Toon posts:

Internet delen door HUB ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2 computers op een hub aangesloten.. op de hub zit de in de uplink de kabel van het kabel internet.. Op beide pc's werkt het internet. Maar nu komt de vraag hoe kan ik nu zorgen dat ze elkaar zien in een thuis netwerk.

Dus elke pc ontvangt via DHCP van chello z'n IP voor kabel, en nu moeten ze nog een IP krijgen voor lokaal.

Ik gebruik windows XP op beide pc's.

Wie o Wie helpt me? please!!?!?! :)

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

Dus jij hebt dit ?
code:
1
2
3
4
5
6
           |
           |
        [modem]
           |
           |
    pc1--- [hub]---pc2

Wat voor modem heb jij dan? Zo zou je dus voor elk pc een apart IP adres (van je provider) moeten hebben en zouden ze dus eigenlijk alletwee van buitenaf te zien zijn.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 18:42

4hp

Ik heb dan wel geen Chello (maar @home) maar hier vertel ik ff hoe ik alles heb gedeeld. Ik gebruik ook een HUB en daar zijn alle computers op aangesloten. Ik heb hier ook een server en daarop is de kabelverbinding aangesloten en die server is weer aangesloten op de HUB. Ze kunnen elkaar allemaal zien maar de server kan ik niet zien maar dat is (hopelijk) een bijzaak :).

Clienten = 192.168.0.x
Server = 192.168.0.1
Gateway = 192.168.0.1
DNS zoekvolgorde = 192.168.0.1
Proxysoftware = WinRoute Pro 4.1

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 18:42

4hp

Op Sunday 28 October 2001 15:04 schreef JaJoah het volgende:
Dus jij hebt dit ?
code:
1
2
3
4
5
6
           |
           |
        [modem]
           |
           |
    pc1--- [hub]---pc2

Wat voor modem heb jij dan? Zou zou je dus voor elk pc een apart IP adres (van je provider) moeten hebben en zouden ze dus eigenlijk alletwee van buitenaf te zien zijn.
Ja, als je per-c wilt dat het modem direct op de HUB zit, moet je extra ip-adressen aanvragen en dat kost toch geld?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

Ik dacht dat die chello dingen altijd maar op 1 netwerkkaart werken (dus die je van hun kreeg) of heb je soms een com21 ding daar staan zoals deze (ik dus) @home gebruiker. Zo ja, dan moet je echt wel via een router/gateway werken anders kan het echt niet.

[edit]
Ik heb het gewoon als volgt (zoals 4hp dus eigenlijk zo'n beetje):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
             |
             |
            [modem]     
             |
             |
            [server]    
             |
             |
    pc1--- [10 mbit hub]---pc2
           |     |
           |     |
          pc3     pc4

Waarbij die server een clarkconnect 0.8.1 bak is die 2 netwerk kaarten heeft.
1e netwerkkaart op com21 modem met DHCP via @home krijgt deze een ip toegekent.
2e netwerkkaart op hub, waar de server zelf een DHCP server draait om ip's uit te delen aan het netwerk. Deze kaart heeft een het ip 192.168.1.1
De andere pc's krijgen een ip toegekend in de range 192.168.1.100 - 192.168.1.254
Pc's kunnen elkaar allemaal zien, maar de buitenwereld ziet alleen mijn server staan. Firewall draaien en voila :)

In de toekomst wordt die 10mbit hub vervangen door een 100mbit switch zodat ik tenminste voordeel heb van de 100mbit netwerkkaarten die ik in alle pc's heb.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
Op Sunday 28 October 2001 15:04 schreef JaJoah het volgende:
Dus jij hebt dit ?
code:
1
2
3
4
5
6
           |
           |
        [modem]
           |
           |
    pc1--- [hub]---pc2

Wat voor modem heb jij dan? Zo zou je dus voor elk pc een apart IP adres (van je provider) moeten hebben en zouden ze dus eigenlijk alletwee van buitenaf te zien zijn.
Idd zo heb ik het maar dat dus niet helaas..
Ik krijg gewoon 2 verschillende IP adressen van chello.

Als ik op elk netwerk kaart een IP adres erbij doet dan werkt het internet niet meer... deze MOET namelijk DHCP aan hebben.(auto)

Dus dan maar in 1 computer 2 netwerk kaarten.. :( damn dan moet ik altijd een laten aanstaan...

HCC dagen zijn binnenkort.. dus ff dan maar een router halen.. van netgear of us robotics

thanks voor de hulp iedereen!!!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je kunt via een hubje wel je netwerk aan chello koppelen, maar er is dan maar 1 computer die een ip-adres krijgt toegewezen (de ander neemt zelf een dummy adres aan omdat hij geen adres krijgt toegewezen). Er is ook maar 1 pc die het internet op kan.

Je hoeft echter niet per se chello's netwerkkaart te gebruiken, elke willekeurige kaart kan gebruikt worden. Je moet echter wel de vorige kaart releasen, anders zal een nieuwe kaart niet werken (en dat doet windows niet automatisch bij het afsluiten!!)

Je zult een extra computer als router moeten gebruiken wil je al je eigen computers tegelijk aan internet hangen. Ik adviseer om een oude 486 (een 16MHz pc kan al 300kB/s routen, dat is meer dan de bandbreedte die je van chello krijgt) in de meterkast te zetten met freesco er op (www.freesco.org) dat is reuze stabiel (=linux, de mijne draait al 1.5 jaar continue) en elke beetje computeraar kan dat binnen een kwartier installeren. Het draait vanaf floppy (kan ook vanaf HD hoor), dus als het niet bevalt haal je de floppy er uit en boot je weer gewoon vanaf hd.
Die computer kun je helemaal optimaliseren op stroomverbruik zodat het niet zo erg is dat hij altijd aan staat. Het werkt iig stukken handiger dan wanneer je PC1 aan moet zetten om op PC2 te kunnen internetten. En een oude 486 kun je voor een paar gulden vinden op iedere rommelmarkt en ook een setje 10mbit kaartjes heeft vast nog wel iemand voor je liggen. (Gebruik gewoon 10mbit kaartjes, die zijn vrijwel altijd ne2000 compatible en dus makkelijk te configureren, ze werken altijd :), bij 100mbit kaarten moet je weer lastig gaan zitten doen met drivers. En meer dan 2Mbit valt er toch niet te routen dus 10mbit is meer dan genoeg)

Er is nog wel een makkelijker oplossing (wel duurder dan een oude 486 op de kop tikken, dat kan waarschijnlijk wel voor niets, maar ook energie-zuiniger) dat is een 'hub met geintegreerde router' aanschaffen. die dingen kosten enkele 100-en guldens, maar zijn wel direct uit de doos klaar voor gebruik. In feite is er een kleine PC ingebouwd die een linuxvariant start vanaf een rom/flash geheugen. Net als bij freesco kun je hem benaderen/configureren via je webbrowser.
Er zijn er een paar besproken op t.net

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Pagina: 1