En tenopzichte van "analoge telefonie" vind ik ISDN qua geluidskwaliteit niet echt zo'n mega vooruitgang,
Maar weet je ook waar om het is? Voor spraak wordt een bandbreedte van 4000Hz gebruikt. Er is een theorie (van Nyquist ofzo) die zegt dat als je een analoog signaal goed wil "bemonsteren" je de frequentie moet verdubbelen. Dat betekent dus dat je 8000 keer per seconde het signaal moet meten. Die waarde wordt in een byte opgeslagen. Als je weet dat er 8 bitjes in 1 byte zitten is dan weet je dus dat 8 * 8000 = 64000 bits per seconde. He, da's toevallig!

Die 8000Hz is overigens heel erg bepalend. Zelfs de snelste SDH apparatuur werkt nog steeds met 8000Hz.
Het netwerk van de KPN is al een tijdje digitaal. Als je een analoge lijn hebt wordt in de centrale jouw analoge signaal omgezet naar 64kps. Bij ISDN gebeurt dat dus niet in de centrale, maar al bij jou in huis. Het is dus niet raar dat er verder geen verschil in kwaliteit is. Het is veel belangrijker voor je geluid hoe je microfoon en luidspreker in je telefoon werken...
er valt ook wel meer uit 64 kbit/s te halen volgens mij, aangezien je met 64 kbit/s livestreams best wel redelijke geluidskwaliteit (zelfs stereo) kunt halen.
Nou, ik vind die kwaliteit toch niet echt super. Als het wel redelijk klinkt betekent het vaak dat er een CPU'tje een behoorlijke tijd aan het rekenen is geweest. Dat is best leuk als je een statische tekst/muziek hebt die ergens op een webserver staat, maar voor telefoongesprekken is dat natuurlijk niet te doen! Die moeten real-time zonder vertragingen doorgegeven worden.
Tevens is het natuurlijk zo dat in de tijd dat deze standaard werd bedacht er nog geen supersnelle processoren beschikbaar waren...
Maar al met al is ISDN dus wel full duplex, maar daar was iedereen het al over eens, hoop ik. Het is dan ook nog eens zo dat de bandbreedte in beide richtingen even groot is. Dat hoeft dus niet zo te zijn (zie ADSL, of bijvoorbeeld de oude modems die 1200 bps de ene kant op waren en 75 bps de andere kant op). Full duplex zegt niets meer dat dan je een bidirectioneel kanaal hebt waarbij tegelijkertijd ontvangen en verzonden kan worden. Half duplex is een bidirectioneel kanaal waarbij je of ontvangt of verzend, maar niet tegelijkertijd (een 'bakkie' bijvoorbeeld). Bij simplex is er geen bidirectioneel verkeer mogelijk en kan je dus of alleen ontvangen (en nooit zenden) of andersom (bijvoorbeeld een radio(station)).