Toon posts:

Nieuwe brakke IBM SCHIJF

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Halloooo ik ben de (gelukkige) eigenaar van de IBM GXP75, maar die dingen schijnen erg snel stuk te gaan. Lees de forums er maar op na. Nu zit ik te denken, ligt dat niet aan koeling? Mocht dat zo zijn dan zou ik erg balen, want mijn kast is al luidruchtig genoeg en ik zou geen extra fannetjes erin willen hebben. Toch lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat als de arm van de lezer te heet wordt dat ie tegen de harddisk kan komen....

Verwijderd

1 van de vele mogelijke oorzaken die men heeft bedacht als reden voor deze slechte serie is idd de hitte. Ze worden erg warm en daardoor zouden de platters uit gaan rekken waardoor er bad sectors ontstaan en de koppen de tracks niet meer goed terug kunnen vinden en weer met het bekende kggg...kggg...kggg geluid de track zitten te zoeken. Een andere theorie is dat de GMR koppen zelf niet goed tegen de warmte kunnen... dat ze uit zouden zetten en tegen de platters aan zouden komen is in elk geval niet de oorzaak. Daar zijn ze way te klein voor en bovendien zweven ze toch op een luchtlaagje boven de platters en worden ze dus niet door de actuator armen op een vaste positie boven de platters gehouden ofzo.

Anyway, ik heb ondertussen al tientallen mogelijke verklaringen gezien maar dat de warmte een probleem is geloof ik niet echt. Ik heb mijn dtla-307045 gekoeld met de heatsink van een ZalmanCNPS3100G en toch ging hij net zo hard stuk. Bovendien leek het probleem bij mij zowel in de controller te zitten (wil niet detecteren als master) als de welbekende bad sectors. Ik heb op dit forum ook van andere mensen gelezen dat hun gekoelde dtla-307045 ook kapot ging... koelen heeft dus ook geen zin denk ik. Ze mogen tenslotte ook 55 graden worden van IBM en bij mij werd hij ongekoeld in een slecht geventileerde midi tower 'maar' 46 graden op een hete zomerdag.

Ik zou dus in elk geval de data die je niet kwijt wilt raken backuppen, want voor mij is het wel duidelijk ondertussen dat elke dtla-307045 er vroeg of laat aangaat. Ook de andere modellen van de 75GXP serie zijn niet echt geweldig, maar het probleem zit 'm vooral in de 45GB versie.