Toon posts:

Ik wil piano opnemen, maar hoe en wat

Pagina: 1
Acties:
  • 1.493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn piano stukken op gaan nemen...

Ik ga een behringer mengpaneel kopen, de Behringer MX 1604 A

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/mixers/behringermx1604.jpg

Hier zit mic voorversterking in en phantoom voeding...

Nu wil ik dus een condensator mic gaan kopen, ik wil goed piano op kunnen nemen, mijn budget voor die mic gaat tot 400 gulden..

of moet ik per se meerdere mics nemen om de akoestiek goed op te kunnen nemen???

Mijn oog is al gevallen op de

AKG C 1000 S

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/mics/akg-c1000.jpg

is dit een goede keus???

plz help

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025
op zich is het wel een goede microfoon

maar wat voor piano heb je ,

een vleugel ??

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025
ik heb zelf goede ervaringen met pzm microfoontjes.

dit zijn platte vierkante schijven waarop microfoons zitten

zeer goed geluid over alle toonhoogtes en ze vangen weinig achtergrond herrie op

ze zijn er in diverse kwaliteiten en van diverse merken

persoonlijk zou ik er 2 gebruiken krijg je toch mooier effect

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

De AKG C-1000(S) is voor zijn geld een zeer goede microfoon. het is echter geen werkelijke condensator-microfoon, maar een Back-electret. Dit lijkt zeer veel op een Condensator, maar hij kan net iets minder hoge frequenties aan. Een tweede nadeel van de C1000 is dat er 9-volts batterijen in moeten, en dat hij geen Phantom-voeding kan benutten.
Mocht je een betere mic zoeken, probeer dan eens de se300B serie van AKG, dit is een trafo/phantom module waar je verschillende kapsels op kan schroefen. Voor een Drum-Overhead gebruiken wij bijvoorbeeld altijd het CK91 kapsel. Deze microfoon is waarschijnlijk wel een stuk duurder, maar het is een echte condensator die erg goed klinkt, hij kan Phantom-voeding gebruiken en hij is erg compact

verder heb ik zo mijn twijfels bij het gebruik van een Behringer-tafel. Als je al denkt een Condensator-mic nodig te hebben (wat voor een Vleugel wel nodig is, en voor een normale piano gewoon leuk) dan denk ik dat de behringer niet genoeg kwaliteit in de hoge tonen en teveel ruis oplevert.

En zorg er natuurlijk voor dat voordat je iets opneemt, je je piano goed (laat?) stemmen

Veel Succes

Bij meer vragen kun je me mailen op coen@cnk.tmfweb.nl

edit:
vergeet ook niet om een GOED microfoonstatief te gebruiken, liefst met een spin (in dit geval een heel klein rubber "fietsbandje" wat ervoor zorgt dat trillingen van het statief niet worden overgebracht op de microfoon)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-04 19:25

Jag

Op maandag 29 oktober 2001 01:15 schreef Illusion het volgende:
De AKG C-1000(S) is voor zijn geld een zeer goede microfoon. het is echter geen werkelijke condensator-microfoon, maar een Back-electret. Dit lijkt zeer veel op een Condensator, maar hij kan net iets minder hoge frequenties aan. Een tweede nadeel van de C1000 is dat er 9-volts batterijen in moeten, en dat hij geen Phantom-voeding kan benutten.
Mocht je een betere mic zoeken, probeer dan eens de se300B serie van AKG, dit is een trafo/phantom module waar je verschillende kapsels op kan schroefen. Voor een Drum-Overhead gebruiken wij bijvoorbeeld altijd het CK91 kapsel. Deze microfoon is waarschijnlijk wel een stuk duurder, maar het is een echte condensator die erg goed klinkt, hij kan Phantom-voeding gebruiken en hij is erg compact

verder heb ik zo mijn twijfels bij het gebruik van een Behringer-tafel. Als je al denkt een Condensator-mic nodig te hebben (wat voor een Vleugel wel nodig is, en voor een normale piano gewoon leuk) dan denk ik dat de behringer niet genoeg kwaliteit in de hoge tonen en teveel ruis oplevert.

En zorg er natuurlijk voor dat voordat je iets opneemt, je je piano goed (laat?) stemmen

Veel Succes

Bij meer vragen kun je me mailen op coen@cnk.tmfweb.nl
Ja, die AKG se300B met CK91 en CK92 koppen gebruiken wij ook in de schouwburg. Goede mic, en die verschillende koppen is erg handig (maar weer wat minder nuttig voor jou). Hoe duur ie is weet ik niet.

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Je moet er als je de koppen verwisselt (wat je eigenlijk niet al te vaak moet doen) wel goed opletten dat ze zeer schoon blijven, want het kleinste vuiltje kan al gekraak opleveren (helaas)

edit:
Ik heb even prijslijstje voor je opgezocht (prijzen ex. 19% BTW)eerst in Euro's dan in HFL
BLUE LINE SERIE MICROFOONS
SE300B Voorversterkermodule 149,50 329,45
CK91 Cardioïde capsule 149,50 329,45
CK92 Omnidirectional capsule 149,50 329,45
CK93 Hypercardioïde capsule 149,50 329,45
CK94 Figure 8 capsule 333,50 734,94
CK97-C Cardioïde lavalier capsule 167,00 368,02
CK97-C/3 Cardioïde lavalier capsule zonder connector 93,00 204,95
CK97-0 Omnidirectional lavalier capsule 151,00 332,76
CK97CVR Hypercardioïde capsule 196,50 443,03
CK98 Shotgun capsule 245,50 541,01

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Sowieso twee mics gebruiken, piano mono opnemen met zulke (relatief) dure apparatuur is echt doodzonde! Waar je ook op moet letten bij een piano of vleugel is dat je in een ruimte opneemt met een mooie akoestiek van zichzelf, dat is bij akoestische instrumenten veel mooier dan dat je later alle galm uit een fx-kastje moet toevoegen.

Is die AKG C1000s echt zo goedkoop? Ik vind het namelijk best een prima mic ook voor akoestische gitaar. 1 v/d mooiste vind ik toch de AKG C414, maar die is zo'n fl.1400,-, beetje jammer. (nog mooier: AKG tubemic, maar onbetaalbaar)

• TheLemon

TheLemon

Btw, als je echt alleen maar je piano op wil nemen, waarom dan niet voor minder of hetzelfde geld een goede kwaliteit (bijv. buizen) mic-preamp, als je toch maar twee inputs nodig hebt?

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-04 16:35
Die C1000's die kunnen inderdaad werken op 9volts blokken, maar als je een beetje normaal wilt werken, dan laat je ze eruit en laat je ze volautomatisch op phantom voeding werken. Het zijn echt wel best lekkere microfoontjes, en ze zijn niet zo duur. Feedback heeft ze (uit m'n hoofd) twee voor 800 piek. En zo'n piano opname, zou ik wel twee mics nemen. Een voor het hoog en een voor het laag. Dat lukt ook nog wel met zo'n mixertje. Maar neem inderdaad een stevig statief en lekkere kabels.

• Hillie
  • Laatst online: 05:24

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zou persoonlijk denk ik eerder voor ietwat duurdere mics kiezen. 400 piek is helemaal niets voor een goede instrument-mic. En dan niet vergeten goede kabels te halen, dat Behringer ding ertussenuit te halen (Neem bijvoorbeeld een Focusrite preamp, of iets anders) en ga dan opnemen.

Andere tip: Kijk es op deze site en dan met name op het discussieforum. Daar zitten en stel hele goeie gasten.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-04 00:33
Overweeg een electronische piano te kopen in plaats van hele dure opname-apparatuur. De piano is een van de moeilijkste instrumenten om fatsoenlijk op te nemen. Zo te lezen heb je niet alteveel ervaring met opname's maken, en dan gaat 't toch erg lastig worden.

• TheLemon

TheLemon

Quarkus, Illusion zegt dat die C1000s niet met 48V phantom-power overweg kan, en jij zegt van wel. Ik vind dit wel belangrijk, mocht ik ze willen kopen. Hoe zit dat nou?

P.s.: Elektrische piano kopen: wat een onzin, dan had Whotheman dat toch zelf wel bedacht, hij wil een echte piano opnemen, dat klinkt toch wel ff anders...

P.p.s: Whotheman, gebruik bij voorkeur een digitaal opnameapparaat zonder compressie en idd goede kwaliteit mic-preamps (focusrite=goed maar duur), want mijn ervaring is dat vooral bij zachte passages, ruis de belangrijkste bron van ergernis vormt.

• GREENSKiN
Nou, ik denk dat je waarschijnlijk een heel wat beter resultaat zult behalen als je bijvoorbeeld een Yamaha P80 koopt, dan met weinig ervaring een vleugel op te nemen.

Ik vind dit toch heel aardig klinken.
http://www.procom.no/lyddemoer/yamahap80_grandpiano.mp3
http://www.procom.no/lyddemoer/yamahap80_classicpiano.mp3

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Nou een piano kun je vaak nog met een paar mics opnemen (denk ik), een beetje drumstel zit je al snel aan 8 :P

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties tot nu toe..

greenskin: jij speelt denk ik geen piano, anders had je die uitspraak niet gedaan :) Een piano is echt 100 malen beter dan een elektrische piano..

Zo te horen zijn die c1000 mic van akg goed... dus dat wordt dan denk ik mij keuze,

maar het mengpaneel: is behringer zo belabberd, of is het voor de beginnend "opnemer" goed te doen... Ik ga namelijk niet zo'n vet duur mix apparaat aanschaffen voor 4 ruggen...

Is het verschil duidelijk merkbaar of valt t allemaal best mee...

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 30 oktober 2001 17:28 schreef whotheman het volgende:
bedankt voor de reacties tot nu toe..

greenskin: jij speelt denk ik geen piano, anders had je die uitspraak niet gedaan :) Een piano is echt 100 malen beter dan een elektrische piano..

Zo te horen zijn die c1000 mic van akg goed... dus dat wordt dan denk ik mij keuze,

maar het mengpaneel: is behringer zo belabberd, of is het voor de beginnend "opnemer" goed te doen... Ik ga namelijk niet zo'n vet duur mix apparaat aanschaffen voor 4 ruggen...

Is het verschil duidelijk merkbaar of valt t allemaal best mee...
Als je het verschil tussen Behringers en Focusrites, en C1000s-sen en fatsoenlijke groot-membraan mics niet hoort, dan zul je met de opname van een goede electrische piano een veel en veel beter resultaat behalen.

• Jag

Jag

Op dinsdag 30 oktober 2001 18:19 schreef Hillie het volgende:

[..]

Als je het verschil tussen Behringers en Focusrites, en C1000s-sen en fatsoenlijke groot-membraan mics niet hoort, dan zul je met de opname van een goede electrische piano een veel en veel beter resultaat behalen.
Wat is dat nou voor vage opmerking. Hij vraagt toch gewoon of het verschil uitmaakt?

• Yokozuna
Greenskin heeft een Korg Triton Synth :P

Ik heb wat demo'tjes geluisterd ervan op die site. Hij klink MEESTERlijk.

Met on-board speakertjes klinken Synth's bijna altijd slechter ja, maar daar werk je dan ook niet mee.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Bij ons in het theater wordt standaard 1 mic (AKG pijpje) onder de vleugel gezet...
Als er veel kabaal nodig was, werd er nog wel es eentje boven bij gehangen...

Klonk goed naar mijn mening, en vele artiesten die er mee werkten hadden er nooit wat op aan te merken iig... :)

Of er werkelijk 2 nodig zijn vraag ik me af...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Jag

Jag

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:26 schreef brammus het volgende:
Bij ons in het theater wordt standaard 1 mic (AKG pijpje) onder de vleugel gezet...
Als er veel kabaal nodig was, werd er nog wel es eentje boven bij gehangen...

Klonk goed naar mijn mening, en vele artiesten die er mee werkten hadden er nooit wat op aan te merken iig... :)

Of er werkelijk 2 nodig zijn vraag ik me af...
Bij ons in het theater wordt er meer dan één mic gebruikt :). AKG 414's trouwens, en dan een voor het laag en een voor het hoog. En over de plaatsing kan je ook nog hele discussies voeren heb ik al gemerkt :).

Edit: in welk theater werk je eigenlijk?

• GREENSKiN
Ok... ik zal mijn standpunt even verduidelijken:

Natuurlijk klinkt een echte vleugel mooier dan een electronische piano. Echter, het is verschrikkelijk lastig een vleugel (evenals staande piano's) goed op te nemen.
Je hebt zoals hierboven al is verteld vrij dure microfoons nodig, je moet een goeie ruimte hebben waar hij instaat en bovenal moet je weten wat je doet. Zonder veel ervaring of een goede opleiding zul je echt geen mooi resultaat behalen.

Daarom stel ik dus voor, overweeg een goede electronische piano aan te schaffen in plaats van een set dure microfoons. Het resultaat zal waarschijnlijk veel mooier zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ok greenskin... hoe de fuck moet je nou ervaring op doen dan...

ik heb 8 jaar piano-ervaring, en dan gaan ik niet een knullige electrische piano aanschaffen om de stukken die ik speel op te nemen, dan klinkt gewoon KUT.. Ik stel vragen om te leren... en door dingen te doen doe je ervaring op...

• Yokozuna
Zeg, hou je gemak eens. Greenskin blijft netjes, kun jij dat op zijn minst ook blijven. Je bent tenslotte toch geen 15 meer?

Verwijderd

Topicstarter
ik blijf ok netjes... druk mij alleen anders uit... of is fuck ook al taboe... if so.. sorry

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Ok, sorry dat ik in het begin verkeerde info over de C1000 gegeven heb, maar ik heb hem meerdere malen zonder batterijen gebruikt en zonder batterij heeft hij het bij mij dus nooit gedaan :( (en ja de phantom op de mengtafel stond aan, en ja ik gebruikte symmetrische kabels)

Even mijn mening over het electrische-piano vs. opnemen met mics verhaal: Er zijn tegenwoordig inderdaad electrische piano's die zeer goed klinken, en dankzij gewogen klavier ook nog redelijk tot erg lekker spelen (ikzelf speel geen piano, maar mijn collega's zijn allen muzikant, waarvan meerdere pianogek dus...) een voorbeeldje hiervan is bijvoorbeeld de Yamaha Motiv 7(of toch 8???)
Maar het is volgens mij wel duidelijk dat het niet de wens van de topicstarter is (sorry, lost your name). Dus kunnen wij niet anders dan hem vanaf nu verder helpen met het een zo goed mogelijke opnamekwaliteit behalen, met zo min mogelijk geld ;). En voor het geld is een C1000 zeker een aanrader, alleen is het misschien inderdaad beter om geen Behringer-mengtafel maar zoals iemand al voorstelde een goede mic-preamp te gebruiken. zo'n preamp is veel minder veelzijdig, maar dat wat hij doet, doet hij dan ook ERG goed. In dit geval moet je je afvragen of je nog meer met die mengtafel wil gaan doen, zoals er nog eens zang bij opnemen.

Op welk medium wil je eigenlijk gaan opnemen? DAT???? als het nl Minidisc is, hoef je niet al te moeilijk te doen, want dat verschil ga je toch niet horen 8-)

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-04 16:35
OK. Die C1000s werken dus op phantom.
En wat Behringer mengpanelen betreft, die hebben een hele handige feature (nee, het is geen bug): Je hoort een aux op alle andere auxen. Zo kan je altijd al je auxen monitoren door er naar een te luisteren ;) Ze bieden best veel voor erg weinig geld, maar als je iets meer wilt uitgeven aan een mengpaneel, kijk dan eens naar Mackie. Daar zitten erg goede mic-preamps in. Ik heb zelfs wel eens gehoord van een gast die zo'n mengpaneel alleen maar gebruikte voor de preamps, en verder mixte op iets anders (weet niet meer wat). Die Mackies zijn er vanaf zo'n 1200 piek. (1202 VLZ pro, zelfde configuratie ongeveer als die Behringer, alleen voor dat geld krijg je draaiknopjes ipv faders.)

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 30 oktober 2001 18:22 schreef Jag het volgende:
Wat is dat nou voor vage opmerking. Hij vraagt toch gewoon of het verschil uitmaakt?
Die vage opmerking slaat op het feit dat hij denkt dat 'ie z'n piano zonder ervaring en met butt-apparatuur beter denkt op te nemen dan de heren van Yamaha dat gedaan hebben in de genoemde digitale piano.

Wat me trouwens vaak opvalt is dat mensen die menen dat digitale piano's veel en veel slechter zijn vaak 5 jaar geleden zo'n ding voor het laatst gehoord hebben. Als je een nieuwe digitale piano pakt en deze door goede studiomonitors beluistert (niet door Yoko's van een geeltje), dan zul je zien dat de sound van die dingen behoorlijk goed is.

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:33 schreef Jag het volgende:
Bij ons in het theater wordt er meer dan één mic gebruikt :). AKG 414's trouwens, en dan een voor het laag en een voor het hoog. En over de plaatsing kan je ook nog hele discussies voeren heb ik al gemerkt :).
Plaatsing is idd een factor die je niet uit het oog moet verliezen. Hoe goed je spullen zijn, als je het verkeerd opstelt, dan houdt het nog steeds op.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil opnemen op minidisc, of direct met de computer

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:33 schreef Jag het volgende:

[..]

Edit: in welk theater werk je eigenlijk?
Nah... werken...
Ik heb in Zevenaar in theater Bommersheuf gevrijwilligwerkt voor een jaar of 2... Dat is inmiddels ook weer 3 jaar terug.

Een vrij klein theatertje met 340 zitplaatsen...Was een oud zwembad :Y)
Ik was daar toneelknechtje... :)

Tsjah, ik denk wel dat iedereen het beter weet in zijn/haar eigen theater; Hoe dan ook: ik heb nooit echt verschil gehoord wat betreft plaatsing van de mics...
Het klonk altijd goed; in welk theater ik ook kwam... :)

Kwam daar inrollen via de toneel vereniging, en weet ook niet het fijne van de boel, maar ik deed wat me gevraagd werd... was een kei-leuke tijd... nix zo tof als de (verslavende) sfeer in een theater mee te maken... ;)

PC-Specs

• Hillie

Hillie

Op woensdag 31 oktober 2001 13:44 schreef whotheman het volgende:
ik wil opnemen op minidisc, of direct met de computer
Op minidisc: neem gewoon cheapass spul.
Op computer: wat voor geluidskaart wil je gebruiken? (Live is daar dus niet echt goed voor)

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Lastig topic is dit zeg... Wat ik wel lees is bijvoorbeeld... In het theater gebruiken we ... Dat kan ook wel maar we hebben het dan wel over WEERGEVEN van een vleugel of piano, zeg maar ondersteuning ...toch :? Als je hem moet opnemen... is het te doen maar het blijft wel ff pielen.

Het is al eerder gezegd het is erg lastig om een piano en/of vleugel op te nemen, zowel qua microfoonkeuze als qua opnamemedium. Je kan er maar beter voor zorgen dat je zowel in de tafel als in je opname medium een beetje headroom hebt anders zal het niet echt lekker klinken.

Nogmaals wel leuk zo'n experiment maar mischien moet de topic starter eens een paar mic's en een tafeltje huren ?

Kun je lekker prutsen voor een paar 10'tjes weet je gelijk wat voor mic je niet wil.

Blue Line AKG is ok, maar kijk ook en naar DPA(voormalig Bruël & Kjær) , Schoeps, Neuman.

Kijk ook eens HIER daar staan wat types inclusief waar ze eventueel geschikt voor zijn.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

waarom huur je eerste niet wat voordat je iets koopt..? kost je ook de wereld niet..

• Jag

Jag

Op woensdag 31 oktober 2001 11:37 schreef Hillie het volgende:

[..]

Die vage opmerking slaat op het feit dat hij denkt dat 'ie z'n piano zonder ervaring en met butt-apparatuur beter denkt op te nemen dan de heren van Yamaha dat gedaan hebben in de genoemde digitale piano.

Wat me trouwens vaak opvalt is dat mensen die menen dat digitale piano's veel en veel slechter zijn vaak 5 jaar geleden zo'n ding voor het laatst gehoord hebben. Als je een nieuwe digitale piano pakt en deze door goede studiomonitors beluistert (niet door Yoko's van een geeltje), dan zul je zien dat de sound van die dingen behoorlijk goed is.
Je hebt best gelijk dat dig piano's best ok zijn, maar de toon mag wel wat vriendelijker.
Op woensdag 31 oktober 2001 14:10 schreef Hillie het volgende:

[..]

Op minidisc: neem gewoon cheapass spul.
Op computer: wat voor geluidskaart wil je gebruiken? (Live is daar dus niet echt goed voor)
Wat een onzin zeg. Ik ben heel benieuwd of jij minidisc er in een blinde test uit kan halen tov een cd. Minidisc is echt niet zo slecht, en voor dit doeleinde echt goed genoeg.
Op woensdag 31 oktober 2001 13:59 schreef brammus het volgende:

[..]

Nah... werken...
Ik heb in Zevenaar in theater Bommersheuf gevrijwilligwerkt voor een jaar of 2... Dat is inmiddels ook weer 3 jaar terug.

Een vrij klein theatertje met 340 zitplaatsen...Was een oud zwembad :Y)
Ik was daar toneelknechtje... :)

Tsjah, ik denk wel dat iedereen het beter weet in zijn/haar eigen theater; Hoe dan ook: ik heb nooit echt verschil gehoord wat betreft plaatsing van de mics...
Het klonk altijd goed; in welk theater ik ook kwam... :)

Kwam daar inrollen via de toneel vereniging, en weet ook niet het fijne van de boel, maar ik deed wat me gevraagd werd... was een kei-leuke tijd... nix zo tof als de (verslavende) sfeer in een theater mee te maken... ;)
Bommersheuf, wel eens van gehoord (is het in het zuiden?). Ik werk zelf in de stadsschouwburg van Utrecht. Maar je hebt echt helemaal gelijk dat werken in een theater ontzettend leuk is. Je maakt zoveel mee, zoveel bijzondere voorstellingen. En er hangt idd een leuke sfeer.

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op woensdag 31 oktober 2001 17:20 schreef Jag het volgende:
[..]

Bommersheuf, wel eens van gehoord (is het in het zuiden?). Ik werk zelf in de stadsschouwburg van Utrecht. Maar je hebt echt helemaal gelijk dat werken in een theater ontzettend leuk is. Je maakt zoveel mee, zoveel bijzondere voorstellingen. En er hangt idd een leuke sfeer.
Niet in het zuiden... Zo'n 15km ten zuidoosten van Arnhem (vlak aan Duitse grens)...

Ik weet niet hoe dat in grote theaters is, daar zal het er wel wat strakker aan toe gaan, maar in die wat landelijkere (lees: gemeente-gesubsidiëerde) is het heel erg van 'ons kent ons' en vooral veel koffiepauze... :+
Er is niet zo geavanceerde apparatuur, gewoon een handbediende trekkenwand; toneelvloer van 8m diep en 12 breed en een torentje van slechts 11 meter hoog e.d.
Zeer hoog 'hobby-gehalte' :7 :)

PC-Specs

• Jag

Jag

Op woensdag 31 oktober 2001 17:39 schreef brammus het volgende:

[..]

Niet in het zuiden... Zo'n 15km ten zuidoosten van Arnhem (vlak aan Duitse grens)...

Ik weet niet hoe dat in grote theaters is, daar zal het er wel wat strakker aan toe gaan, maar in die wat landelijkere (lees: gemeente-gesubsidiëerde) is het heel erg van 'ons kent ons' en vooral veel koffiepauze... :+
Er is niet zo geavanceerde apparatuur, gewoon een handbediende trekkenwand; toneelvloer van 8m diep en 12 breed en een torentje van slechts 11 meter hoog e.d.
Zeer hoog 'hobby-gehalte' :7 :)
Hehe, 11meter. Lekker handig als het decor dan aan steals hangt, kan je het niet in de kap kwijt. Maar altijd nog 10x beter dan een grid, dat werkt echt vervelend.
Bij ons is het toneel 20m breed, met max opening van 16m. Het is ook 20m diep en de toneeltoren is een dikke 20m hoog. Er kunnen 1000 man in de zaal die ook in Amphi opstelling kan zodat je 600man kwijt kan maar met een wat intiemere sfeer. Er is een elektrische trekkenwand die ook op de hand kan (voor changementen) die voor volgend seizoen wordt vervangen door een Bytecraft/AEG combi computergestuurde trekkenwand.
Verder is de SSU vooral ruim bedeeld qua licht. Vier zaalbruggen (eentje geluid, drie licht) plus twee koofen. Samen met de portaalbrug, manteaus en zijbruggen goed voor meer dan 200kW licht van het huis die door zo'n 300 ETC dimmers van juice worden voorzien (plus nog vier dimmerpacks los).
Edit: en wat ook wel heel bijzonder is, zijn de acht 125A plus één 160A aansluitingen op het toneel, samen goed voor 800 kiloWatt 8-).
Bij ons is er geen hoog hobby gehalte natuurlijk, maar er is ook geen gejaagde sfeer ofzo. Het blijft natuurlijk wel een gemeentebedrijf.
Maar het mooiste is dat Utrecht wel een redelijk hotspot is (als ik anderen mag geloven). Veel festivals (vorige week twee keer in het journaal geweest) en een zeer gevarieerd programma waarbij echt alles mogelijk is. Heerlijk die culturele wereld, echt een voorrecht om er te mogen werken.

Sorry trouwens voor het offtopic gaan, laten we het maar weer over mics enzo hebben :).

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op woensdag 31 oktober 2001 18:40 beschreef Jag de stadsschouwburg van Utrecht.
:9~ Tering zeg... dat is pas leuk... :)
Veel van die termen zeggen me nix overigens...
Is vast niet bij 'ons' geïnstalleerd die spulletjes... :)

Je kan natuurlijk ook geen "hobbie-houding" hebben in zo een theater als die waar jij werkt...
Sorry trouwens voor het offtopic gaan, laten we het maar weer over mics enzo hebben :).
:X ;)

PC-Specs

• Jag

Jag

Op woensdag 31 oktober 2001 20:21 schreef brammus het volgende:

[..]

:9~ Tering zeg... dat is pas leuk... :)
Veel van die termen zeggen me nix overigens...
Is vast niet bij 'ons' geïnstalleerd die spulletjes... :)

Je kan natuurlijk ook geen "hobbie-houding" hebben in zo een theater als die waar jij werkt...
Och, valt ook wel mee eigenlijk. Het werk zal bijna hetzelfde zijn als het bij jou was. Alleen staan er bij ons grotere producties. Eigenlijk zijn vooral de festivallen en amateurs veeleisend. Daar heb je ontzettend veel spullen voor nodig, maar ook kennis onder het personeel. Dan moet je namelijk alles zelf doen. Maar die kennis en spullen zijn er wel (ongeloofelijk hoeveel geld er om gaat in een theater). Bij ons kan je bij wijze van spreken op de fiets aankomen als gezelschap en toch een voorstelling draaien, zo lang je maar niet te specifieke eisen hebt (vooral qua decor).
En als je wel specifieke eisen hebt, dan wordt er gehuurd. Zo wordt de grote zaal van de ssu jaarlijks omgetoverd in een bios (met 14m scherm en dolby digital geluidsset). Er zijn regelmatig feesten op het toneel en ik heb ook wel meegemaakt dat er zo'n vier voorstellingen tegelijk waren (zelfs in de laad en los :P).
Het leukste van het werk na het geluid natuurlijk is nog wel aan de trekkenwand staan bij een megaproductie van van den Ende (walgelijke voorstellingen, wel leuk werk).

Verwijderd

Topicstarter
ik zal deze week eerst een mic nemen, om te kijken of de resultaten mooi zijn

Verwijderd

Topicstarter
maar heeft spirit dan goede mic-voorversterkers??

bijvoorbeeld de spirit folio f1?

• Hillie

Hillie

Op woensdag 31 oktober 2001 17:20 schreef Jag het volgende:
Wat een onzin zeg. Ik ben heel benieuwd of jij minidisc er in een blinde test uit kan halen tov een cd. Minidisc is echt niet zo slecht, en voor dit doeleinde echt goed genoeg.
Met een eindopname is het lastig, als medium voor multitrack-opnames hoor je het wel. Dan wil je, zeker met een instrument als piano, wel een goede dynamiek, bandbreedte, de hele meuk. Minidisc is nou niet echt jofel, wat dat betreft. Als gewone audiodrager is er geen enkel probleem.

• Hillie

Hillie

Op donderdag 01 november 2001 16:51 schreef whotheman het volgende:
maar heeft spirit dan goede mic-voorversterkers??

bijvoorbeeld de spirit folio f1?
Van wat ik gehoord heb zijn de preamps in de Spirit Digital 328 goed. Even kijken welke dat zijn en welke kleine panelen die ook hebben. Of zelfs nog verbeterde versies.

Verwijderd

Topicstarter
stel ik koop de akg c1000s en als mengpaneel de Spirit Folio F1, maak ik dan niet stukken vettere opnames dan met die behringer tafel...

http://www.oakwoodbroadcast.com/Consoles/Compact_Mixers/spirit_foliof1.html

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Wat ik me spontaan afvroeg bij het lezen van dit topic was het volgende : Mijn vader heeft een Yamaha Silence, hij wil ook het geluid hiervan opnemen. Is dat mogelijk via het electronische systeem dat er al aan hangt, en hoe precies ?

Mocht dit een vraag zijn die de vraag van de topicstarter overstemd, laat het dan maar doen, dan open ik nog wel eens een keer een nieuw topic.
Pagina: 1