snel genoeg??servertje...(search gebruikt)

Pagina: 1
Acties:

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 10:09
hoi, ik heb hier een oude PII 200MHZ staan. nu wil ik deze gaan geruiken als server. hij hoeft alleen maar internet te sharen en wellicht als het kan als een ftp te fungeren(heel af en toe)

er zit nu 28 RAM in, niet veel dus.

ik zit te denken om er win2k advanced server op te zetten.

hij hoeft dus in principe niet snel te zijn, als hij de internet connectie maar goed deelt en ik geen verlies van snelheid in mijn verbinding krijg.
Er zullen 4 pc's aan komen te hangen

is dit goed te doen?? het moet dus geen FILE SHARING server worden, puur internet.

thanx

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:04

magneet

Magnetic enhanced

win 2k advanced server werkt niet met zoveel geheugen, minimaal 128 maar liever 256 waarom niet een beteje geheugen erbij en er dan een linux bak van maken??

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Verwijderd

mmm ja FTP weet ik zo niet, ik heb hier een P1 200 Mhz + 64 MB-SDRAM en Win2k Prof en dat werkt wel zo lang je geen programma's opstart want dan is het :Z :Z

Heb nu 20 MB vrij aan intern geheugen, ZA draait en NAV 2001 -> jij wil het doen met 28MB ? dat lijkt mij een beetje aan de krappe kant aangezien het bij mij nog maar net wil/en dan is de prof nog de lichtste versie van Win2k als ik mij niet vergis.

Sharing wil wel, maar FTP weet ik zo niet.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Het lijkt mij verstandig om voor WindowsNT 4.0 server te gaan ipv Windows2K AS. Het installeren is niet echt een feest en het booten ook niet. Natuurlijk zal dat laatste als het eenmaal draait niet zo vaak gebeuren, maar geloof me, dat je bij iedere boot steeds gefrustreerder wordt. |:(

Voor inet sharing en het draaien van een paar andere services is WinNT 4.0 prima geschikt. Sterker nog, met jouw hardware is het de meest logische keus als je voor MicroSoft producten gaat...

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Met een beetje geluk heb je een mammaplank met SDRAMM mogelijkheden.. if zo -> 128Mb erin, en die EDO verkopen

als je 't goed doet, hoef je weinig bij te betalen, die EDO (2x8) verkoop je voor een tientje of 2, en voor 30 haal je nieuwe 128Mb

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
waarom niet ff een standaard Mandrake 8.x installatie?

die vraagt ook wel via een menu of je internet wil sharen.
misschien een idee?

www.kuiphuis.nl

• Bartez
beter, dus gewoon ff 128 ram erin en nt4 server erop.

ik ben niet van plan programa's te draaien, op eventueel een ftp na dan.

moet ik er ook op letten of ik een harddisk gebruik die snel genoeg is??

• Bartez
werkt nt net zo makkelijk als win2k???

• Bartez
uhm, wacht ff het is een pentium 1 ipv een p2!!

maakt dat veel verschil uit?

Verwijderd

Hey maak ff gebruik van dit knopje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif de volgende x :)

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op Sunday 28 October 2001 21:27 schreef bvstrien het volgende:
werkt nt net zo makkelijk als win2k???
IMHO beter zelfs, maar dat komt omdat ik al dag en jaar met NT4 werk. Win2K is voor mij (nog) niks anders dan een NT4 server met veel 'hidden' features ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Win2K gaat niet lukken :)

Je kan beter voor Win95, WinNT of Linux-zooi kiezen :P FreeSCO kan natuurlijk ook.

* Gardocki deelt internet met een P166/48MB/Win95 en is er tevreden mee :)

They made me do it.

Verwijderd

Freesco natuurlijk

dat werkt hier ook op mn p1 75mhz 40mb

Werkt perfect (uptime 82 dagen) en als extra paketje ftp dr op zetten 8-)

• Bartez
beter, is dat gratis te downloadn, of moet je dat kopen??

en hoe groot is dat programma??

en by the way, moet dit met windows gedraait worden? of kan dit als stand-alone gedraait worden??

en zojaa, waarmee installeer je een ftp servertje??

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 21:45 schreef bvstrien het volgende:
beter, is dat gratis te downloadn, of moet je dat kopen??

en hoe groot is dat programma??

en by the way, moet dit met windows gedraait worden? of kan dit als stand-alone gedraait worden??

en zojaa, waarmee installeer je een ftp servertje??
1- Nee, copyright, warez etc etc etc etc /kopen maar er zijn meer opties gok ik zo ;)
2- geen idee, paar honderd MB neem ik aan
3- mmm dat is een goede vraag, laat ik over aan iemand anders.

Denk zelf standalone :)

Edit: Sorry d8 dat het om M$ NT ging, Freesco is gratis!

• Bartez
ben net naar freesco.com geweest en heb daar freesco gedownload...gratis!

is dit dat programma?, het is namelijk maar 1 mb groot ofzo.

en maakt het trouwens uit of je een PCI of ISA netwerkkaart hebt??

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
pII 200 bestaat niet

t is of een Pentium 200
of een Pentium MMX of een PII233 :)

• Bartez
zoals ik al zei:

foutje, het is een p1 200

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 22:07 schreef bvstrien het volgende:
ben net naar freesco.com geweest en heb daar freesco gedownload...gratis!

is dit dat programma?, het is namelijk maar 1 mb groot ofzo.

en maakt het trouwens uit of je een PCI of ISA netwerkkaart hebt??
ja helemaal gratis.......
Als je het batch bestand start wordt er een flop aangemaakt en die moet je configureren. Op de Freeso site staat vrij nauwkeurig welke netwerkkaarten er ondersteund worden. Mij staat bij dat 3COM en NE-2000 en NE-2000 compatible bijna altijd werken en dan heb je al een grote groep te pakken.
Op de site staat ook een verwijzing naar een NL site van Edwin die de onfiguaratie beschrijft.
Als je zorgt dat de 2 netwerkkaarten werken (met de setup-disk die erbij hoort instellen evt testen) dan vergt de configuratie je minder dan een kwartier tijd de 1e keer als je de basisbegrippen van een router kent en je alle getallen bij de hand hebt.
succes.
Bij mij heeft ie zelfs met een 486 en 16MB probleemloos als server van 8 PC's gediend. Max downloadsnelheid 165 kBytes, gemiddeld 150. De durfsnelheid is uiteraard afhankelijk van meerdere faktoren.

• kroegtijger
  • Laatst online: 21-07 14:56
Op Sunday 28 October 2001 21:01 schreef Magneet het volgende:
win 2k advanced server werkt niet met zoveel geheugen, minimaal 128 maar liever 256 waarom niet een beteje geheugen erbij en er dan een linux bak van maken??
draait ook al op 64mb hoor, maar niet aan te raden....zou er zelf ook gewoon een linux-bak van maken......

iRacing Profiel

• Bartez
installeert hij zich dan op een harddisk? of blijft het op het schijfje staan??

oftewel, heb je wel een harddisk nodig?

Verwijderd

In principe heb je geen hdd nodig. Als je een ftp wil draaien, dan moet je waarschijnlijk wel naar een hdd.

Verwijderd

kzal het je uitleggen

FreeSco is gratis, het staat voor free(gratis)cisco.
Het internet delen werkt zonder HD, wat je minimaal nodig hebt:

486
6 MB ram
Floppy disk
Wat je dan kunt, internet delen.

Wat ik je aanbeveel

lage pentium (ik heb hier een pentium 90 met 40 MB ram) en een floppy drive, wat kun je dan
internet delen
gateway
je server benaderen dmv een telnet sessie
of via de browser optie (allemaal grafisch)
firewall
webservertje

en ja, je leest het goed, allemaal op 1 floppy!!!!
wat houdt dit in!

Geen draaiende onderdelen in je pc, behalve de fan van je voeding (lees: stuiterstil)

wat betreft het netwerkverhaal.

scharrel 2 ISA spotgoedkope dingetejs op (10 MB).
Ik heb bijv realtek.
Ik een progje gedownload van realtek, booten dmv een 98 bootdisk, laad heb programma, vervolgens met het tooltje ff noteren wat de i/o adressen zijn en de irq adressen, vervolgens boot ik van FreeSco flop, en hij vraagt allerlei dingen, die je zo in kan vullen, oa aantal netwerkaarten, gegevens invullen, klaar is kees,

ff testen aast je eigen pc, vervolgens ergens wegstoppen, aanzetten die bak, ff je toetsenbord eraan doen (anders gaat ie nie verder) toetsenbord druit, en er nooit meer na kijken, werkt perfect!!!!

configureren doe je via de browser, dus NIKS AAN DE HAND!!!!

vragen, contakt me!!!!

• Bartez
is dat snel genoeg????

tenminste verlies je geen internet snelheid??

Verwijderd

nee... net net gedownload met 400 kb/sec (@home)

voordelen zijn:

ALs een ander wil i-netten hoeft je eigen pc niet aan te staan (stroom vreter)
goeie instapper voor evt linux/unix.
is een goeie firewall.
is ook DHCP server en evt printserver, wat wil je nog meer...

Verwijderd

geen mij maar FreeBSD ipv dan die freesco zooi

Verwijderd

Mmh... ik denk dat ik die OS dan ook eens ga proberen als het zo simpel is...

Ik heb namelijk ook een Pentium 200MMX met 64MB intern... dus Freesco erop!!!!

edit:

Ik ben dus even op die website gaan kijken van freesco. Maar klopt het dat freesco helemaal geen OS is, maar gewoon een progje om onder Linux te draaien???

• LAN
  • Niet online

LAN

Op maandag 29 oktober 2001 00:46 schreef BaseFreak het volgende:
geen mij maar FreeBSD ipv dan die freesco zooi
Kun je daar goede argumenten voor geven?

• LAN
  • Niet online

LAN

Op maandag 29 oktober 2001 09:16 schreef nicoprevoo het volgende:
edit:

Ik ben dus even op die website gaan kijken van freesco. Maar klopt het dat freesco helemaal geen OS is, maar gewoon een progje om onder Linux te draaien???
Nee het is een besturingssysteem, naar ik meen is freesco een (zeer) uitgeklede linux 2.0.38(?) kernel. Het is dus gewoon Linux.

Verwijderd

idd. een beetje uitleg waarom freesco rotzooi is? kheb namelijk geen enkel probleem gehad tot nu toe, 1 x geconfigged, en nog GEEN 1 probleem gehad!!!

Het is idd een uitgeklede linux versie die nix anders doet als!
1. Internet delen
2. NAT (Network Adress Translating)
3. DHCP server
4. Print server
5. Firewall
6. Webservertje (wil je dit gaan doen, dan moet er wel een extra schijf in)

[edit]
even voor de duidelijkheid, FREESCO DRAAIT GEHEEL OP ZICHZELF, EN JE HOEFT ER GEEN LINUX,UNIX VOOR TE HEBBEN!!!! COMPLEET EIGEN OS

• Bartez
en dus ook GEEN harddisk....toch??

heb in de PCM van deze maand zitten lezen, en daar komen de volgende programma's uit voort:

MuLinux
FreeDOS
Smoothwall

zijn deze programma's iets??

BTW: Kun je met freedos, vanuit een nadere pc op het netwerk inloggen op deze pc, om enige dingen te veranderen??
server moet namelijk ver weg gestopt zijn en heeft dus geen beeldscherm en toetsenbord enzo...
of zijn daar andere oplossingen voor?

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 10:11 schreef bvstrien het volgende:
en dus ook GEEN harddisk....toch??

heb in de PCM van deze maand zitten lezen, en daar komen de volgende programma's uit voort:

MuLinux
FreeDOS
Smoothwall

zijn deze programma's iets??

BTW: Kun je met freedos, vanuit een nadere pc op het netwerk inloggen op deze pc, om enige dingen te veranderen??
server moet namelijk ver weg gestopt zijn en heeft dus geen beeldscherm en toetsenbord enzo...
of zijn daar andere oplossingen voor?
idd geen harddisk
geen muis/toetsenbord/monitor (alleen bij opstarten ff toetsenbord erin doen, anders geeft ie press f1 to continue, als ie is geboot keybord eraf.

Vervolgens kun je in je browser invullen http://192.168.1.1:82
en je kunt hem compleet configgen.
Port forwarding, bepaalde ip's blocken/bannen in je firewall.
En het draait als een tierelier,

Weet je wat je moet doen~!
het programma downloaden, en ga er mee aan de slag!!!!! en weg zijn al je twijfels......

• Bartez
mooi, ga ik dat ff doen!

(btw: maakt je diskette driver telkens geen herrie?? of draait hij het programma in zijn RAM geheugen??)

ps: ik neem aan dat ik dat nummer in mijn eigen browser moet zetten....de browser waarmee ik de server wil configgen, dus niet op de server zelf...toch?

Thanx

• Bartez
en stel dat ik nu een router zou kiezen?
Maakt dat iets in snelheid uit?

welke routers raden jullie aan, en rond welke prijs liggen deze?

en hoe kun je zo'n ding in vredesnaam configureren? er zit toch helemaal geen monitor of zoiets bij, of doe je dat via een andere computer??

btw....kan @home er zo niet achter komen dat er 4 pc's aan hangen??

• Bartez
iemand die een beetje iets weet van routers enzo?

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 14:40 schreef bvstrien het volgende:
en stel dat ik nu een router zou kiezen?
Maakt dat iets in snelheid uit?
Weet ik niet
welke routers raden jullie aan, en rond welke prijs liggen deze?
Gewoon een router die je maakt via Freesco. Ik heb het net ook ingeregeld binnen een half uur, supersimpel!!
en hoe kun je zo'n ding in vredesnaam configureren? er zit toch helemaal geen monitor of zoiets bij, of doe je dat via een andere computer??
Je kunt de router die je koopt gewoon inregelen via je browser, Je moet maar eens zoeken op GoT naar getweakte ADSL modems. Is het zelfde principe.
btw....kan @home er zo niet achter komen dat er 4 pc's aan hangen??
Als je het goed afschermt in principe niet... Oftwel als je alle computers achter de router hangt dus dit principe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Modem (com21)
    |
    |
    |
Router (Freesco bv) 2 netwerkkaarten, eentje naar @Home en eentje naar de Hub.
    |
    |
    |
     Hub
     /|\
    / | \
   /  |  \
  /   |   \
 PC1 PC2  PC3

• Bartez
ja, ok, maar dan zit ik weer met die pc....wil eigenlijk misschien zo'n kastje hebben waarmee je internet opvangt en daarna verspreid (direct of via een HUB), zit ik namelijk nooit met het gezeik dat ik die server uit of aan moet gaan zetten (wil hem namelijk niet continu laten draaien), vandaar dus.....

maar welke routers zijn daar geschikt voor, liefst niet te duur, maar die wel werken....

iemand suggesties?

Verwijderd

Ik zou zeggen gebruik de pricewatch eens.

• Bartez
ja ok, maar als ik uiet weet welke goed zijn, kan ik ook niet naar prijzen zoeken..

• kroegtijger
  • Laatst online: 21-07 14:56
Wat voor internetconnectie heb je?? als je met ADSL zit en een Alcatel SpeedTouch Home hebt kun je beter je modem tweaken, dat is de makkelijkste manier en je internet zal t snelste lopeen.......Met Kabelinternet zou ik een kleine router kopen in plaats van een pc in te zetten. iets van een SMC Barricade ofzo....Als je de pc die je hebt echt wilt gebruiken voor dit doel, en geen geld aan een router wilt uitgeven kun je t beste FreeSCO erop schoppen..... Je systeem gaat nooit win2k trekken, dus neem een licht OSje..... FreeSCO doet precies wat je wilt, en staat er snel op. T nadeel is alleen dat niet alle NICs door FreeSCO worden ondersteund, dus neem wat gangbare modellen (3com-kaartjes schijnen wel eens problemen te geven....dus neem simpele NE2000 kaartjes....)
FreeSCO is alleen niet de snelste manier, dan zul je echt een hardwarematige router moeten nemen om het snel te laten lopen...

iRacing Profiel

• JamesTiberius
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

Niet moeilijk doen, gewoon Windows 98 + Winroute Lite (is nog gratis ook) en je hebt je servertje. Geen hardware upgrades nodig.

En over de stabiliteit, prima in orde (zolang je maar geen extra programma's installeerd). Bij mij draait het anderhalf jaar al zo.

:)

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom willen mensen als ze een server gaan draaien altijd Advanced server draaien, met 3 gebruikers merk je het verschil met Win2k Server echt niet hoor.

FreeSCO is trouwens met dee config een beter optie, of ESmith wat een aangepaste RedHat versie is.

• Bartez
nou ben dus op zoek naar een hardware router. hij hoeft alleen maar de fuctie over te nemen van het opvangen van de @home kabelverbinding vanuit de modem naar een HUb die deze daarna vertakt naar 4 computers. het hoeft dus geen grote router te zijn, maar slechts een kleine die ik naast mijn HUB óp zolder kan plaatsen en waar ik verder nooit geen omkijken naar heb, zo'n PC zet ik liever niet continu aan op zolder, ook al weet ik dat dit zonder probelemen kan, zal wel een gevoels kwestie zijn.

dus zoek een leuke simpele hardware router die dus de internet verbinding doorgooit naar een HUB, zonder dat @home er achter kan komen dat er thuis een netwerk ligt.

iemand suggesties voor zo'n kassie??

liefst niet te duur.

thanx

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 21:01
Even tussendoor:
Een PII 200 Mhz bestaat niet, dan heb je een P 1 MMX @ 200Mhz, en dat is trager dan een PII.
PII begint vanaf 233 Mhz

• Bartez
niet verkeerd bedoelt, maar kijk eens verder dan je neus lang is...:)

ps, is het mogelijk om door een router een ftp server op te zetten op je eigen pc?

Verwijderd

Heb hier een P1 233 en daar draait win2k professional server NL op, en dat werkt perfect. Bedien alles via remote desktop connection van Windows XP, echt SUPER! FTP door middel van G6ftp en verder internet sharen en filessharen...

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 16:46 schreef rAvers het volgende:
Heb hier een P1 233 en daar draait win2k professional server NL op, en dat werkt perfect. Bedien alles via remote desktop connection van Windows XP, echt SUPER! FTP door middel van G6ftp en verder internet sharen en filessharen...
Dus het is wel mogelijk om win2k Pro Server te draaien op een pentium200MMX??? Ga ik dan toch eens proberen als ik een schijfje gekocht heb...

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:59
Ik hoor hier een hoop mensen over FreeSCO, maar zijn hier ook nog blije gebruikers van FloppyFW (http://www.floppyfw.org/)?
Pagina: 1