Toon posts:

Hoe kan ik het beste een hd installeren???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb gisteren op de beurs een niewe hardeschijf gekocht (Maxtor 40 gig 5400 rpm)
Mijn vraag is nu hoe instaleer ik dat ding.
Ik heb hier helemaal geen kaas van gegeten dusss Helpp!!

Moet ik nu in de bios wezen of moet ik met fdisk bepaalde handelingen doen???

Verwijderd

Is het een extra harde schijf? Of is het een harde schijf waar een systeem op moet komen? meer info graag Y)

Verwijderd

Kijk anders even hoe je ouwe vast zit. En als je hem erin flikkert, krijg je automatisch in dos de vraag hoe je je partities wil hebben. Tenminste dat kreeg ik.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een extra harde schijf .
Dus mijn systeem draait op de andere.
Ik kreeg helemaal geen melding maar hij blijft gewoon steken bij het opstarten .Dan moet ik hem skippen (f4) om verder te gaan.

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 09:00
Zit er niet gewoon een handleiding bij dat ding?
Je zult hem op tenminste in de BIOS moeten instellen/laten herkennen voordat je er überhaupt iets mee kunt doen.

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
HD 1 op Master
HD 2 op Slave

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er geen handleiding bij.
Ik wil mijn brander en mijn gewone cdrom lezer niet op 1 kabel.

dus de schijfen moeten op aparte kabels.

Hoe laat ik hem in de bios herkennen ??? als ik auto-detect doe dan loopt ie vast.

Moet ik nu alles formateren??
Er moet toch een andere manier wezen fdisk???Ik weet het niet hoor. :(

Verwijderd

Maar probeer eerst eens je BIOS te updaten, waarschijnlijk kan die niet met dergelijk grote schijven overweg.

Ik had nl. het zelfde probleem met mijn Maxtor 40gig.

Geef anders wat meer info over je systeem, zoals moederbord etc.

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord weet ik niet zo veel van maar wel dat i keen pentium 2 heb met een 350mhz proccesor.
Hoe doe ik dat bios updaten???

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
No flame :)

En dat noemt zich een tweaker :)

Verwijderd

Topicstarter
he prenobellllllllllll
Ik stel hier een vraag mag dat of niet???
IK vraag niet om commentaar.

Als je zo'n echte tweaker bent dan kun je mij wel zeggen hoe je een 2e hardeschijf moet instaleren!!
Of niet soms volgens mij is het niet moeilijk maar je moet het gewoon even weten.

Dus ga lekker buitenspelen man.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:43
Heb je hem wel goed gejumperd? Ik neem aan dat voordat je hem erin deed de primary IDE vol zat (hd + cd-rom of cd-rw), en op de secondary IDE de andere cd als master geinstalleerd is.

Als je dan de harddisk toevoegt moet je deze wel op slave zetten (via de jumpertjes op de achterkant). Verder gewoon flatkabel inpleuren + voeding.

Als je hem dan niet automatisch kan herkennen in het BIOS moet je idd misschien een update doen. Mijn ervaring met te oude biossen is dat ie hem wel herkent, maar alleen maar een gedeelte (tot de grens). Maar dat kan wel verschillen per bios...

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 16:37 schreef prenobe het volgende:
No flame :)

En dat noemt zich een tweaker :)
Weet je zeker dat dat geen flame is? 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat kan maar ik weet niet hoe ik hem moet updaten ik heb nu schijf 1 op primary master en mijn cd lees station op primary slave en de nieuwe schijf op secundary master en de writer op secundarys slave zo gauw ik autodetect doe in de bios blijft ie steken bij secundary master .

+
Bij het opstarten blijft ie steken bij secundary master en staat er achter f4 skip maar dat werkt dan niet maar ik kan wel met del de bios in.

Ik klees elke keer updaten maar hoe????

Ik denk dat ik maar hele maal over nieuw moet beginnen wand zo komt het ook niet goed .en dan gewoon met 1 harde schijfdraaien.

Het leek mij zo mooi om met de kleine 6,4 gig het systeem te laten draaien en de grotere de andere dingen .

Maar het za lwel aan mij liggen. :'(

Verwijderd

We houden het voor de beginneling even simpel:

kijk op je moederbord welk merk en type (met andere woorden doe je kast open en gluur effe op het bord: zoek naar msi, asus of iets dergelijks en het type)

als je dat weet ga je naar de webpagina van die fabrikant en zoek je naar bios versies.... als er een nieuwere is dan de jouwe, flash je hem.... hoe je dat doet zoek je maar even met de search

kijk op die pagina ook of die nieuwe bios update ervoor zorgt dat je moederbord nu schijven groter dan 32 gb aan kan, is dat het geval kan je na de flash en na het installeren (in de kast schroeven en kabels:stroom en data en jumper op slave) autodetect doen in je bios

is dit (32 gb) niet het geval dan zal je een jumper achter op je hdd op de 32 gb clip moeten zetten, anders loopt je systeem meteen vast (wat nu dus gebeurt)
die clip zorgt ervoor dat je hdd als niet groter dan 32 gb wordt gezien en je bios dit aankan

is je bios wel geflasht, kan je na autodetect de schijf fdisken (als je dat niet weet ook effe zoeken)

en hij doet het :D

eventueel kan je met partition magic nog wat leuke dingen doen, maar dan zal je die eerst moeten kopen ;) en installeren..... en uitzoeken hoe dat weer werkt

zo dan ben je al weer wat verder op weg... btw "oud" mobo en nieuwe hdd is een zuig combinatie, geloof me ik kan er over meepraten :r

kost moeite om dat aan de praat te krijgen... het is redelijk simpel, maar kost weer extra tijd

veel succes >:)

Verwijderd

Topicstarter
Dankje daar kan ik wat mee!!!

IK ga direkt effe kijken .Ik laat het nog wel horen.

Verwijderd

Topicstarter
ep-61Bxa-m zie ik staan maar is dit het merk??

en ik zie k p o en dan een omgedraaide grote b er door heen.

Verwijderd

Topicstarter
epox mischien ???

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

kijk hier eens:

[topic=216636/1/25]

btw dit had je zelf ook op kunnen zoeken met SEARCH }:O

Bochtjes zijn Kewl