Toon posts:

10 mbit netwerk vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een eigen netwerk liggen bestaande uit 4 computers.
2 computers hebben een 100 mbit nic (1 van realtek en 1 van sitecom) en 2 computers hebben een 10 mbit nic van 3com.

Ik heb een tijdje geleden zo'n 2-user home networking kit gekocht (van het merk sitecom).

Nu heb ik alleen een aantal problemen.

1 pc in het netwerk wordt maar met moeite gezien (eerst alle pc's een paar keer rebooten, maar als ik hem dan 1 keer uit het netwerk haal ben ik hem direct weer kwijt en moet ik er weer heel lang over doen voordat ik hem terug heb (deze is aangesloten op de hub met een cat5 ftp kabel)).

Ik heb ook altijd dat ik collisions krijg (dat kun je op de hub aan het oranje lampje zien, want die knippert er dan lustig op los) als ik in mijn network neighborhood een andere pc aanklik en duurt het zelfs zo lan dat de pc wel eens vastloopt.

Wie kan mij vertellen dat ik zoveel collisions krijg en dat ik die ene pc niet op het netwerk krijg.
1 pc zit dus op de hub met een cat5 ftp kabel en alle andere met een cat5 utp.

Wie oh wie kan mij helpen met deze rotproblemen!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:33
Veel collisions op een hub, dat zou kunnen betekenen dat er een paar kaartjes op full-duplex staan, ipv half-duplex. Ik zou dat als 1e controleren en dan verder kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik hem dan op 10 half mode zetten?????
Ik heb een 10 mbit hub dus ik gok van wel maar vraag het toch!!!!

• JAVA-Doctor
Een 10 mbit hub, dan heb je dus niks aan de extra snelheid van je 100 mbit kaartjes....

Maar 10 half mode ja. Dat zal wel kloppen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan maar blijf het probleem houden!

• JAVA-Doctor
Die 100 mbit kaartjes van je, zijn dat allebei wel 10/100 mbit kaartjes? Ik denk van wel, want dat zijn ze praktisch allemaal, maar vraag 't toch ff. Dat is namelijk wel nodig op een 10 mbit hub.

verder, zijn al je TCP/IP instellingen goed, zelfde gateway, etc?

Verwijderd

Topicstarter
Van 1 kaart weet ik het zeker, maar van die ander niet, weet jij toevallig hoe ik daar achter kan komen.

Ik meen van wel dat ze het allebei zijn maar toch!!

• JAVA-Doctor
In ieder geval, collisions op een 10 mbit hub bij het overpompen van bv een mp3, is heel normaal. Ik kan nu niet zeggen van, dit zijn teveel collisions.

Verder zijn er nog een hoop draadjes over dit, zoek maar eens op: collisions

o.a.:

[topic=121467/1/25]
[topic=56900/1/25]

p.s. Die realtek van je is een 10/100 kaartje. De driver weet alleen niet altijd even goed dat ie op 10 mbit moet bij een 10 mbit hub...

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik dan aan dat realtek kaartje doen????

• JAVA-Doctor
Op maandag 29 oktober 2001 01:32 schreef Wels het volgende:
Wat kan ik dan aan dat realtek kaartje doen????
Handmatig op 10 mbit half-duplex zetten bij de instellingen voor je kaartje. Maar had je dat al niet gedaan dan :?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Paar tipjes...

10 MBit: Auto negotiation wil nog wel eens bokken... Forceer de 100 MBit kaarten op 10 HALF. Sowieso, als je met hubs werkt moet je altijd half duplex gebruiken. Switches kunnen full aan.

Als je veel netwerkverkeer hebt zou je kunnen overwegen een 10/100 hub of zelfs switch aan te schaffen... Switches lossen het probleem van collisions op.

Maar als 1 PC problemen heeft kan dat natuurlijk ook aan een brakke kabel, NIC of zelfs een defecte poort aan de hub zijn. Test deze mogelijkheden...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Oh jawel, maar ik ben niet zo thuis in netwerken dus daarom vroeg ik het!! |:(

Verwijderd

wat een onzin zeg. half duplex. als iets dan collisions veroorzaakt dan is dat het wel.
Bij full duplex kun je nl. tegelijk versturen en ontvangen zonder dat er collisions ontstaan, bij half duplex kun je alleen ontvangen of versturen maar niet tegelijk.
Je gaat hiermee ook nog eens aan alle voordelen van utp t.o.v. coax voorbij.

Gebruik gewoon voor alle pc's cat.5 utp en zorg dat je je netwerk instellingen goed hebt staan. Als pc's elkaar niet/moeilijk in het netwerk kunnen zien komt dit vaak doordat netbios niet aan staat. afhankelijk van welk OS je gebruikt kan dit ook vallen onder file and printersharing.
Zet dat aan en zorg dat alle netwerkkaarten gewoon op 10Mbit full duplex staan.

• JAVA-Doctor
Op maandag 29 oktober 2001 10:42 schreef Venger het volgende:
wat een onzin zeg. half duplex. als iets dan collisions veroorzaakt dan is dat het wel.
Bij full duplex kun je nl. tegelijk versturen en ontvangen zonder dat er collisions ontstaan, bij half duplex kun je alleen ontvangen of versturen maar niet tegelijk.
Met full-duplex kun je zeker tegelijk verzenden en ontvangen, heel leuk als je maar 2 PC's aan elkaar geknoopt hebt. Maar zodra je er meerdere hebt hangen aan een hub en je genereert flink wat dataverkeer op al die computers, heb je meer dan dubbel zoveel collissions op full-duplex, dan op half duplex. De hub kan namelijk maar 1 computer tegelijk laten praten, en dat is dan alleen verzenden of ontvangen.

Als je nou een switch had, dan op full-duplex gaan. Een switch stuurt alleen die pakketjes door, naar waar ze heen moeten, ipv naar alle pc's.

Samenvattend dus:

-Eerst hardware controleren
-Drivers instellen, 10 mbit half-duplex
-TCP/IP/Netbios/delen gegevens controleren

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:43

Gebruik gewoon voor alle pc's cat.5 utp en zorg dat je je netwerk instellingen goed hebt staan. Als pc's elkaar niet/moeilijk in het netwerk kunnen zien komt dit vaak doordat netbios niet aan staat. afhankelijk van welk OS je gebruikt kan dit ook vallen onder file and printersharing.
Euhm ja,

Hier klopt dus helemaal niks van.

HUB ALTIJD op Halfduplex. En als hij geen autonegotiate ondersteund, dan moet je je NIC's forceren in (10Mbit) Halfduplex. dit doe je bij Netwerk -> Eigenschappen van de NIC. Je kan ze nauurlijk best in Full Duplex mode zetten, maar dan zal je snelheid niet boven de 100K p/s komen.

Zorg dat op al je PC's Client voor MS netwerken, je NIC, TCP/IP, Bestands deling en evt ook NETBEUI hebt geinstalleerd. Als je ze handmatig een Ip geeft, zorg er dan voor dat ze allemaal het zelfde NETMASK hebben, en probeer een zo klein mogelijk Subnet te gebruiken (als je 5 PC's hebt zou je een subnet van 255.255.255.249 kunnen gebruiken). Hang vervolgens je PC's een voor een aan de hub. En begin bij de eerste twee, waarvan je zekerweet dat er niks mis is (ik zou dus de 2 met 10mbit NIC's pakken). begin vervolgens een groot bestand over te zenden. hang vervolgens je andere PC's er aan. en kijk naar de collisions op je hub.
vervang van die PC, eerst de UTP dan de NIC. (hang hem trouwens eerst ff aan een andere poort).

Als je coll. niet omhoog schieten, dan is er waarschijnlijk geen nic kapot. Test vervolgens DATA verkeer tussen verschillende PC's en gebruik daarbij hetzelfde bestand. Mocht er een UTP/NIC toch defect zijn dan zal je waarschijnlijk veel coll. krijgen of zal het overzetten lang duren.

Verwijderd

lol ja klopt idd voor een hub.
zat ff niet op te letten. ging van m'n eigen situatie uit (switch). zal er volgende keer ff meer koffie ingooien voordat ik fanatiek ga typen ;)

Verwijderd

Subnet van 255.255.255.249??

Da kan helemaal niet, ik denk dat je 255.255.255.248 bedoel...

1 voor network
1 voor broadcast
en 4 pc's

Oneven getallen komen niet voor in je netmask...

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:43
Jep klopt, mijn fout

laatste byte zou zo geset moeten zijn
11111000 -> 2^3 is 8
8 - 2 (voor BC en Net) is 6
128+64+32+16+8 = 248

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

*lol* Van wie heb jij netwerkles? Een hub is een multipoort REPEATER! Kan dus maar 1 stroom data ontvangen en verzend die op alle beschikbare poorten.
Full duplex kan meerdere datastromen veroorzaken... Zal dus meer collisions geven. Meeste hubs ondersteunen het geeneens.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 01:22 schreef Aetje het volgende:

[..]

*lol* Van wie heb jij netwerkles? Een hub is een multipoort REPEATER! Kan dus maar 1 stroom data ontvangen en verzend die op alle beschikbare poorten.
Full duplex kan meerdere datastromen veroorzaken... Zal dus meer collisions geven. Meeste hubs ondersteunen het geeneens.
*gaap* zal jou volgende keer ook eerst koffie geven voordat je gaat posten. had dit allang gecorrigeerd.
zal het nog ff herhalen: gebrek aan koffie, eigen situatie switch 10/100 ok? ga nu weer verder :Z. koffie is uitgewerkt.
Pagina: 1