Op maandag 29 oktober 2001 16:29 schreef Witte het volgende:
Het is onzin dat onder windows alleen Xpress en Illustrator 'fijn' met PostScript werken.
* Vanuit alle windows programma's kun je naar een PostScript printer(driver) printen, mits je er een hebt geinstalleerd.
* EPS (illustratieformaat gebaseerd op PostScript) is bijna in alle software te importeren (beter: te plaatsen) en werkt 10 x beter (lees: betrouwbaarder) dan WPG, WMF, EMF etc., omdat het pakket waarin je het plaatst er feitelijk niets mee doet, i.t.t. tot bijvoorbeeld import van een WMF-je dat door alle pakketten wordt geconverteerd bij import naar het eigen 'interne' formaat (vooordeel: het geimporteerde WMF-je kan nog worden bewerkt).
Bij EPS is dat niet nodig, omdat je PostScript printer EPS begrijpt.
Een andere eigenschap is dat in (E)PS zowel bitmaps als vectoren gebruikt kunnen worden en dit door elkaar heen.
Tot slot is (E)PS erg 'cross-platform'.
Nadeel is wel dat Windows PostScript niet standaard kan 'vertalen' naar scherminfo (Solaris van Sun kan dit wel). M.a.w. als je een EPS-file plaatst in je tekstverwerker, zie je een grijs vlak met daarin de filenaam i.p.v. de afbeelding, tenzij je aan die EPS een 'preview' hangt (vaak een TIFF-je).
Daar ben ik het deels mee eens....
Ik heb vaak zat met PS en EPS (encapsulated Postscript, is feitelijk een Postscript file met een aparte header, met daarin vaak een kleine preview) gewerkt en een hoop windows programma's gaan over hun nek van (e)ps files, of gebruiken alleen maar de Tiff-preview.
Deze kun je vaak maar beter op 72 dpi houden, anders gaan zelfs de eerder genoemde programma's zoals QuarkXpress over hun nek.
Verder ben ik het wel met je eens dat het heel wat meer cross-platform is dan menig ander formaat en er op vrijwel elke machine hetzelfde eruit ziet (mits je de fonts erbij hebt). Het is alleen nog lang niet zo gangbaar bij programma's onder windows en zelfs met Adobe programma's onderling krijg je nog vaak zat vage fouten, zelfs als je level-1 postscript gebruikt.
Zo werd bij mij in het ene programma de hele pagina geel, wanneer je een stuk text plaatst op een veld wat van blauw naar geel overloopt en de kleur van de text een vast percentage donkerder maakt dan de achtergrond, terwijl in het andere programma het er perfect uitzag.
Gelukkig ging het bij de drukker ook goed, maar dat zijn toch wel dingen die bij elk programma hetzelfde moeten zijn.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)