Toon posts:

Coax/UTP netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar,

Ik heb de volgende situatie:

PC1 - P166 met 10mbit netwerkkaart in kamer 1
PC2 - Cel366 met 10/100mbit netwerkkaart in kamer 2
PC3 - Cel800 met 10/100mbit kaart in kamer 2

Tussen kamer 1 en kamer 2 ligt een coax kabel, waar PC1 en PC2 op aangesloten zijn. PC3 is mn nieuwe laptop, daarmee wil ik data kunnen versturen op 100mbit. Ik kan geen nieuwe kabel trekken, want ik woon niet zo lang meer in dit huis. De 10mbit verbinding naar de andere kamer is alleen om warcraft2 te kunnen spelen :)

Wat mijn idee is: in PC2 twee kaarten stoppen, 1 10mbit met coax aansluiting en een 100mbit met utp aansluiting. PC1 en PC3 hoeven elkaar niet te kunnen zien, PC2 moet ze allebei kunnen zien, maar dat hoeft niet op hetzelfde tijdstip: ik vind het niet erg om even te moeten rebooten om van netwerk te wisselen zeg maar.

Zou dit systeem werken, of moet ik echt ingewikkeld gaan doen? Alle hardware die hier voor nodig is heb ik liggen, geld voor een dure hub/switch is er voorlopig niet :( (maar ik heb wel een laptop!:))

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Dit gaat zeker werken!

Als je nou je IP structuur goed uitdenkt dan kunnen alle PC's elkaar zien. Suggestie met 2 IP netwerken (10.0.0.0 en 10.0.2.0):

code:
1
2
3
4
5
6
     link     adres subnet     default gateway

PC 1   10mbit   10.0.0.1   255.255.255.0  10.0.0.2
PC 2   10 mbit  10.0.0.2   255.255.255.0
     100 mbt  10.0.1.1   255.255.255.0
PC 3   100 mbt  10.0.1.2   255.255.255.0  10.0.1.1

PC 2 zal data die hij van 1 binnenkrijgt die naar 3 moet doorsturen en vice versa. Voor IPX weet ik het niet precies, ik weet niet wat Warcraft gebruikt. Waarschijnlijk werkt IPX verder zonder iets in te stellen...

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
Qua IP dingen enzo moet ik nog ff kijken wat ik ga doen: die laptop kan ik ook op school aan het netwerk hangen. En lui als ik ben, wil ik dan natuurlijk geen instellingen hoeven te veranderen :)

Maar tis iig mooi dat het kan!

• mr_a
Dan moet je op PC 2 een DHCP server draaien en je laptop op DHCP zetten :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
Euhmz, en waarom? /me is een beetje netwerk-leek :)

Op school kan ik die laptop op een willekeurig punt inpluggen, en ik hoef geen IP op te geven. Dat zal wel een DHCP server achtig iets zijn. Denk ik.

Als ik zoiets thuis ook wil hebben, hoe lekker loopt dat dan? Mn cel366 heeft meer te doen dan een netwerk aan de praat houden :)

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op Sunday 28 October 2001 17:19 schreef mr_a het volgende:
Dan moet je op PC 2 een DHCP server draaien en je laptop op DHCP zetten :)
Geef mij nou eens 1 goede reden waarom je voor deze opstelling DHCP zou draaien... :?

De oplossing met subnetting is idd de meest voor de hand liggende. Mare ook IPX/SPX werkt met netwerksegmenten. Alleen hoe je die kan configureren is mij ook even ontgaan...

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Een woord... BRIDGE.

heb ik ook gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://213.51.156.36/projects/documents/SolarEmpireSetup.jpg

mooi kruisje

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Op Sunday 28 October 2001 18:37 schreef Masta-T het volgende:
Een woord... BRIDGE.

heb ik ook gedaan.

[afbeelding]

mooi kruisje
Een heel mooi tekeningetje hoor,daar niet van. maar heeft weinig meer met t onderwerp te maken. Die knakker wil gewoon kunnen werken zonder gekloot.
DHCP-tje opzetten op PC2 en draaien maar. Niet moeilijk gaan lopen doen, want hij gaat toch verhuizen. Een switch enzo is met 3 werkstations helemaal niet aan de orde.

iRacing Profiel

• mr_a
Op Sunday 28 October 2001 17:52 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Geef mij nou eens 1 goede reden waarom je voor deze opstelling DHCP zou draaien... :?

De oplossing met subnetting is idd de meest voor de hand liggende. Mare ook IPX/SPX werkt met netwerksegmenten. Alleen hoe je die kan configureren is mij ook even ontgaan...
1 goeie reden? prima: op school en thuis in het netwerk zonder het IP aan te passen |:(

• mr_a
Op Sunday 28 October 2001 19:28 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Een heel mooi tekeningetje hoor,daar niet van. maar heeft weinig meer met t onderwerp te maken. Die knakker wil gewoon kunnen werken zonder gekloot.
DHCP-tje opzetten op PC2 en draaien maar. Niet moeilijk gaan lopen doen, want hij gaat toch verhuizen. Een switch enzo is met 3 werkstations helemaal niet aan de orde.
wat hij aandraagt is bridgen. Werkt ook goed uiteraard en kwa concept eenvoudiger dan meerdere netwerken en routeren, wat mijn oplossing is. Maar ik weet niet of W9x wel kan bridgen en zo ja hoe, dat vond ik een nadeel...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Op Sunday 28 October 2001 22:29 schreef mr_a het volgende:

[..]

wat hij aandraagt is bridgen. Werkt ook goed uiteraard en kwa concept eenvoudiger dan meerdere netwerken en routeren, wat mijn oplossing is. Maar ik weet niet of W9x wel kan bridgen en zo ja hoe, dat vond ik een nadeel...
Ja, maar ik zie t nut van bridgen hier niet..... Als je gewoon een simpele dhcp-service laat draaien ben je er toch ook?? Da's net zoiets als een mercedes kopen terwijl je maar 20 meter hoeft te lopen......

iRacing Profiel

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 22:56 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Ja, maar ik zie t nut van bridgen hier niet..... Als je gewoon een simpele dhcp-service laat draaien ben je er toch ook?? Da's net zoiets als een mercedes kopen terwijl je maar 20 meter hoeft te lopen......
Huh..? Wat heeft bridgen met DHCP te maken? Het is zelf veel simpeler om een DHCP service te laten runnen over een gebridged netwerk dan over een gerouteerd netwerk. Ik zou zeggen, koop een 10 MBit/s hubje met coax/utp bridge. Die dingen kosten misschien nog fl. 80,-... nix geen elende, inpluggen, klaar... en die DHCP server die kun je op elke willekeurige bak draaien die altijd aan staat. Als je te lam bent om je netwerk altijd te reconfiguren, dan zou ik voor DHCP gaan, een DHCP server opzetten is binnen 10 min. gebeurt.

Ow ja.. en Windows NT en 2000 ondersteunen bridging tussen de Interfaces, geen idee of Win9x dat ook doet... Anders zet er een linux/bsd op, success gegarandeerd.

• mr_a
Op zondag 28 oktober 2001 23:10 schreef griebels het volgende:

[..]

... Ik zou zeggen, koop een 10 MBit/s hubje met coax/utp bridge. Die dingen kosten misschien nog fl. 80,-... nix geen elende, inpluggen, klaar...
Goeie optie! Nog niet eens aan gedacht.

Alleen kan dit dus niet als per se 'n 100 mbit netwerk wilt, ik ken immers geen 100 hub's met 10 mbit coax mogelijkheid :( (in ieder geval niet voor f 80,- ;))

Pagina: 1