Toon posts:

Linux Newbie: startbalk en dhcp server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben een absolute leek op Linux gebied. Heb het hier op een PC gezet (RedHat 7.2 met dat grafische gebeuren). Ik had m'n netwerkkaarten al op automatisch IP-adres verkrijgen gezet bij de installatie, maar moest nog even een kabletje trekken. Dus die was er nog niet toen Linux al opgestart was. Het probleem is nu dat Netscape bij elke URL een melding geeft dat de site niet gevonden kan worden. Dus ik dacht, ik hertstart 'm, IP wordt verkregen en ik kan internetten. Niet dus, nu ik 'm herstart heb is m'n "startbalk" (zo heet het ding in windhoos, die balk onderaan het scherm dus) ineens weg en ik heb ook geen idee hoe het ding terug te krijgen is. Nou heb ik 't idee dat het schermformaat omgesprongen is naar een hogere resolutie en die balk dus gewoon te laag staat. Ik weet niet of dat gek gedacht is van me, maar volgens mij kan ik zonder die balk en met alleen de iconen "Huize root" "start here" en "prullenbak" weinig doen.

Wie helpt deze Linux-newbie even uit de brand?

Verwijderd

Volgens mij kun je met Ctrl-Alt-+(van je num. keyboard) switchen tussen resoluties. Anders is het misschien zinvol om even setup te draaien en X opnieuw te configureren.

Heeft het overigens geen zin om wat met de knopjes van je monitor te spelen...?

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op maandag 29 oktober 2001 11:54 schreef VetteHap het volgende:
Volgens mij kun je met Ctrl-Alt-+(van je num. keyboard) switchen tussen resoluties. Anders is het misschien zinvol om even setup te draaien en X opnieuw te configureren.

Heeft het overigens geen zin om wat met de knopjes van je monitor te spelen...?
Sorry, maar met deze gegevens kan ik echt niets beginnen. :r

Wordt je netwerk kaart eigenlijk wel herkend? Start de DHCP server wel?

Begin eens met kijken naar de output van "dmesg". Geeft die aan of de netwerk kaart wordt herkend. zo niet dan moet je misschien kernel modules laden voor je NIC (modprobe <driver>). De modules vind je terug in /lib/modules/kernel-versie/*. Is deze geladen (controleer met 'lsmod') dan kun je dit eens proberen:

/etc/rc.d/init.d/network restart

of

ifconfig eth0 up <je ip adres>

Start de boel op?

post anders je /etc/conf.modules eens. En wat staat er in
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0?
Wat geeft ifconfig als output?

Een andere bron zijn de HOWTO's. Er is NB een Linux-network-administrator HOWTO. Daar staat alles wel zo'n beetje in.

Echt zonder je erin te verdiepen kom je echt niet ver in Linux of UNIX ....

Succes!