Wellicht kan ik wel een screenshot maken, maar die staat daar dan maar te staan op die linux bak... Diskette? Naaaah...
Netconfig heb ik net gedraait. Haalt niks uit. Die gegevens heb ik ook al ingevuld bij de installatie. Kan nog steeds niet naar 't netwerk pingen en ook nog steeds niet naar Redhat.
eth1 zit er inderdaad niet in, dat klopt. Momenteel staat er een win98 bakje het internet te routen (mbv. WinRoute). Daar kan ik port 80 open zetten en doorsturen naar 192.168.123.3 zodat mr. Redhat de webserver wordt. Dat was het plan voor nu. Later wil ik die linux-bak ook als router installeren, maar eerst even deze 'basis'. Vind je het erg als ik dan later hier nog op terug kom, andre_at_home?
Waarom ik 192.168.123.x gebruik? Dat was ooit zo geinstalleerd en nu werkt alles er mee. Heb niet zo'n trek meer om het aan te passen in 192.168.0.x, al heeft dat eigenlijk wel een voorkeur (minder type-werk - ook al ben ik daar niet schuw voor).
/etc/resolv.conf? Comming right up...
Ik zie dat dat niet klopt. Bij mijn weten had ik daar geen .1 maar .2 ingevuld. .2 is dus de internet-router (de win98 bak). Ik zal dat in iedergeval zo effe aanpassen...
Ik draai geen DNS-server op linux, nee.
ipchains -L geeft:
code:
1
2
3
| Chain input (policy ACCEPT):
Chain forward (policy ACCEPT):
Chain output (policy ACCEPT): |
Wat zijn ipchains eigenlijk? Ik heb die term horen vallen, maar heb eigenlijk geen idee waar het voor dient.
iptables -L geeft op m'n beide linux-bakken dezelfde foutmelding:
code:
1
2
| iptables v1.1.1: can't initialize iptables table 'filter': iptables who? (do you need to insmod?)
Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded. |
Die informatie in de resolv.conf klopt dus inderdaad niet. Pas ik nu aan en dan edit ik hier het resultaat wel effe.
Edit: Destination Host Unreachable...
resolv.conf aanpassen maakt dus niets uit.
In m'n hosts /etc/hosts file staat dit:
code:
1
2
3
4
| 192.168.123.1 fileserver
192.168.123.2 internetrouter
192.168.123.3 webserver localhost.localdomain localhost
192.168.123.10 nomansland |
'nomansland' is dus mijn bakkie. Andere namen zijn inderdaad erg droog.
M'n /etc/sysconfig/network file:
code:
1
2
3
| NETWORKING=yes
HOSTNAME=webserver
GATEWAY=192.168.123.2 |
Wat mis ik nou?!