om de typsnelheid laag te houden, hij wordt er niet lager op, het is juist om te zorgen dat de typsnelheid HOGER wordt doordat die stomme hamertjes (staafjes dus) niet in elkaar komen idd. Als je 2 toetsen naast elkaar vrijwel tegelijkertijd aanslaat gaat het nml. flink mis en dat gebeurd enogal eens anders.

Verwijderd

en ze hebben het zo gedan dat je met de bovenste regel typwriter kan schrijfen!

KLOKHUIS van vroeger LOL

en voor de rest klopt de informatie ;)

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Op maandag 29 oktober 2001 16:02 schreef mbrouwer het volgende:
Ik heb pas eens ergens gehoord dat ze er een onderzoek naar gedaan hadden en dat er een logischere indeling was "uitgevonden" die vele malen efficiënter was dan de huidige, maar dat ze die er waarschijnlijk niet doorgedrukt gaan krijgen omdat het type-patroon er een beetje teveel ingesleten is momenteel.
volgens mij is dat dus de dvorak indeling

Ik ben fan van dingen

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 16:30 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

volgens mij is dat dus de dvorak indeling
boeie, je tik dr toch gewoon op, dude?

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Op maandag 29 oktober 2001 16:05 schreef DKtje het volgende:

[..]

Het is niet om de typsnelheid laag te houden, hij wordt er niet lager op, het is juist om te zorgen dat de typsnelheid HOGER wordt doordat die stomme hamertjes (staafjes dus) niet in elkaar komen idd. Als je 2 toetsen naast elkaar vrijwel tegelijkertijd aanslaat gaat het nml. flink mis en dat gebeurd enogal eens anders.
jah. als je het zo bekijkt... maar het is dus om zeg maar de typsnelheid lager te houden dan dat je zou kunnen... (Als je de hamertjes buiten beschouwing laat.)

Ik ben fan van dingen

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Heb ook eens gehoord dat het langste woord dat je kunt typen met de letters uit het linker gedeelte van een qwerty-toetsenbord, stewardess :9 is.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben nu dvorak eens aan het uitproberen. Het is een complete hel om aan te wennen als je qwerty een beetje gewend bent. Over deze post doe ik ongeveer zeven minuten.

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
De verhalen over de typsnelheid laag houden kloppen inderdaad. De hoofdreden was het voorkomen dat de hamers verstrikt raakten.

Inderdaad stom dat die toetsenbordindeling nog steeds bestaat. Ik ben een paar keer met dvorak bezig geweest en het is inderdaad de ultieme indeling. De meestgebruikte letters zitten op de middelste rij, zodat je zo min mogelijk je vingers hoeft te verplaatsen. Daarnaast staan de klinkers allemaal naast elkaar onder je linkerhand, middelste rij. Ook de punt, komma, etc. zijn allemaal anders gerangschikt.

Als ik een bedrijf zou beginnen dan zou ik iedereen verplichten dvorak te gebruiken :) je kunt er ongeveer twee keer zo snel mee typen heb ik begrepen.

[edit]

overigens was het volgens dat tutorprogramma niet aan te raden om beide indelingen te gebruiken, dus het is of dvorak of qwerty. In dat geval heb je niet veel keus :/

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En nog maar een post van mij. Het gaat al steeds beter.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.

Mijn excuses als dit een beetje off-topic is.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Op maandag 29 oktober 2001 16:57 schreef Nikel het volgende:
En nog maar een post van mij. Het gaat al steeds beter.

Mijn excuses als dit een beetje off-topic is.
AYBABTU!

Jep, mijn toetsenbord werkt ook nog!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Is hier op GoT al eens eerder een topic over geweest als ik het me goed herinner. Er is wel degelijk nagedacht over QWERTY bij de eerste typewriters ooit en er waren zelfs andere standaarden ervoor die gesneuveld zijn in de beta fases. Zie hier: http://home.earthlink.net/~dcrehr/whyqwert.html voor de logica achter je toetsenbord...

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 16:31 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

jah. als je het zo bekijkt... maar het is dus om zeg maar de typsnelheid lager te houden dan dat je zou kunnen... (Als je de hamertjes buiten beschouwing laat.)
ik denk dat het niet zo is dat je op een toetsenbord met abcdefg sneller zal typen ook al ben je het altijd al gewend omdat het veel makkelijker is dat je nu heel vaak letter om letter met verschillende hand mag doen, zeker als je zeoals ik boven typcursus snelheid typt met meestal 5 vingers o ja en 2 duimen op de spatiebalk om hard te ramme >:)

• GreenPictures
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Pagina: 1