Toon posts:

Eenvoudige videobewerking met tv-out en tv-kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een videokaart met tv-out en een vrij eenvoudige tv capture kaart (bijv MiroVideo PCTV Pro) koop, kan ik dan:
A)videobeelden opnemen op pc (bijv avi/mpeg) van een externe bron (videorecorder)?
B)videobeelden eenvoudig bewerken (knippen/plakken)?
C)videobeelden weer opnemen op VHS van een bestand op pc?
D)direct videobeelden van tv op VHS opnemen via de pc (dus zonder eerst een stuk videoband op de pc op te nemen, op te slaan en weer af te spelen)?

Ik vraag me af of dit mogelijk is zonder een vrij dure professionele kaart. Gewone tv capturekaarten hebben geen video uit en ik kan nergens vinden of het mogelijk is zon tvbeeld rechtstreeks door te sturen naar een tv out van de videokaart. Op het moment heb ik geen tv out dus ik weet niet precies wat de mogelijkheden van zon uitgang zijn.

Dutchman

• draztic
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik zit met dezelfde ragen, dus als iemand het weet??

Verwijderd

A)videobeelden opnemen op pc (bijv avi/mpeg) van een externe bron (videorecorder)?
Ja, dit kan. De beeldkwaliteit is altijd niet erg geweldig en je moet veel ruimte op je harde schijf beschikbaar hebben (een paar GB).
Ja, al hoewel je wel een enigszins snelle PC moet hebben om hier fijn mee te kunnen werken. Video-bestanden zijn grote bestanden en het duurt dus vaak lang om ze te laden, te bewerken en op te slaan.
Ja, dit is mogelijk. Vaak is de kwaliteit op de VHS-band dan beter dan het op de PC was.
D)direct videobeelden van tv op VHS opnemen via de pc (dus zonder eerst een stuk videoband op de pc op te nemen, op te slaan en weer af te spelen)?
Nee, dit is niet mogelijk met een 'gewone' TV-kaart en TV-out.

Verwijderd

volgems mij moet je dan wel een zeer goede computer hebben, vooral als je films realtime wilt encoden in mpeg

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59

JJJ

Op Sunday 28 October 2001 21:28 schreef TheOSMan het volgende:
volgems mij moet je dan wel een zeer goede computer hebben, vooral als je films realtime wilt encoden in mpeg
Ik weet niet of realtime mogelijk is. Op een 750 mhz naar divx deed ie 2 fps, dus je mag denk ik wel op een paar ghz rekenen.

Verwijderd

wat houd dit exact in ??
waarom niet rechtstreeks van tv naar vhs ?
ik snap dit even niet.

Verwijderd

En hoe is de kwaliteit van vhs/tv naar Pc?

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 09:27 schreef samsam het volgende:
En hoe is de kwaliteit van vhs/tv naar Pc?
Hoe meer ruimte je hebt, des te beter de kwaliteit. In een resolutie van 640x480 of zelfs hoger (al hoewel veel kaarten niet hoger dan 800x600 halen) kan je toch een behoorlijke goede rip maken, vooral als je met Nandub aan de slag gaat. Toch moet je wel een behoorlijke snelle harde schijf hebben om zoveel data in zo'n korte tijd op te kunnen slaan.
Zodra je gaat rippen op een resolutie van 320x240 of iets dergelijks, dan is de kwaliteit matig (behoorlijk blokkerig).

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-02 05:31
De bijgeleverde software captured niet boven 320x240
Bovendien kan deze software (Studio PCTV) niet meteen comprimeren....
Wat is een goed alternatief?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zondag 28 oktober 2001 19:00 schreef dutchman22 het volgende:
Als ik een videokaart met tv-out en een vrij eenvoudige tv capture kaart (bijv MiroVideo PCTV Pro) koop, kan ik dan:
Ja dit kan, alleen ga je dan met uncompressed video werken, en geloof me, dat wil je echt niet, de bestanden worden VEEL te GROOT, en een normaal snel systeem is niet in staat om dit weer af te spelen zonder te stotteren, en al helemaal niet op de volledige PAL resolutie (720x576@25fps)
Zie bovenstaande antwoord, het zou kunnen, maar je wil het echt niet, het kost je vele echt vele GB's aan schijf ruimte, en de computer kan het waarschijnlijk niet vloeiend afspelen.
Ja inprincipe dus weer wel via de TV-out, maar opnieuw, je computer zal waarschijnlijk niet instaat zijn uncompressed video op full PAL resolutie weertegeven.
Je vraag vind ik enigzins onduidelijk, maar ik denk dat je bedoeld, direct van tv opnemen en dan ook weer direct terug spelen op een externe tv, als het ware je comp. als videorecorder gebruiken.
Geld weer precies hetzelfde, het zou inprincipe mogelijk zijn, maar je computer zal het uncompressed niet trekken..
Ik vraag me af of dit mogelijk is zonder een vrij dure professionele kaart. Gewone tv capturekaarten hebben geen video uit en ik kan nergens vinden of het mogelijk is zon tvbeeld rechtstreeks door te sturen naar een tv out van de videokaart. Op het moment heb ik geen tv out dus ik weet niet precies wat de mogelijkheden van zon uitgang zijn.

Dutchman
Het enige wat een tv-out doet is, het beeld wat je nu op je monitor te zien krijgt, precies dat beeld op je tv weergeven.

Verder raad ik je een Pinnacle DC10plus aan voor dit soort doeleinden, dit is 1 van de eenvoudigste kaarten met een hardware video codec op basis van MJPEG compressie.
Een dergelijk board kost zo'n 5 a 600 gulden.

Denk er wel aan dat je heel veel opslag ruimte nodig gaat hebben. Dus zorg ervoor dat je een snelle en vooral grote schijf hebt als je met video aan de slag gaat. Bovendien raad ik je win2k aan, met NTFS filesysteem, het rottige alleen daarvan is weer dat je dan de DC10plus niet gaat kunnen gebruiken omdat daar geen win2k drivers voor zijn.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Op maandag 29 oktober 2001 16:02 schreef quazar het volgende:
De bijgeleverde software captured niet boven 320x240
Bovendien kan deze software (Studio PCTV) niet meteen comprimeren....
Wat is een goed alternatief?
Dat is niet echt een probleem, aangezien het freeware programma virtualDub dit wel kan.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 22:14
Op zondag 28 oktober 2001 21:31 schreef JJJ het volgende:

[..]

Ik weet niet of realtime mogelijk is. Op een 750 mhz naar divx deed ie 2 fps, dus je mag denk ik wel op een paar ghz rekenen.
nou, mijn p3-1000 doet 9 fps met het encoden van divx 4.02 codec. van een dvd naar divx wel te verstaan.

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 16:36 schreef LeNNy het volgende:

[..]

nou, mijn p3-1000 doet 9 fps met het encoden van divx 4.02 codec. van een dvd naar divx wel te verstaan.
Dan mag je wel een hele snelle PC hebben die dit 25 FPS kan encoden en capturen tegelijk.

• tbusquet
Op maandag 29 oktober 2001 17:47 schreef Laserbeak het volgende:

[..]

Dan mag je wel een hele snelle PC hebben die dit 25 FPS kan encoden en capturen tegelijk.
Ik had een Duron op 900 MHZ en die kon realtime divx encoden. Ik capturede dan dus via mijn PCTV Rave, en dan comprimeerde hij direct naar Divx, dat was versie 3.11a. Ik gebruikte dan VirualDub voor het hele process, geloof dat fullres. niet goed ging. En bovendien was het zo instabiel als de neten. Maar ik heb een aantal keren wel iets van 15 minuten realtime Divx kunnen "opnemen".

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 18:02 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ik had een Duron op 900 MHZ en die kon realtime divx encoden. Ik capturede dan dus via mijn PCTV Rave, en dan comprimeerde hij direct naar Divx, dat was versie 3.11a. Ik gebruikte dan VirualDub voor het hele process, geloof dat fullres. niet goed ging. En bovendien was het zo instabiel als de neten. Maar ik heb een aantal keren wel iets van 15 minuten realtime Divx kunnen "opnemen".
Hmmm, ja nu je het zegt. Op mijn AMD Thunderbird 1300 MHz haal ik 20 FPS met DivX 3.11a. En dan heb ik een resolutie van 720x576 of iets dergelijks met een smooth-filter en een resize filter. Als je die filters dus niet gebruikt en dan ook nog een veel lagere resolutie hebt, zou het in principe inderdaad wel moeten lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 oktober 2001 22:37 schreef wibo het volgende:

wat houd dit exact in ??
waarom niet rechtstreeks van tv naar vhs ?
ik snap dit even niet.
Stel je wil wat veranderen aan het signaal uit de antennekabel. Als het dan om een opname van 2 uur gaat ofzo is het wel handig dat het direct op tape kan zonder het eerst op te slaan op schijf. Dat laatste is volgens mij ook niet echt mogelijk met de limiet van 2 GB voor de bestandsgrootte in Win98.

Dutchman

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 21:08 schreef dutchman22 het volgende:

[..]

Stel je wil wat veranderen aan het signaal uit de antennekabel. Als het dan om een opname van 2 uur gaat ofzo is het wel handig dat het direct op tape kan zonder het eerst op te slaan op schijf. Dat laatste is volgens mij ook niet echt mogelijk met de limiet van 2 GB voor de bestandsgrootte in Win98.

Dutchman
Je kan met VirtualDub in segmenten capturen, dus dan maakt ie na 2 GB weer een nieuw bestand aan. Zo kan je dus nog wel even :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al deze informatie! Ik weet nu wel waar ik ongveer aan toe ben.

Een kort vraagje nog: die Pinnacle DC10plus heeft dus hardwarematige compressie maar dus geen tv-tuner he?

Dutchman

Verwijderd

Dit kan zeer goed met VirtualDub. Ook realtime comprimeren naar div-x is geen probleem. Ik gebruik mijn pc thuis op deze manier als videorecorder.
Het progje MyTV (www.mytv.free.fr) doet dit ook heel goed.

B)videobeelden eenvoudig bewerken (knippen/plakken)

VirtualDub kan hiervoor ook weer gebruikt worden. Het duurt wel vrij lang.

Ook dit werkt perfect.

Dutchman
[/quote]

• tbusquet
Op maandag 29 oktober 2001 23:05 schreef dutchman22 het volgende:
Bedankt voor al deze informatie! Ik weet nu wel waar ik ongveer aan toe ben.

Een kort vraagje nog: die Pinnacle DC10plus heeft dus hardwarematige compressie maar dus geen tv-tuner he?

Dutchman
Nee geen tuner, en het is dus een board geschikt voor videomontage..

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025

traviandus

vague

Ik had hier zelf wat problemen mee omdat de software die is meegeleverd bij de tv-out chip meestal erg slecht is. Dat houdt in dat er geen 'stretch' mogelijkheden zijn. Je hebt dan een prog nodig zoals TV-TOOL.
Pagina: 1