Info over moederborden

Pagina: 1
Acties:

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hey ik wil een paar moederborden infomatie over opzoeken, heb al op verschillende sites gekeken enz, maar ik wil dus informatie hebben over IRQs, systeembussen en databussen.
Over irqs hoe het zit op de moederborden kan ik echt niks vinden! Heb alleen over de abit een mooi overzichtje gezien van de data en systeembussen, maar das er maar 1!
heb al op asus.com, motherboards.com en abit.com gekeken
echt heel vaag dat geen enkele fabrikant GOEDE informatie over hun mobos heeft!

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Meestal staat dat wel ergens in de handleiding van een moederbord. Meestal staan die handleidingen ook nog ergens downloadbaar op de site van de fabrikant, maar het is meestal wel wat zoekwerk om die te vinden.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Y0ur1
  • Niet online
schop

Verwijderd

Wat je zoekt over IRQ's vindt je in een goed computertijdschrift. De pin verbindingen van de sloten in realatie tot (gedeelde) IRQ's vindt je als het goed is in de gebruiksaanwijzing van het moerderbord. Het verhaal over de bussen die je zoekt vindt je volgens mij bij VIA en Intel.

Hier een voorbeeld van de info van een moederbord.
Info zul je dus bij VIA vinden in dit geval...

VIA KT266A (552BGA) Chipset
- FSB @200/266MHz
- AGP 4X and PCI Advanced high performance memory controller

VIA VT8233 (376BGA) Chipset
- High Bandwidth V-link Client controller
- Integrated Faster Ethernet LPC
- Integrated Hardware Sound Blaster/Direct Sound AC97 audio
- Ultra DMA 33/66/100 master mode PCI EIDE controller
- ACPI

Nog wat voor je gevonden bij AMD:

There are 16 IRQs (15 usable) in a computer system. Here is a typical assignment of these IRQs:

IRQ 0 System- System Timer
IRQ 1 System- Keyboard
IRQ 2 System- Cascadeable PIC (programmable interrupt controller), controls IRQ 8-15
IRQ 3 System- Serial Port (COM 2 and COM4)
IRQ 4 System - Serial Port (COM 1 and COM3)
IRQ 5 Available- General Adapter Use
IRQ 6 System- Diskette Controller
IRQ 7 System- Printer 1
IRQ 8 System- CMOS Real-time clock
IRQ 9 Available- General Adapter Use
IRQ 10 Available- General Adapter Use
IRQ 11 Available- General Adapter Use
IRQ 12 System- Mouse Port
IRQ 13 System- Math Co-processor (even though this is built into the CPU, it still uses an IRQ)
IRQ 14 System- Hard Disk Controller
IRQ 15 Available- General Adapter Use

As you can see, there are five (5) IRQs that are not assigned by the system design. Of these, one usually goes to the graphics card, one to the USB ports, and one to the modem. That leaves two (2) available IRQs for everything else. With care (and use of the proper cards), this is normally sufficient.

Zoek je het nu verder zelf uit?

• Y0ur1
  • Niet online
Op Sunday 28 October 2001 22:31 schreef klausewitz het volgende:
Wat je zoekt over IRQ's vindt je in een goed computertijdschrift. De pin verbindingen van de sloten in realatie tot (gedeelde) IRQ's vindt je als het goed is in de gebruiksaanwijzing van het moerderbord. Het verhaal over de bussen die je zoekt vindt je volgens mij bij VIA en Intel.

Hier een voorbeeld van de info van een moederbord.
Info zul je dus bij VIA vinden in dit geval...

VIA KT266A (552BGA) Chipset
- FSB @200/266MHz
- AGP 4X and PCI Advanced high performance memory controller

VIA VT8233 (376BGA) Chipset
- High Bandwidth V-link Client controller
- Integrated Faster Ethernet LPC
- Integrated Hardware Sound Blaster/Direct Sound AC97 audio
- Ultra DMA 33/66/100 master mode PCI EIDE controller
- ACPI

Nog wat voor je gevonden bij AMD:

There are 16 IRQs (15 usable) in a computer system. Here is a typical assignment of these IRQs:

IRQ 0 System- System Timer
IRQ 1 System- Keyboard
IRQ 2 System- Cascadeable PIC (programmable interrupt controller), controls IRQ 8-15
IRQ 3 System- Serial Port (COM 2 and COM4)
IRQ 4 System - Serial Port (COM 1 and COM3)
IRQ 5 Available- General Adapter Use
IRQ 6 System- Diskette Controller
IRQ 7 System- Printer 1
IRQ 8 System- CMOS Real-time clock
IRQ 9 Available- General Adapter Use
IRQ 10 Available- General Adapter Use
IRQ 11 Available- General Adapter Use
IRQ 12 System- Mouse Port
IRQ 13 System- Math Co-processor (even though this is built into the CPU, it still uses an IRQ)
IRQ 14 System- Hard Disk Controller
IRQ 15 Available- General Adapter Use

As you can see, there are five (5) IRQs that are not assigned by the system design. Of these, one usually goes to the graphics card, one to the USB ports, and one to the modem. That leaves two (2) available IRQs for everything else. With care (and use of the proper cards), this is normally sufficient.

Zoek je het nu verder zelf uit?
Ja dit heb ik al lang gevonden, maar ik zoek een plaatje war duidelijk de lijnen van de systembus, databussen en pci bussen zij getekend enz enz, een schematische tekening van verschillende mobos

Verwijderd

Je vraagt de geheimen van de fabrikant.....
De schematische voorstellingen van de chipsets met de verbindingen naar de diverse onderdelen op de moederborden vindt je dus bij de chipsetfabrikanten.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HA->PMG
Pagina: 1