RAID-partitie "niet compatible" met Windows XP?

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Helo, omdat ik slechts ATA66-disken bezit, en mijn snelle SCSI-schijf te veel herrie maak, wil ik graag mijn twee identieke ATA66 30GB-schijven van Seagate in RAID 0 zetten en daar Windows op installeren, zodat mijn systeempje sneller is zonder meer geluid te produceren.

Software-RAID van Windows XP, daar kan je niet van booten, heb ik hier al geleerd. Mijn mobo heeft ook een RAID-functie (Abit KT7-RAID met meest recente BIOS). Ik heb de RAID (Highpoint) geprobeerd. Dit werkt goed: ik kan een stripeset maken (RAID 0 dus), maar als ik Windows XP erop wil zetten, krijg ik de melding dat de schijf geen geldig partitietype bevat waarmee Windows compatible is. Ik kan in de setup (ongeveer gelijk aan W2k) partities maken en verwijderen op het volume, maar ik kan er niks mee.

Het zelfde probleem heb ik nu met de Adaptec 2400a, een PCI RAID-kaart met 4 IDE-bussen. Ik kan een volume maken van een RAID 0 met de twee schijven, er partities en zo op maken, maar Windows XP wil er niet op. Zelfde foutmelding.

De schijven werken onafhankelijk van elkaar prima.

Heeft iemand hier ervaring mee annex een oplossing voor?

Bloed, zweet & koffie

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Heb je al geprobeert om tijdens de XP setup bij het juiste scherm op S te drukken? En dan de flop met driver in je comp gestopt?

Nee? d8 ik al ;)

Dit is gelijk aan de Win2k setup.
Je moet de driver eerst laden voordat het OS je RAID set ziet.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 12:49

DarkSide

theres no place like ::1

Je hoeft voor winXP niet op F6 te drukken om gebruik te maken van je HighPoint Raid Controller op je KT7-RAID.
Tenminste ik hoefde dat niet te doen.
Ik heb win98 op C staan.
En heb een clean install vanuit 98 gedaan om zo XP te installeren op de ongeformatteerde F partitie.
Geen probleem whatsoever.
Heb nog nooit een compleet kaal systeem gehad.
Lukt ook niet want er staat te veel data op die ik niet kwijt wil.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Welke drivers heb ik nodig voor m'n Highpoint? Als ik op de site van m'n mobobakker kijk, zie ik drivers voor m'n chipset (de beruchte 4-in-1-drivers) en voor de Adaptec-kaart zou ik geen drivers nodig moeten hebben.

Ander systeem, zelfde hardware: geen drivers nodig gehad voor de Adaptec-kaart.

Ik ga natuurlijk WEL proberen wat je zegt! Bedankt voor de tip :)

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op maandag 29 oktober 2001 10:22 schreef DarkSide het volgende:
Je hoeft voor winXP niet op F6 te drukken om gebruik te maken van je HighPoint Raid Controller op je KT7-RAID.
Dat dacht ik dus ook.. Maar BEIDE RAID-systemen geven hetzelfde probleem. Het rare is trouwens dat ik eerder normaal Windows XP op het Adaptec-volume kon installeren. Kon zelfs rebooten. De volgende reboot kon echter NTloader niet meer gevonden worden..

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op maandag 29 oktober 2001 10:27 schreef Vilenin het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook.. Maar BEIDE RAID-systemen geven hetzelfde probleem. Het rare is trouwens dat ik eerder normaal Windows XP op het Adaptec-volume kon installeren. Kon zelfs rebooten. De volgende reboot kon echter NTloader niet meer gevonden worden..
Trouwens...
Je moet de driver eerst laden voordat het OS je RAID set ziet.
De installatie ziet de RAID-set wel degelijk en geeft de juiste grootte aan. Ik kan er zelfs partities op maken en ervan verwijderen in de setup. Setup geeft echter aan dat er geen schijf in het station zit :? En dat de schijf geen partitie bevat die compatible is.

Edit
--------
Een ander probleem: ik heb wel drivers voor de Adaptec-kaart, maar niet voor Windows XP. Moet ik dan de drivers voor 9x gebruiken of voor NT? Dit probleem ben ik wel vaker tegengekomen.

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Iemand enig idee of er al drivers beschikbaar zijn voor Windows XP voor de Highpoint 370 RAID-controller, on-board op het mobo Abit KT7-RAID? Of kan ik 9x- of 2k-drivers gebruiken?

Bloed, zweet & koffie

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik had hetzelfde probleem

ik heb gewoon een derde hd gepakt en daarop xp gezet
en daarna mbv ghost alles op mijn raid partitie gezet

werkte goed

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ziet een OS die raid-set dan niet gewoon als 1 schijf?
Bij SCSI-raid is dat wel het geval namelijk.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
ik heb gewoon een derde hd gepakt en daarop xp gezet
en daarna mbv ghost alles op mijn raid partitie gezet
Helemaal niet aan gedacht. Goed idee, bedankt! Vanavond meteen proberen :)
Ziet een OS die raid-set dan niet gewoon als 1 schijf?
Bij SCSI-raid is dat wel het geval namelijk.
Voor RAID maakt SCSI of IDE niet uit. De setup van het OS ziet de RAID-set als 1 schijf (=volume). Deze 'schijf' is niet gepartitioneerd, maar Setup biedt de mogelijkheid dat te doen. Normaal is dat geen probleem: je maakt een partitie en gaan. Nu maak ik een partitie en noppes.. De partitie wordt gemaakt, maar Setup zegt dat ik er niks op kan installeren.

Ik had de indruk dat ik geen drivers nodig had omdat Setup het volume gewoon herkent en ook de juiste omvang weergeeft.

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1