Hub & Duplex, hoe zit dat nu precies?

Pagina: 1
Acties:

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 11:51
Heya all,

ik ben bezig thuis een netwerkje op te zetten, met 1 server, en 2 clients.
Nu vroeg ik me af of ik beter een HUB of een Switching Hub kan gebruiken.

En hoe zit dat met duplex? Als ik op client1 tegelijk een bestand download & upload, en op client2 idemdito. Hoeveel last hebben die 2 computers dan van elkaar?

Sorry voor het nieuwe topic, maar duplex werd niet echt goed uitgelegd in de topics die ik kon vinden met de search.

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Dan hebben de computers er geen last van, maar dan krijgt de HUB daar last van (collission). Een Switch heb je daar niet voor nodig. Een gewone goedkopie Unex HUB kan ook gewoon colission hebben. Gaat er leuk een lampje knipperen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Hub=Halfduplex, 10Mbit in segment en alle 100Mbit kaarten gaan ook 10Mbit brullen (als ze 10 Mbit kunnen)
Switching Hub=halfduplex, en kan een 10/100 Mbit segment scheiden
Switch=Full duplex en uiteraard ook 10/100Mbit scheiding (standaard)

Meh ...

• Super Snackman
Maar als client1 stevig aan het downloaden en uploaden is (zeg maar tegen de max van de verbinding), kan client2 dan helemaal niets meer?

Ik heb nu een server, en via cross-over een client daaraan hangen. En ik kan nog wel internetten enzo als de client flink de lijn bezet. Maar kan datzelfde wel met een hub.

(Ik denk trouwens aan Linkpro 10Mb/s 5 port UTP hub +1x BNC)

Verwijderd

Ga jij nog maar eens terug naar school.
Op maandag 29 oktober 2001 14:25 schreef Twarp het volgende:
Hub=Halfduplex, 10Mbit in segment en alle 100Mbit kaarten gaan ook 10Mbit brullen (als ze 10 Mbit kunnen)
Switching Hub=halfduplex, en kan een 10/100 Mbit segment scheiden
Switch=Full duplex en uiteraard ook 10/100Mbit scheiding (standaard)
Systemen gekoppeld dmv een hub werken zo snel als de langzaamste schakel, een hub kan echt wel 100mbit fullduplex aan.
Een switching hub 'scheidt' geen segmenten (je weet 10/100 zijn snelheden geen segmenten) maar geeft de mogelijkheid om met 10 EN 100 mbit, full OF half duplex te werken.

Switch kan alles door elkaar heen.

• Super Snackman
Maar is voor 2 clients die aan een server hangen, waarbij geen verkeer (of nauwelijks verkeer) is tussen de 2 clients, een hub voldoende?

Verwijderd

Voor zover ik heb kan zien is een hub voldoende, maar voor weinig geld meer heb je een switch (vaak al 50 pieken) en dat is echt wel sneller dan een hub. Kijk nog eens goed hoeveel geld je ervoor over hebt.

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Waarom geeft nou niemand antwoord op de eigenlijke vraag ?

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
HUB: broadcast over alle poorten, verkrijgbaar in 10mbit_only, 100mbit_only en 10/100mbit, ook wel switching hub genoemd. Bij mijn weten half duplex. Een switching hub is meestal autosensing (de nieuwere iig) tussen 10 en 100 en kan dus zowel 10mbit als 100mbit verbindingen aan, tegelijkertijd.

Soms noemt men een switch ook wel switching hub, da's niet goed. Een switch onthoudt het macadres van aanvrager enzo, dus geen broadcast over alle poorten. Een switch is meestal autosensing (de nieuwere iig) tussen 10 en 100 en kan dus zowel 10mbit als 100mbit verbindingen aan, tegelijkertijd.

De meeste PCI netwerkkaarten zijn full duplex, sommige ISA kaartjes ook (iig de 3com 3c509b). Zoiets :P

ach...in een volgend leven lach je er om!

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Heel simpel..: Een hub werkt altijd maar op 1 snelheid.
Of hij werkt op 10 of op 100Mbs.
Nu zijn er hub's die 10/100 zijn maar ook die werken
maar op 1 snelheid.....namelijk de langzaamste...dus:

Als je op een netwerk van 100Mbs, waar ALLES 10/100 is
kijkt zal dit op 100Mbs werken. Hang je hier nu bijv. een laptop van 10Mbs bij aan....gaat ALLES naar 10 Mbs terug.
Niet echt een beste situatie lijkt me.....de oplossing is dus een switch....een switch heeft een beperkte inteligentie en kan daardoor alles op 100Mbs aansturen en bijv ook 1 op 10mbs...alleen die loopt dan op 10, de rest blijft op 100 lopen.....

Kortom....een switch is altijd de beste optie..alleen is daar dus de prijs ook hoger van. Werk je absoluut alleen maar met 100Mbs....koop je lekker een 100Mbs hub. Werk je ook wel eens met 10 Mbs..en wil je dat je netwerk dan snel blijft...een Switch kopen...

Let ook heel erg op bij de aanschaf want er zitten nogal wat verschillen in bij de verschillende merken.....
(omtrent full, half duplex)

Grtx RedVox

• Twarp

Twarp

just grin...

Op maandag 29 oktober 2001 14:31 schreef Cobus_NL het volgende:
[..]

Systemen gekoppeld dmv een hub werken zo snel als de langzaamste schakel, een hub kan echt wel 100mbit fullduplex aan.
Een switching hub 'scheidt' geen segmenten (je weet 10/100 zijn snelheden geen segmenten) maar geeft de mogelijkheid om met 10 EN 100 mbit, full OF half duplex te werken.

Terug naar school pfff. Lees eerst maar eens beter.

Je gaat tussen 2 pc's geen hub neerzetten, dan is een crosslink kabel al voldoende.
Goed en als je dan toch een hub neemt heb je vaak meer dan 2 pc's eraan dus is full duplex uit den boze al was het alleen al omdat het een CSCD systeem is die CSCD staat voor Carrier Sense Collission Detection. Dat houd in dat er maar 1 zender mag zijn dus Full duplex geeft collisions en is dus FOUT. En ja ze draaien op de langzaamste schakel.
Een (goede) switching hub kan een Partition aanmaken en zo dus een segment van 100 MBit met een 10Mbit segment linken. Dit garandeerd een hogere snelheid tussen 100 mBit kaarten. (geen 10 Mbit) maar geen Full duplex. En werkt nog steeds met CSCD.
En een switch kan via het onthouden (bv) van MAC adressen direct 2 pc's linken ongeacht full/half duplex 10/100MBit.

*D

Meh ...

• Meuk
  • Laatst online: 11-07 13:08
Op maandag 29 oktober 2001 14:31 schreef Cobus_NL het volgende:
[..]

Kun jij mij een hub aanwijzen die full duplex is? Volgens mij is een hub nooit fullduplex en meneer Cisco is t met mij eens >:)

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

• warp
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 12:12 schreef Meuk het volgende:

[..]

Kun jij mij een hub aanwijzen die full duplex is? Volgens mij is een hub nooit fullduplex en meneer Cisco is t met mij eens >:)
Full duplex hubs zijn er wel degelijk, ze zijn alleen niet echt mainstream.
Hier heb je wat links:
http://www.compaq.com/products/networking/options/hubs.html
http://support.intel.com/support/express/hubs/130t/tti005.htm

Overgens zijn er wel meer hub fabrikanten dan Cisco ;)

Verwijderd

effe reactie op Redvox
als je een 10/100 hub hebt en je prikt daar een 2 x 10mbit pcs en 2 x 100mbit pcs in
dan kunnen die die 10ers met iedereen op 10 communiceren
en de 100 mbit pc kunnen onderling op 100 communiceren en met de 10ers op 10
dus het is NIET zo dat alsje 1 10mbit pc er aan hangt dat alles aut0 10 word

er zitten namelijk 2 segmenten in zo'n switching hub

• Meuk
Op donderdag 01 november 2001 12:22 schreef warp het volgende:

[..]

Hier heb je wat links:

Haha
Intel® Express 130T Standalone Hub
Can I configure the Express 130T Standalone Hub ports for full-duplex operation?
No. Hubs do not support full-duplex operation.
Die link die jij mij gaf geeft mij gelijk :P

En die compaq link geeft switch modules aan voor in een hubchassis.... vergelijkbaar met een Cajun M440: dat zijn van oorsprong hubs met 4 ethernetsegmenten, maar tegenwoordig hebben ze daar switch modules voor: dat zijn eigenlijk autonome switches verbonden met backplane: geen supervisor nodig dus...

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

• Twarp

Twarp

just grin...

Op donderdag 01 november 2001 12:22 schreef warp het volgende:

[..]

Hier heb je wat links:

Fullduplex hub bestaan niet je 2e link bevestigd dit. Die andere van Compaq gaat over een FX(ST) systeem dus glasfiber en een glasfiber systeem is (altijd) dubbel uitgevoerd, dus dubbele HUB. (om het voor jou maar simpel te houden want je heb het kennelijk niet begrepen)
B-)
Op donderdag 01 november 2001 12:32 schreef Enigma2 het volgende:
effe reactie op Redvox
als je een 10/100 hub hebt en je prikt daar een 2 x 10mbit pcs en 2 x 100mbit pcs in
dan kunnen die die 10ers met iedereen op 10 communiceren
en de 100 mbit pc kunnen onderling op 100 communiceren en met de 10ers op 10
dus het is NIET zo dat alsje 1 10mbit pc er aan hangt dat alles aut0 10 word

er zitten namelijk 2 segmenten in zo'n switching hub
Helemaal!!!
Op maandag 29 oktober 2001 14:27 schreef Super Snackman het volgende:
Maar als client1 stevig aan het downloaden en uploaden is (zeg maar tegen de max van de verbinding), kan client2 dan helemaal niets meer?

Ik heb nu een server, en via cross-over een client daaraan hangen. En ik kan nog wel internetten enzo als de client flink de lijn bezet. Maar kan datzelfde wel met een hub.

(Ik denk trouwens aan Linkpro 10Mb/s 5 port UTP hub +1x BNC)
Werkt via een competetion model, waarbij en dus colisions kunnen ontstaan en waarbij de NIC's een random timout krijgen. De eerste NIC is die NIC die de kortste random timeout krijgt en weer kan zenden. De NIC's kunnen niet een 100% utilisatie volhouden (denk aan confirmation packets) zodat er altijd wel ruimte bestaat om voor een ander NIC de verbinding te delen (timesharing)

Meh ...

• Meuk
Jawel ikke snap wel hoor..... Glas heeft altijd 2 paren... is ook altijd fullduplex.... en ja als je een glas hub hebt dan is ie full duplex... maar een 'gewone' dus n koper hub is ALTIJD halfduplex

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:50

Eboman

Ondertitel

Hier nog even een interessante link :

http://www.ciscoworldmagazine.com/webpapers/2000/03_imcnetworks.shtml

<Expert mode> (8>

Full-Duplex Ethernet was developed approximately four years ago. It was initially "sold" as a method by which you could double your Ethernet speed from 10 Mbps to 20 Mbps. This feature is patently untrue; Full-Duplex Ethernet defines separate transmit and receive paths with a maximum speed of 10 Mbps. Therefore, you can only transmit/receive at 10 Mbps. However, you can transmit/receive at the same time. You cannot allocate spare bandwidth from, for example, the currently unused receive path to the currently in use transmit path.

However, Full-Duplex does have one important advantage: since there are separate transmit and receive paths, DTEs can transmit and receive at the same time. Collisions are therefore eliminated. Full-Duplex Ethernet is a collision free environment.

The only cabling schemes that can support Full-Duplex are ones in which physically separate transmit/receive paths are available (i.e. twisted pair [10Base-T, 100Base-TX] and fiber optic [10Base-FL, 100Base-FX]).

</EXPERT MODE>

<EDIT> Ik zou voor de switching gaan *D

Signature

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 18:40

riffey#4

aka Beever#4

Ik heb zelf http://www.nusantara-polar.co.id/networking/palmhub.htm zo'n 2 jaar geleden gekocht.
Was toen fl 200,-
Is mij verkocht als een switching hub.
Hij ondersteunt 10 en 100 mbit door elkaar. Als ik 3 PC's heb, 2 op 100 mbit en 1 op 10 mbit, dan praten de 100 mbit ook op 100 mbit. Met de 10mbit praten ze op 10 mbit.
De ledjes geven ook aan of de aangesloten kaart 10 of 100 is (bovenste ledje per poort uit of aan) en of ie full of half-duplex is (onderste ledje aan of uit)

Als ik jou was zou ik gaan voor een hub die 10/100 is. Tenzij je van plan bent regelmatig tegelijkertijd tussen verschillende PC's grote bestanden te kopieren, dan zou ik misschien wat extra uitgeven voor een echte switch (die overigens tegenwoordig ook al voor fl 200 te krijgen zijn)

[edit]
Bijvoorbeeld: Norrod heeft deze http://www.unex.com.tw/products/switches/sd080s/index.html switch staan voor fl 225,-

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 12:06 schreef Twarp het volgende:

CSCD
CSMA/CD

Carrier Sensing Multiple Access with Collision Detection

• Twarp

Twarp

just grin...

Op donderdag 01 november 2001 14:00 schreef jeroenr het volgende:

[..]

CSMA/CD

Carrier Sensing Multiple Access with Collision Detection
Klopt helemaal maar omdat die MA er altijd bij zit spreken wij alleen van CSCD en CSCA welke respectievelijk hetzelfde zijn als CSMA-CD en CSMA-CA.

Meh ...

• Super Snackman
De hub werkt prima, aangezien chello toch maar 180k/sec geeft is 10mbit eerder overkill.

(er hangen toch maar 2 pc's aan de server)

Pagina: 1