Op maandag 29 oktober 2001 16:02 schreef Legion het volgende:
[..]
Misschien dat je de volgende keer beter wat achtergrond info kunt gaan zoeken voordat je zulke onzin uitkraamt.
Ik heb mijn info van die officiele site; als zij er bij hun onderzoek niet bijzetten wat ze precies doen dan kan ik dat ook niet helpen. Nergens op hun site kon ik een onderzoeksmethode vinden. Je kan toch nauwelijks
mij verantwoordelijk houden voor de fouten van die ultiem trieste site.
De persoon die dit heeft waargenomen en heeft opgeschreven wist was niet "front loaded".
Ze wisten dus gewoon HELEMAAL niks van die plaats/tijd/gebeurtenis af.
O, ze was geblindoekt in de cabine van de Enola Gay (zo heet dat vliegtuig toch?) gezet? Hoe krijg je uberhaput iemand in dat vliegtuig, laat staan zonder dat diegene weet waar zij is? En ten minste net zo interessant - welke objectieve wetenschappers hebben daar controle op gehouden; want let's be fair, mensen die zo'n slechte site maken vertrouw ik niet.
Je krijgt dan een shitload meer info.
Als je zelf even de goede sites eruit zou kunnen zoeken - ik heb weinig zin om door een shitload aan shit zoals die vorige site heen te waden.
Op maandag 29 oktober 2001 16:25 schreef Legion het volgende:
Mmmmm ik weet niet waar jij die "anti-wetenschap propaganda" vandaan haalt, ze zeggen alleen dat ze ontevreden zijn met de manier waarop de westerse wereld alles in materiele zaken uitdrukt.
Doordat alles zo materialistisch is zijn veel mensen "greedy" zonder dat ze stil staan bij andere dingen die los staan van deze materialistische onzin.
Ze zijn toch niet serieus zo dom dat ze de twee betekenissen van materialisme door elkaar halen? Nee, dat kan ik zelfs van hen niet geloven.
Waarom is dat onzin???
Wat heb je dan nodig???
Zeg niks als je er ook geen nuttig iets tegenover zet.
"Dat gaat nergens over" kan een aap ook typen (mits ie 400 jaar lang op een keyboard ramt

)
En zoek met google eens op remote viewing, je krijgt dan veel en veel meer info hierover.
Kan jij mij 1 reden geven waarom je voor 'remote viewing' een niet-materiele ziel nodig zou hebben? Dat is wat zij poneren, en ik hoor daar graag een argumentatie bij; want waarom zou er niet op materiele wijze aan remote-viewing gedaan kunnen worden?
Jij zegt dat de ziel een ontsnapping is aan de realiteit, ik zeg dat het een verlengstuk is.
Een verlengstuk aan de realiteit? De realiteit is per definitie dat wat bestaat - een verlangstuk is niet de realiteit zelf - dus het verlengstuk bestaat niet?
Trouwens de helft van je argumenten is ECHT crap, daar hoeft een aap nog geen jaar over op z'n toetsenbord te rammen.
Please show me.
"* Het is onbegrijpelijk wat 'ziel' betekent."
150 jaar geleden was het onbegrijpelijk dat zoiets als atomen zouden kunnen bestaan. Nu is het common knowledge.
Tot nu toe is 100% van jouw tegenargumenten echt crap. Geef mij een definitie van 'zile' in termen van bekende, het liefst empirisch waarneembare, concepten. Ik stel dat de ziel niet goed gedefinieerd kan worden - als jij zegt dat dat wel zo is dan moet je aangeven hoe je 'ziel' dan kan definieren. Een analogie met een ander concept slaat helemaal nergens op - met name omdat bij atomen niet de definitie het probleem was maar het empirische bewijs - atomne waren niet onbegrijpelijk, maar onbewezen en ongezien. Dat is iets heel anders. Ik val niet het bewijs voor de ziel aan, maar de epistemologische inhoud van het begrip 'ziel'.
"*Het is onverklaard hoe een 'ziel' kan wisselwerken met materie."
Dan zeg ik, 200 jaar was het onverklaarbaar dat een persoon OOIT zou kunnen vliegen, laat staan op de maan gaan rondhuppelen, dit is dus een argument van niks.
Onverklaarbaar? Ik zeg
onverklaard. Overigens vlogen er 200 jaar geleden ook nog geen mensen, dus het was moeilijk geweest om dat te verklaren. Maar opnieuw mis je het punt volleidg. Hoe iemand moet vliegen of naar de maan moet komen is een technisch detail - het concept 'vliegen' of 'op de maan lopen' is goed te begrijpen en ook de basis fysica ervan is niet te onduidelijk. Maar heo iets immaterieels kan wisselwerken met iets materieels - dat is volkomen en compleet onduidelijk. Het is niet een variant op een bekend stuk kennis; zoals de verklaring voor vliegen een variant is op de verklaring voor zwemmen, oid. Het is iets dat volkomen los staat van alles bekende kennis, dat een geheel andere soort kennis is. Als er niet eens een idee wordt aangedragen van hoe het immateriele met het materiele moet wisselwerken vind ik dat errug dubieus; let wel, immateriele dingen kunnen geen krachten uitoefenen, bevinden zich niet in de tijdruimte, ed. Ze vallen niet in een onbekend stuk natuurkunde, ze vallen compleet buiten de natuurkunde.
"* Het is onlogisch een ziel aan te nemen als uit alle serieus onderzoek blijkt dat emoties, gedachtes ed. bepaald worden door de hersenen."
Wat is serieus onderzoek???
Wat voor jou serieus onderzoek is kan voor een ander Psuedo-wetenschap zijn.
Maar ala, wie zegt dat emoties iets te maken hebben met een ziel???
Serieus onderzoek is onderzoek uitgevoerd door bonafide gekwalificeerde wetenschappers (mensen die met goed resultaat zijn afgestudeerd in een relevant vak), wat plaats vindt volgens de wetenschappelijke methode, wat op een wetenschappelijke wijze, inclusief nauwkeurigheids berekeningen ed wordt gepubliceerd in een serieus wetenschappelijk tijdschrift waar het onderhavig is aan 'peer review'. Dit is natuurlijk een beetje een nauwe definitie, maar ik durf te stellen dat er nog nooit een paper over remote viewing is gepubliceerd in, zeg, Nature of Science.
Als emoties en gedachten niets met de ziel te maken hebben weet ik al helemaal niet meer wat ik me bij 'ziel' moet voorstellen.
"* De ziel is niet te verklaren vanuit de evolutietheorie"
He???
De ziel staat ook niet vast in genen.
En wat hebben deze 2 met elkaar te maken???
Als de ziel niet te verklaren is met de evolutietheorie is het dus a) onbegrijpelijk waarom zij bestaat, als gecompliceerd systeem, b) onbegrijpelijk waarom zij zo goed is aangepast aan een lichaam dat
wel via evolutie tot stand is gekomen. Dit ruikt naar goddelijke creatie.
"* De ziel is op geen enkele wijze binnen het frame-work van de moderne wetenschap te passen."

En 500 jaar geleden was je een ketter wanneer je dacht dat de aarde niet het middelpunt van het heelal was.
Weer zo'n onzinng argument.
Dat het niet "past" betekent ook niet dat het niet bestaat.
Vijfhonderd jaar geleden was er geen wetenschap. Punt. Wetenschap wordt bepaald door de wetenschappelijke methode, en die is uitgewerkt door mensen als Galileo en Bacon. Daarvoor was er niets dat wij wetenschap zouden noemen.
De ziel is simpelweg in strijd met allerlei goed gevestigde moderne wetenschap. Dat wil niet zeggen dat de ziel niet bestaat - maar het wil wel zeggen dat het bewijs voor de ziel eerst
ten minste net zo groot moet worden als het bewijs voor de alternatieve wetenschappelijke theorieen waar zij mee in conflict is.
"* De ziel is een overblijfsel van oeroude gedachten - van het geloof aan een 'ik', een geloof dat onwaar is - er bestaat helemaal geen ik."
Hmmm leuk, heb je hier een artikel over???
Want volgens mij is er toch echt een ik hoor.
Want wat ben ik anders??
Iemand anders??
Ja, ik wil vanavond wel even wat relevante passages uit Nietzsche voor je opzoeken. De 'ik' als denkende subject is een illusie, een misinterpretatie. De 'ik' is niet een wezen dat de handeling 'denken' uitvoert - de 'ik' is de verzameling van gedachten die je hebt of zou hebben in andere situaties. De ziel echter is wat over is gebleven van de misinterpretatie - de mens dacht dat voor iedere actie een handeling nodig was - als er gedachten waren moest er dus iets zijn dat dacht - de ziel. Maar 'denken' is helemaal geen actie die uitgevoerd wordt - de grammatica met haar subjectsbegrip heeft de mensheid verleid om dat wel te denken - om bij iedere handeling een handelaar te postuleren.
Nouja zoals je ziet slaan je argumenten echt op worst.
Zoals je ziet heb jij ze simpelweg niet begrepen.
Je argumenten van als je het niet ziet dan kan het ook niet bestaan is echte onzin.
Waar heb ik dat beargumenteert? Er zijn zoveel dingen die je niet kan zien maar die wel bestaan? Ik kan in deze topic niet vinden dat ik dit gezegd heb, kan je misschien even de relevante uitspraak van mij quoten?
Want ik heb nog nooit iemand naar een maan van jupiter zien gaan, dus het kan ook niet.
Beetje bekrompen vind je niet??
Nee, eerder dom. Al was het maar omdat je van het zien van een object naar het zien van een handeling over bent gestapt en kennelijk denkt dat je analogie nog steeds klopt. Maar zoals ik al zei: volgens mij heb ik nooit gezegd dat de ziel niet bestaat omdat je hem niet kunt zien.