Kan dit met een switch?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 09:24
Ik heb het volgende netwerkprobleem op mijn oude basisschool.

Ik heb 5 acht poorts 10Mbit hubs staan die allemaal vol zitten.
Aan deze hubs zit ook een server die internet deelt.
Nu is het zo dat alle verkeer richting de server gaat en verder geen onderlinge communicatie tussens de werkstations zijn.

Nou zou het dus wel handig zijn om die 5 hubs op een switch te prikken en dan een snellere (100Mbit) verbinding naar de server te hebben.

Kan dit of is het niet mogelijk of heeft 't geen snelheid winst?

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 18:21 schreef Hutspot het volgende:
Ik heb het volgende netwerkprobleem op mijn oude basisschool.

Ik heb 5 acht poorts 10Mbit hubs staan die allemaal vol zitten.
Aan deze hubs zit ook een server die internet deelt.
Nu is het zo dat alle verkeer richting de server gaat en verder geen onderlinge communicatie tussens de werkstations zijn.

Nou zou het dus wel handig zijn om die 5 hubs op een switch te prikken en dan een snellere (100Mbit) verbinding naar de server te hebben.

Kan dit of is het niet mogelijk of heeft 't geen snelheid winst?
En wat was je probleem nu precies?

Maar om even wat te gissen. Ja dit kan. Zonder problemen. En het zal ook sneller gaan. Je krijgt dan zoiets als:

hubA <--10mbit---\
hubB <--10mbit--> switchA <--100mbit--> serverA
hubC <--10mbit---/

• Hutspot
Ja zo bedoel ik het ja, maar als er een verbinding tussen de server en een hub gemaakt wordt gaat dit toch op 10Mbit omdat de hub niet sneller is? Dan heb je dus nooit iets aan die 100Mbit kaart in de server om dat alle hubs 10 zijn of zie ik dit verkeerd

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ja, maar je hebt meer dan 1 hub eraan hangen, dus kan je server meer dan 1 10Mbit verbinding maken met de hubs,
je krijgt dan dat elke hub maximaal kan worden belast.
Da's dus een winst van 5x.

(Tenzij je natuurlijk alleen internet erover gooit van een dubbele isdn lijn, dan heb je nog geen snelheid)

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:23
De werkstations zullen geen bandbreedte meer krijgen dan 10 megabit per 8. Op deze manier geef je gewoon de server meer bandbreedte, zodat deze alle afhandelingen sneller af kan handelen. Nu heb je voor iedere hub dus 2Mbit bandbreedte op de server (10/5). Als je de server op 100Mbit doet, dan geef je iedere hub 10Mbit

Alleen als de server nu gemiddeld al niet meer dataverkeer heeft dan 10Mbit, dan zal t niet zo veel uitmaken voor de snelheid. Het maakt alleen uit als de server nu al continu de 10Mbit gebruikt.

/beetje vaag verhaaltje.. :P

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
__HADES__

Volgens mij is het niet duidelijk uit te leggen :)

• Hutspot
Op Sunday 28 October 2001 18:57 schreef TheGhostInc het volgende:
ja, maar je hebt meer dan 1 hub eraan hangen, dus kan je server meer dan 1 10Mbit verbinding maken met de hubs,
je krijgt dan dat elke hub maximaal kan worden belast.
Da's dus een winst van 5x.
Kijk en daar ging 't me nu om.
Er kunnen dus meerdere 10Mbit verbindingen tegelijk worden gelegd over die ene 100Mbit kabel?

Verwijderd

Wel meer dan 1000000 stuks.

Verwijderd

Domme vraag misschien, maar doet die server nog meer dan alleen de Internet verbinding delen? Zo ja: Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze op die basisschool een Internet verbinding hebben die zo snel is dat het zich loont om de bandbreedte richting die server vergrootten.

Maar als je al die hubs in een 100 MBit/s switch zou prikken dan zou niet alleen de communicatie tussen de werkstations niet alleen sneller worden, maar ook voor een groot deel de bottleneck tussen de verschillende netwerksegmenten / hubs.

• Hutspot
De internetverbinding is een kennisnetverbinding van 30k, niet veel dus maar er draait ook niog een cache op de server die bijna alle pagina's cached.
Ook zijn er nog een aantal programma's die vanaf het netwerk draaien en resultaten op de server achterlaten en er staat een encyclopedie op die ook voor veel belasting zorgt dus het is denk ik wel zinvol om de verbinding naar de server te versnellen

• Hutspot
ff m'n oude topic uit de kast trekken...

Ik wil dus morgen opde HCCdagen eens gaan kijken naar een switch voor het boven genoemde probleem maar ik weet niet goed wat ik nou moet halen.
Ik heb al flink rond gekeken op het forum over wat nou de preciese werking is van een dual speed hub, een autosensing hub, een switching hub en een switch.

Maar ik ben er nog niet uit wat 't nou moet zijn, kan iemand me helpen?

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
beste is een switch, waarom? Omdat je dan je verkeer van de server al gericht naar 1 hub kan sturen. (Hub stuurt verkeer wat binnenkomt naar alle poorten) Zullen dan iets minder collisions in het netwerk zijn.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 22 november 2001 21:01 schreef MoBi het volgende:
beste is een switch, waarom? Omdat je dan je verkeer van de server al gericht naar 1 hub kan sturen. (Hub stuurt verkeer wat binnenkomt naar alle poorten) Zullen dan iets minder collisions in het netwerk zijn.
ja, gewoon een switch nemen.

• Hutspot
Okee mooi bedankt, de hubs die we al hebben zijn van edimax en ik heb dus even op die site gekeken en volgens mij is deze switch wel wat, tenminste als ik de 3 punten lees waar ie voor geschikt is.

http://www.edimax.com/Product/Switch/ES3105/ES310508PE.HTM

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Een switch is inderdaad wel t beste, maar hij vroeg wat nu t verschil was.
Dan moet je dat aan de hand van het OSI-model uitleggen.
Het OSI-model bestaat uit 7 (of 8, maar net hoe je t bekijkt)lagen. Hoe ze precies zaten weet ik effe niet meer uit mn hoofd, maar t gaat hier om de onderste 2 lagen. De onderste laag is de Fysieke laag. Dat is dus je nic, hub, kabel etc. Hier word niets met t pakketje gedaan, alleen maar versturen...Dit is dus de laag waarop je Hub operereert. Niet echt efficient dus, want dan krijgen alle PC's alle pakketjes binnen, en kijken alleen naar de pakketjes die voor hun van belang zijn. Hoop onnodige datatraffic.
De 2e laag (ben dr effies de naam van kwijt) word er gekeken naar t MAC-adres wat op de pakketjes zit. Hier zit ook de switch. Het pakketje komt binnen, de switch kijkt wel MAC-adres erop zit, en stuurt het naar t poortje waar het desbetreffende MAC-adres achter hangt (kunnen dus meerdere mac-adressen achter 1 poort zitten, omdat je op 1 poort weer een hub kan zetten etc.)
Hierdoor komen de pakketjes niet meer over elke poort, en dus zal je een sterke daling zien van je datatraffic.

OK, dat is dus het verschil tussen switch en hub.
Nu effe die Autosensing hub. Dat is een gewone hub die snelheid per poort regelt. Dus zit bijvoorbeeld op poort 1 en 2 een 10mbit verbinding en 3 tm 8 een 100mbit verbinding dan zal 1 en 2 alleen op 10 mbit werken en 3 tm 8 op 100 (dus niet alles op 10, zoals bij een switchable hub)

da's eigenlijk alles

iRacing Profiel

Pagina: 1