• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik ben van plan hier in de buurt (Elst Gld) een droomwerkgroep op te zetten. Dat is dus een soort groep waarin mensen hun dromen met elkaar bespreken.

Nu heb ik zelf kennis en ervaring met dromen, maar niet met het organiseren met dergelijke groepen. Heeft iemand daar ervaring mee? In Amerika is het (ook voor S11) enorm aan het groeien, maar ons nuchtere nederlanders ziet er niet veel in.

Hoe zit het over het algemeen met dromen? Wat denken jullie dat je ermee kunt?

Verwijderd

ik denk dat veel mensen hier echt te nuchter voor zijn, inclusief ikzelf, maar goed, er zijn altijd wel een aantal dromers (bedoel ik absoluut niet negatief) die er interesse in hebben....

ikzelf denk overgens dat dromen wel wat te maken hebben met je onderbewustzijn, maar ik zie niet in waarom je dromen met anderen gaat bespreken...

• Christiaan
Op Sunday 28 October 2001 23:18 schreef Kertje het volgende:
ik denk dat veel mensen hier echt te nuchter voor zijn, inclusief ikzelf, maar goed, er zijn altijd wel een aantal dromers (bedoel ik absoluut niet negatief) die er interesse in hebben....

ikzelf denk overgens dat dromen wel wat te maken hebben met je onderbewustzijn, maar ik zie niet in waarom je dromen met anderen gaat bespreken...
Ik denk toch dat nuchterheid hier weinig mee van doen heeft. Dromen is geen religie. Het is misschien meer een gebrek aan kennis van wat dromen zijn. Dromen zijn er, dat is een feit. Of ze nu echt een bedoeling hebben, ok, dat is nog niet bevestigd. Maar toch, als je eenmaal je dromen gaat bijhouden (wat ik al jaren doe), dan merk je heel duidelijk dat je dromen toch echt een belangrijke boodschap dragen. Meestal verteld je droom je wat al weet. Bijvoorbeeld; ik voel me k*t omdat ik gedumpt ben. Maar soms verteld je droom je over gevoelens waar je niets vanaf wist. En dat is eigenlijk wat ik bedoelde met 'onderbewuste' in de topic (wat ik dus niet verder uitgewerkt heb). Je onderbewuste 'maakt' je dromen en in feite is het de manier waarop het met je probeert te communiceren.

Veel mensen hebben moeite met het verklaren van hun dromen. Toch is er veel interesse (zie de topics over 'lucide dromen' (ik heb overigens een niveau bereikt waarop ik volledige controle heb over de droom)). Omdat veel mensen mij vaak om hulp of een verklaring van hun droom vragen wilde ik een groep opzetten. In Amerika is dit dus vrij bekend. Er is een groep mensen die elkaar eerst beter leren kennen. Vervolgens komt er wat theorie over dromen, en daarna worden er iedere week dromen besproken van leden. Nu klinkt dit al als een antwoord op mijn vraag. Toch wil ik graag meer weten. Ik weet dat er groepen in Nederland zijn geweest (of nog bestaan), maar ik weet niet hoe ik daar contact mee kan leggen. Vandaar dat ik het hier post :)

Verwijderd

Volledige controle over je dromen?

Ik probeer dit al een tijdje, maar heb nog geen succes. Ik moet zeggen dat ik helaas niet frequent genoeg oefen, maar heb toch al wat kleine successen gehad.
Mag ik misschien vragen wat jij ervoor hebt gedaan om je dromen te controleren en hoelang dit duurde?
-Ik neem aan dat je op het moment dat je je droom ingaat je weet dat je droomt, dat je 'alles' kan doen wat je wilt en niet terugslipt in je normale droomstaat als je dat niet wilt?-

Ik ben hier nl erg in geinteresseerd en eigenlijk denk ik dat ik alles wat ik moet doen al weet, alleen heb ik helaas nog niet de wilskracht gevonden om het maanden vol te houden.

Het is me opgevallen dat veel oude volkeren zich hiermee bezig hielden, (Indianen, shamanen, boeddisten, taoisten, enz.)en heb ook het gevoel dat dromen dieper gaan dan mensen ooit zouden kunnen voorstellen.

Alleen...tja, als ik eenmaal aan het counter-striken ga, dan is niks meer belangrijk, geloof ik. (en das mijn probleem) :P

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-01 13:55
* Epitome vindt dat je een mooie ondertitel hebt! :o

Verwijderd

als je je eigen dromen onder controle hebt, dat is wel uberkoel hehe, ik heb het 1x gehad, toen wist ik dat ik droomde, maar ik durfde niet iets anders te doen omdat ik bang was dat ik toch niet droomde....

maargoed, wat doe je zoal als je weet dat je aan het dromen bent?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
In principe is GoT niet echt bedoeld om werkgroepen of andersinds op te zetten, hoewel het natuurlijk wel tussen de bedrijven door mag van mij.

Oftewel in eerste instantie moet deze topic een discussie zijn. Maar de topicstarter heeft al wel wat discussievragen in z'n startpost gezet. Choeso jei :)

Verder is dit opzich een interressant antwoord. Overigens laten we het niet offtopic in een lucide dromen topic veranderen, daar zijn namelijk er al genoeg over geweest.

Opzich is het wel interessant te bekijken wat het nut van dromen is, hoe ze werken en heel de technische reutemeteut. En dan natuurlijk wat het nut is (behalve fun) van lucide dromen.

• Christiaan
Ik ben het met morgoth eens; we dwalen een beetje af. Vandaar mijn laatste antwoord in dit topic over lucide dromen: Als je volledige controle hebt kun je beslissen om wakker te worden in je droom. Het is geen toeval of geluk meer, je besluit het en dus word je lucide. Vervolgens krijg een ervaring waar een holodeck niks bij is :) Maar goed, voor zover lucid dreaming. Ik wilde dus meer weten over droomwerkgroepen, of eventueel wat ideeen (als niemand er nog ooit is geweest).

Verwijderd

Op zondag 28 oktober 2001 23:34 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Je onderbewuste 'maakt' je dromen en in feite is het de manier waarop het met je probeert te communiceren.

... Veel mensen hebben moeite met het verklaren van hun dromen. Toch is er veel interesse (zie de topics over 'lucide dromen' (ik heb overigens een niveau bereikt waarop ik volledige controle heb over de droom)). Omdat veel mensen mij vaak om hulp of een verklaring van hun droom vragen wilde ik een groep opzetten.
Jouw on(der)bewuste werkt dus precies het zelfde als dat van iemand anders? Als bv. een woestijnbewoner over vissen en water droomt, heeft dat de zelfde symbolische betekenis als wanneer een visser over vissen en water droomt? Droomuitleg is aardig, zolang als je het voor je zelf doet, je droomt immers ook niet voor anderen.

Veel mensen zoeken naar een "diepere" betekenis van de droom; ze maken van hun dromen een soort persoonlijk orakel ipv. een natuurlijk geestelijk verwerkingsproces. Voor dit soort "droomuitleggers" is luciditeit ronduit gevaarlijk, ze denken als het ware hun orakel te slim af te zijn, en verliezen zo het contact met de realiteit. Als je dromen beschouwt als een verwerkingsproces, kan luciditeit behulpzaam zijn in het sneller verwerken van ervaringen.

Besef dus goed waar je mee bezig bent als je een droomwerkgroep wilt oprichten. Wat wil je ermee bereiken, en wat willen je groepgenoten ermee bereiken? Voordat je het weet heb je een gezellig psychotherapeutisch zelfhulpgroepje...

Verwijderd

Op zondag 28 oktober 2001 23:57 schreef -Fixxxer- het volgende:
Het is me opgevallen dat veel oude volkeren zich hiermee bezig hielden, (Indianen, shamanen, boeddisten, taoisten, enz.)en heb ook het gevoel dat dromen dieper gaan dan mensen ooit zouden kunnen voorstellen.
Dit klopt helemaal en daarom vind ik het ook interresant om over dromen na te denken. 'k heb op school ook eens een keuzevak over de betekenis van dromen gevolgd. Maar om nu mijn dromen in de onbekende groep te gooien......nee zou ik niet doen.

• Christiaan
Op maandag 29 oktober 2001 11:32 schreef mietje het volgende:
Jouw on(der)bewuste werkt dus precies het zelfde als dat van iemand anders? Als bv. een woestijnbewoner over vissen en water droomt, heeft dat de zelfde symbolische betekenis als wanneer een visser over vissen en water droomt? Droomuitleg is aardig, zolang als je het voor je zelf doet, je droomt immers ook niet voor anderen.
Je hebt gelijk; droomverklaring is persoonlijk. Dat wil zeggen dat de symbolen dus een heel persoonlijke betekenis hebben. Maar het hoeft niet, en andere mensen kunnen best helpen met het aandragen van ideeen.
Voordat je het weet heb je een gezellig psychotherapeutisch zelfhulpgroepje...
Dat wordt het dus deels wel.....

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 11:32 schreef mietje het volgende:

[Een leuk stukje over dromen]
Hmm. Dit is voor het eerst dat ik het helemaal met je eens ben. :)

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 12:05 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Je hebt gelijk; droomverklaring is persoonlijk. Dat wil zeggen dat de symbolen dus een heel persoonlijke betekenis hebben. Maar het hoeft niet, en andere mensen kunnen best helpen met het aandragen van ideeen.
Klopt, maar houd er rekening mee dat droomsymboliek strikt persoonlijk is. Mensen zoeken meestal uitleg voor beangstigende dromen, en als je ze verkeerde suggesties doet kan dat complete angsttoestanden veroorzaken. Wat voor jou "bevrijdend" is kan voor een ander "beklemmend" werken!
Dat wordt het dus deels wel.....
Dat bedoel ik dus, dat is onvermijdbaar. Je moet er dus rekening mee houden dat er allerlei psychische trauma's aan de oppervlakte komen, en je moet wel met die trauma's (van anderen) weten om te gaan, anders veroorzaak je alleen problemen.

• Christiaan
Dat je idd psychische traumus tegen kunt komen is een goed punt. Toch heb ik daar rekening mee gehouden door iemand die psychologie studeert om hulp te vragen. Wel belangrijk denk ik.

Droomverklaring is in die zin persoonlijk dat de analyse goed moet voelen. Met andere woorden: je moet het kunnen accepteren zonder het gevoel te hebben van 'oh god, maar dat kan ik amper geloven'. Soms kan een droom toch een negatief aspect toelichten terwijl de analyse wel 'goed' aanvoelt en duidelijk doel raakt. Dan zit je goed. Maar inderdaad, veel psychoanalogen zijn gewoon te gefixeerd op 'hun' mening tov dromen en hun symboliek. Daarom ontstaan deze werkgroepen.

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 15:39 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Dat je idd psychische traumus tegen kunt komen is een goed punt. Toch heb ik daar rekening mee gehouden door iemand die psychologie studeert om hulp te vragen. Wel belangrijk denk ik.
Idd, maar onderschat niet wat je kunt tegenkomen. Ik ben er niet zeker van of een student psychologie dat aan kan, het gaat verder dan een potje hysterisch janken of zo. Mensen kunnen in langdurige psychoses raken als je het verkeerd aanpakt; en het zijn meestal net mensen met aanleg voor psychoses die "vreemde dromen" hebben. Als je het safe wil houden is een psychologisch onderzoekje vooraf nooit weg.
Droomverklaring is in die zin persoonlijk dat de analyse goed moet voelen. Met andere woorden: je moet het kunnen accepteren zonder het gevoel te hebben van 'oh god, maar dat kan ik amper geloven'.
Natuurlijk niet, maar het gaat erom dat je helmaal niets direct aandraagt, zelfs als het "goed voelt" kan een persoon later tot een andere interpretatie komen. Het enige dat je kunt doen is proberen die persoon indirecte suggesties te doen door de juiste vragen te stellen. Die persoon moet zelf een antwoord vinden, of de vraag verwerpen als te suggestief of absurd.

• Christiaan
Analyse is niet eenvoudig. Zeker niet als je net begint. Dan ben je idd enigszins beinvloedbaar door de mening van anderen (zoals 'hee; die paraplu stelt een penis voor (ik zeg maar wat)).

Ik denk aangezien de aard van de groep, het zijn jongeren, dat het met de diepe psychologische traumas wel mee zal vallen. Het is meer een groep waarin je zelf leert om met je dromen te werken. Ik zou daar dus graag wat tips/ervaringen over willen horen. Op zich is de discussie OF het wel een goed idee is zinvol, maar wat dat betreft is de situatie toch wat anders dan de meesten verwachten denk ik. Het is namelijk zo dat ik dit wil organiseren met een groep jongeren waarvan ik het merendeel al ken. Het zijn geen vreemden :). Daarnaast wordt het min of meer onder het vaandel van de kerk hier georganiseerd, en daar zijn ze wel gewend met 'diepe psychologische traumas'. Maar inderdaad, je waarschuwing is zeer terecht.

Verwijderd

hehe, die gast is mie maf, hey :)

Verwijderd

Bestudeer de dromen eens goed en weet wat ze betekenen voordat je een werkgroep gaat beginnen.

• Christiaan
Kijk, dat is natuurlijk al gebeurd. 5 jaar ervaring zullen we maar zeggen
Pagina: 1