Negatief-strookjes scannen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik heb n kort vraagje over het scannen van negatieven.

Ik ga morgen de HP 4470C scanner kopen, hiermee is het dus ook mogelijk dia's/negatieven te scannen.

Ik heb alleen nog nooit zo'n negatief-scan ding gehad, en ik vroeg me af of het ook mogelijk is hele negatief-strookjes (zoals je ze van de fotoboer krijgt, 5 stuks ofzo) er in te stoppen. :P Bij alle scanners staan namelijk gewoon "negatief/dia scan mogelijkheid".

Het zou mooi zijn als je dan een strookje erin kan stoppen en dan 5 negatieven scannen, maar als k moet schuiven is t ook niet zo'n probleem, als ze er in elk geval maar geheel in kunnen zodat ik ze niet eerst moet knippen. :) Als dat zo zou zijn ga ik er namelijk geen 100 piek voor uitgeven.

Bedankt! :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

volgens mij kan dat wel, maar weet het niet 100% zeker

• Pc123
T probleem is dat k m on-line bestel, dus k kan niet vooraf even kijken :)

• VisionMaster
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Ik heb een HP 5370c. Dit is een 5300c met extra lamp voor het doorlichten van negatieven/dia's op de glasplaat.

Ik verder nog een aantal extra dingen gekregen:
- Een plastic plaat met een vierkant er uit gesneden en een gepolariseerde strook (dient voor herkenning van deze plastic plaat voor de scanner)
- vierkant met 4 vierkantjes er uit gesneden (voor 4 dia's rechtleggen)
- vierkant met 2 rechthoekige stroken er uit gesneden (voor 2 stroken negatieven)

Ik hoop dat je ook zo'n systeempje zal krijgen want dit werkt super. :P

I've visited the Mothership @ Cupertino

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025

• Pc123
Ah, dat is m :P Mooi zo. Da's een veel minder vaag plaatje dan bij de specs :) Bedankt.

Verwijderd

Ik heb een kastje gemaakt met een koude kathode lamp erin,plaatje opaalglas( perspex)daar weer een ander kastje overheen met een gat bovenin waar ik d.m.v. een converter ring van mijn dig.camera (fuji 6900z)de camera op vastdraai.
Met de camera in de macro stand(ong.15 cm.)maak ik heel goede scans van zwart-wit 6x6 negatieven, zeker niet minder dan met een middenclasse flatbedscanner. Een 6x6 negatiefscanner kost trouwens een vermogen, ik was 15 euro kwijt.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:47

talin

ES-MA

Op dinsdag 05 februari 2002 16:03 schreef Daphne het volgende:
Ik heb een kastje gemaakt met een koude kathode lamp erin,plaatje opaalglas( perspex)daar weer een ander kastje overheen met een gat bovenin waar ik d.m.v. een converter ring van mijn dig.camera (fuji 6900z)de camera op vastdraai.
Met de camera in de macro stand(ong.15 cm.)maak ik heel goede scans van zwart-wit 6x6 negatieven, zeker niet minder dan met een middenclasse flatbedscanner. Een 6x6 negatiefscanner kost trouwens een vermogen, ik was 15 euro kwijt.
heb ja daar nog foto's van want dat klinkt wel interesant .
en mischien ook een paar gescande / fotograveerde plaatjes ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Ja ben erg benieuwd naar de kwaliteit van zo'n plaatje.

Verwijderd

Dat wil ik wel doen maar ik weet alleen niet hoe, ik bedoel foto,s bijvoegen enzo.
Maar ik ga het uitzoeken.

Verwijderd

waar kom jij voor 100 gulden aan zo'n scanner??????
Wil ik ook wel!! Maat van me heeft er 800 ballen voor neergelegd (was dan neem ik aan ook wel een iets betere >:))

• CasGas
  • Registratie: November 1999

CasGas

.

Op dinsdag 05 februari 2002 16:03 schreef Daphne het volgende:
Maar dan moet je ook een goeie camera hebben liggen zoals jij bedoeld en dan ben je ook weer 1000 euro kwijt.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 08:35

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Tja, die opzetstukjes zijn best leuk maar halen bij lange na niet de resolutie die je krijgt met een 'echte' negatieven/dia scanner. Die zijn op veel hogere resoluties hun werk aan het doen. Je kan met zo'n stukje een leuk plaatje krijgen, maar niet voor het echte werk (alhoewel ik ook betwijfel of je het daar voor gaat gebruiken)

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Verwijderd

moet je ern niet veel per foto aan bijwerken met zo'n scanner. Daar ben ik wle benieuwd naar. Op zich errug interessant om eens die stapel strips van negatieven weg te werken en op CD te branden.
Hoe zit het met kleurnagatieven?

• Mottebelke
  • Laatst online: 13-08 16:52
Op woensdag 06 februari 2002 09:48 schreef talin het volgende:
heb ja daar nog foto's van want dat klinkt wel interesant .
Hij heeft z'n fototoestel ingebouwd, dusssss..... :P
Pagina: 1