Toon posts:

D740C and MSI 6156: UDMA66 problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een nieuwe harddisk in mijn computer geinstalleerd:

Maxtor D740X, MSI 6156VA, Win98SE (Award bios 4.51PG).

Bij het installeren heb ik met Partition Magic de inhoud van mijn oude schijf gekopieerd (en de laatste partitie groter gemaakt).

Alles lijkt goed te werken, op 1 ding na:

Als ik de schijf met een 80-draad kabel aansluit gaat Win98 in 'compatibility mode' draaien; dit probleem treedt niet op als ik een 40-draad kabel gebruik.

Het moederbord lijkt de HD goed te herkennen (ik zie onder Windows ook 40MB), en kan overweg met UDMA66 (volgens handleiding, en bij het gebruik van een 40-draad kabel zegt-ie zelf al dat er geen 80-draad kabel aanzit).

ik kreeg op nl.comp.hardware al de tip: 'Je moet wel de speciale drive bios drivers laden voor ATA66/133'. Hoe doe ik dat? Hoe kan ik sowieso in Windows zien of er UDMA33/UDMA66 gebruikt wordt?

(sorry voor de typefout in de titel..)

Groeten,

Harm

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ehm ik weet niet of zoiets in windows kan, maar Seagate heeft hiervoor een leuk proggie uitgebracht die eigenlijk is om je hd's (er zijn een aantal Seagate-modellen waarbij dat kan, o.a. de 2 die ik hier heb :9) op een bepaalde UDMA-modus te zetten. Het laat echter ook zien onder welke modus al je ide-apparaten op dat moment draaien.
Dus je zal ze ermee niet kunnen tweaken, maar wel kun je zien onder welke modus als dat ze draaien >:)

het programma heet 'uata100' (8>

Hoi