DNS in netwerk echt goed hebben

Pagina: 1
Acties:

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18
Ik heb nu een hosts file gemaakt voor alle machines in mijn netwerk. Dus iedere pc heeft een hostsfile waar alle pc's zijn beschreven. zo dus:

192.168.0.1 A # pc A
192.168.0.2 B # pc B
192.168.0.3 C # pc C
10.0.0.1 D # pc D
192.168.0.10 router # router

en waarom kan ik niet meer spaties erin krijgen :? . zo ziet me hosts file er in het echt dus niet uit ;)

Zo ziet de hosts file eruit op pc A. de 192.168.0 reeks is het "grote" netwerk en de 10.0.0 reeks is een peer to peer verbinding tussen pc A en D.
Beide hangen ook in het grote netwerk, dus hebben 2 netwerkkaarten. die verbinding is er omdat het grote netwerk 10mbit is en er veel data word uitgewisseld tussen pc A en D en die is 100mbit peer to peer.

Nou heb ik dus de computernamen zoals in de hosts file staat. dus hij hoeft niet het hele netwerk af te zoeken om te weten welk ip bij welke pc hoort.

Aangezien ik pc D alleen in het grote netwerk heb hangen voor internet heb ik file-sharing uitgezet voor de netwerkkaart die aan het grote netwerk hangt. pc A moet voor beide netwerken file-sharing hebben. Nou zou je denken dat als ik vanaf pc a naar pc D ga dat hij de peer to peer pakt (file-sharing). Maar hij pakt dan alsnog de 10mbit lijn, dus het grote netwerk. Behalve als ik in de verkenner handmatig het ip intik "\\10.0.0.1"

Op pc D staat in de host file tevens aangegeven dat pc A hoort bij 10.0.0.2.

Nou vraag ik me af waarom het nog steeds niet goed werkt.

Ik denk dat het iets heeft te maken met dns en of wins instellingen, maar hoe dan? Ik draai op alle machines windows 2000.

De DNS van pc A en pc D staat bij de netwerkkaart voor peer to peer 100mbit helemaal leeg. Voor de netwerkkaarten die aan het grote netwerk hangen staat de DNS naar de router, anders kan ik niet internetten. De gateway staat bij de NIC voor het grote netwerk op de router, en bij de peer - peer leeg.

Verder gebruik ik puur TCP/IP en GEEN andere zooi ;)

Zo zien de configs eruit zowel bij de 10 als de 100mbit verbinding verder bij dns en wins:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/rene.bolt/temp/10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/rene.bolt/temp/10w.jpg

Wat is nou de ideale instelling voor mij :?

Ik weet het even niet meer, en om alles supersoepel te laten verlopen wil ik dat wel weten ;)

alvast bedankt dan maar :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19
Ik denk dat je dat LMHOST lookup niet nodig hebt, en dat je bij Netbios gewoon "enable netbios over tcp/ip" moet kiezen, tenzij je idd een dhcp server hebt, maar dat denk ik niet. Verder zou ik het niet weten eigenlijk....

ach...in een volgend leven lach je er om!

• KillerB
geen DHCP nee....
iemand nog meer suggesties?

• KillerB
echt niks meer? alleen dat netbios dus?

• KillerB
Ik merk nog steeds dat hij het netwerk gaat rondzoeken, oftwel broadcasten. Er is toch wel een oplossing hiervoor? zonder gelijk DNS of WINS servers te draaien dan.

En als jullie vinden dat ik zeur moet je het topic maar niet lezen :P

• luckyme_
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 29 oktober 2001 19:42 schreef kennym het volgende:
En als jullie vinden dat ik zeur moet je het topic maar niet lezen :P
Je zeurt ;)

• KillerB
Op maandag 29 oktober 2001 20:57 schreef luckyme_ het volgende:

[..]