Toon posts:

Cpu koelen (Vloeistof)

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan mijn cpu(1.4 Tb) te gaan voorzien van vloeistof koeling. (Zodat hij stiller wordt)

Nou zou ik graag willen weten hoeveel vermogen mijn Cpu disipeert (afgeeft) zodat ik weet hoe hard ik hem moet koelen en welke af meting ik mijn radiatoren moet maken.

Ik ben niet van plan mij Cpu te bevriezen maar een strakke 40 graden celcius, dus geen zware koeling.

Nou heb ik al eens gelezen dat sommige mensen beweren dat hun cpu'tje 30 watt disipeert maar ik vind dit niet eens mogelijk want: P=U*I en 30 Watt bij een Vcore van 2 Volt hou ik een amperage over van 15 AMPERE ! (8>

Alvast bedankt
Afz. Rudy

Verwijderd

De jouwe is al gauw 80 Watt.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 01:30

BrZ

TBird 1,4 verbruikt 42A max... dus op 1,75 volt is dat 73,5w...

Verbruik op hogere snelheden/voltages kan je zo berekenen:

Pnieuw = Poud * (Snieuw/Soud) * (Unieuw/Uoud)2

(waarbij S de snelheid is)
(en over die Amperes... ja, dat klopt dat die zo hoog zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar ik wilde eigenlijk niet het vermogen weten wat mijn cpu krijgt maar wat hij disipeert.

Het toegevoerde vermogen min het vermogen wat het moederboard/ander kaarten verkrijgen via de Cpu.

Dus als ik mijn cpu zou vervangen door een lamp, hoeveel licht op brengst zou ik dan hebben. :)

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 17:15
Zoals eerder gezegd 73.5 Watt dissipeerd hij :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 01:30

BrZ

Op zondag 28 oktober 2001 19:07 schreef r.platenkamp het volgende:
Oke, maar ik wilde eigenlijk niet het vermogen weten wat mijn cpu krijgt maar wat hij disipeert.

Het toegevoerde vermogen min het vermogen wat het moederboard/ander kaarten verkrijgen via de Cpu.

Dus als ik mijn cpu zou vervangen door een lamp, hoeveel licht op brengst zou ik dan hebben. :)
Je wilt niet weten wat voor slecht rendement die cpu's hebben... zal misschien een paar watt minder zijn, maar kan je in principe verwaarlozen :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
't Is idd zo rond de 80 W. Die nieuwe proc van AMD (palomino of zo) zou zo rond de 60 W afgeven dacht ik...

Verwijderd

moved PMG >> OCM

Verwijderd

Topicstarter
In iedergeval alvast bedankt.

Maar als ik zo'n 70 watt zou moeten koelen met mijn huidige koelen (thermaltake) dan zou mijn processor allang door gefikt zijn!

Want ik heb berekent dat mijn koeler maximaal 7.5 watt kan koelen.

En ja ik heb de T(omgeving), T(max), Alfa(lucht stroom) A(oppervlak koel element) enz. gebruikt.

Dus kan iemant mij misschien vertellen waar ik de fout in ga, want als jullie zo'n dikke 70watt weg blazen in de lucht en ik maar 7.5 watt dan bereken ik dus echt verkeerd.
:'(
Want 70 watt aan warmte wegblazen met een ventilatorretje geloof ik eigenlijk niet.

Help me. :?

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Ik kan je nix uitleggen, wel een link geven naar radiate.
Is een proggie dat het wattage van je processor geeft na invullen van wat parameters (merk,type en snelheid)
http://www.overclockercafe.com/downloads.htm en dan dus zoeken op radiate.

edit:
dat kan ook rechtstreeks http://www.overclockercafe.com/files/radiate.zip

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Welke formule gebruik je dan?
En je dacht ook dat een ATHLON alleen 13 Watt ofzo was, dus...

Verwijderd

Topicstarter
Vriendlijk bedankt,

Ik heb alles nog eens na gereken en mijn koelertje uit de kast getrokken en hem helemaal op gemeten,

en dan kom je er eigenlijk pas achter wat voor oppervlak hij heeft en wat voor air flow hij creeërt enzo,
heb ik alles nog een berekent en uiteinderlijk blijkt dat mijn koeler 71,3 watt kan wegwerken aan warmte door de lucht. 8-)

Dus nu begrijp ik het wel dat die zon beet je die waarde heeft.

Afz Rudy.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Zelfs dat klopt niet helemaal.
Want Evil_Homer heeft even uitgerekend dat je cpu 73,5 watt afgeeft ( ga er dus even vanuit dat dat klopt)
Als je koeler dan maar 71,3 zou kunnen wegwerken (max) dan zou je CPU dus dood gaan.
Want iedere keer blijft er een warmte van 2,2 J achter in de cpu. Dus de temp zou dan blijven stijgen en je cpu zou op den duur kapot gaan.

Kortom, je kunt niet zomaar uitrekenen hoeveel een koeler max. kan wegwerken. Want hoeveel ie wegwerkt is geheel afhankelijk van hoeveel hij krijgt aangeboden.
Want als je cpu bijv. 70 watt zou afgeven, dan is het niet zo dat de temp zou dalen de hele tijd.
En als je die koeler installeert op een weerstand ofzo die 500 watt warmte afgeeeft, dan kan hij er misschien wel 200 van verwerken .
Tis dus geen vast getal volgens mij.

Wat wel te berekenen is , is hoeveel watt je cpu afgeeft.

Geen inspiratie

Pagina: 1