Abit KT7A-Raid en 1024 MB geheugen..

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Topicstarter
Hoi,

Vrijdag heb ik mijn computer uitgebreid met 512 mb extra geheugen. Het probleem is nu dat mijn computer als hij een tijdje heeft aangestaan (een paar uur) instabiel begint te worden. Ik heb al mijn geheugen al vervangen door 'a-merken' (Hyundai 256mb, Infineon 256 mb en Kingston (= in dit geval Samsung) 512 mb. Ik heb het geheugen niet overclockt.

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen. Als ik de 512 mb eruit haal, dan is mijn systeem heel stabiel (dan kan het weken lang draaien, zonder dat het ooit vastloopt)

Misschien ligt het aan de voeding. Ik heb een 300 watt voeding (AMD approved, volgens mij uit een Aopen kast). Ik heb er redelijk veel aan hangen.

Maar goed, heeft iemand misschien een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt! Laszlo :)

specs

Verwijderd

Volgens mij is de Abit KT7a(-RAID) niet echt stabiel meer als je over de 512MB gaat...bij mij was dit in ieder geval wel zo. Ik had 2x256MB Mushkin PC133 erin hangen, maar Zodra ik er meer bij zette werd 'ie zo onstabiel als wat! Je kan het proberen zonder 2/4 way bank interleave en 4k page mode (als je dat nu aan hebt staan natuurlijk) of minder aggressieve geheugen timings

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:52

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Hm, heb je de stabiliteit getest met die 512mb los en ook de 2x256mb bijelkaar zonder die van 512mb?

En het lijkt me erg sterk dat de voeding hier het probleem is..
Wat voor besturingssysteem spreek je over trouwens?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Ik wou net zeggen...
er staat me iets van bij dat de hele win9x serie slecht overweg kon met meer dan 512 MB geheugen. misschien dat het daar aan ligt?

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Topicstarter
Op Sunday 28 October 2001 11:36 schreef HaaZie het volgende:
Hm, heb je de stabiliteit getest met die 512mb los en ook de 2x256mb bijelkaar zonder die van 512mb?

En het lijkt me erg sterk dat de voeding hier het probleem is..
Wat voor besturingssysteem spreek je over trouwens?
Dat zal ik ook nog eens proberen.. Het gaat om de os-en Win2k SP2 en/of Window ME.

specs

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Topicstarter
Op Sunday 28 October 2001 11:35 schreef ScOOt het volgende:
Volgens mij is de Abit KT7a(-RAID) niet echt stabiel meer als je over de 512MB gaat...bij mij was dit in ieder geval wel zo. Ik had 2x256MB Mushkin PC133 erin hangen, maar Zodra ik er meer bij zette werd 'ie zo onstabiel als wat! Je kan het proberen zonder 2/4 way bank interleave en 4k page mode (als je dat nu aan hebt staan natuurlijk) of minder aggressieve geheugen timings
Mmm... Ik zal het eens navragen aan abit support. Thanks.

specs

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Topicstarter
Op zondag 28 oktober 2001 11:54 schreef Laszlo het volgende:

[..]

Mmm... Ik zal het eens navragen aan abit support. Thanks.
Was dus tevergeefs. Er wordt niet echt met je meegedacht, maar komen met allerlei excuses waarom juist die combinatie niet lijkt te werken. Ik probeer het nog maar eens in een ander moederboard. Hopelijk werkt dit wel.

specs

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Topicstarter
Op zondag 28 oktober 2001 11:53 schreef Laszlo het volgende:

[..]

Dat zal ik ook nog eens proberen.. Het gaat om de os-en Win2k SP2 en/of Window ME.
Is gelukt... Geen problemen met alleen de 512mb

specs

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Volgens mij heeft WinME problemen met het adresseren van meer dan 512mb Ram, maar als het probleem ook onder Win2k voorkomt dan gaat dat niet echt op :)

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
ALs ik jou setup zou hebben zou ik, alleen w2k of hoger gebruiken. Volgens mij heb je nu 3 dimms's in je mobo ofniet? dit kan vaak niet. verlaag je snelheid naar pc-100 of koop registerd dimm's. Welke wel ondersteund moeten worden door je mobo. maar dan werkt het wel.

want w9x heeft een probleem met meer dan 512mb mem. iets met de vcache ofzo....

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Topicstarter
Op maandag 29 oktober 2001 09:56 schreef LeNNy het volgende:
ALs ik jou setup zou hebben zou ik, alleen w2k of hoger gebruiken. Volgens mij heb je nu 3 dimms's in je mobo ofniet? dit kan vaak niet. verlaag je snelheid naar pc-100 of koop registerd dimm's. Welke wel ondersteund moeten worden door je mobo. maar dan werkt het wel.

want w9x heeft een probleem met meer dan 512mb mem. iets met de vcache ofzo....
Ja ik heb 3 dimms. Volgens de handleiding van abit zou dit geen problemen moeten opleveren. Ik heb nog niet geprobeerd mijn geheugen terug te klokken naar 100 mhz. Het zou mij verbazen als dit wel werkt, aangezien de dimms wel gewoon los werken op volle snelheid.

Ik heb overigens ook geprobeerd om mijn memory timings zo conservatief mogelijk te houden. Ook geen succes. Ik ga van de week even het geheugen in een ander (nieuwer) kt7a-raid mobo testen. Ik laat wel even weten wat het resultaat was.

:)

specs

Verwijderd

Ik heb een KT7-RAID, zonder A dus. En die draait zowel in Win2K als in Win98SE zonder problemen met 768 MB.

Het hoeft dus geen probleem te zijn .. meer dan 512 mb en 9x.

Verwijderd

Ik heb al mijn geheugen al vervangen door 'a-merken' (Hyundai 256mb, Infineon 256 mb en Kingston (= in dit geval Samsung) 512 mb. Ik heb het geheugen niet overclockt.
Ikke heb ook problemen met sommige geheugen modules (Corsair 150) in mijn KT7A-Raid, vooral als het meer dan 256 Mb wordt. Ik kwam het volgende tegen bij de Informatique site, KT7A-Raid product informatie:
LET OP:

Werkt niet met Samsung geheugen.
Werkt niet met de Asus 7700 serie.
Elk ATA-RAID kanaal heeft 256 Byte FIFO.
Ligt blijkbaar aan de KT7A-Raid - Samsung combinatie :(

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Topicstarter
Op dat Kingston geheugen zat Samsung geheugen. Dat werkt nu een week lang probleemloos. Ik ga het vanavond maar terubrengen :( en dan probeer ik het nog eens met 256 mb van Hyundai.. Misschien werkt dat beter.

specs

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Topicstarter
Okay.. :) Voor elke Tweaker die de search nog eens mocht gebruiken. Ik zag ergens een posting (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/308122/1?limit=25) van Exirion, waarin hij vertelde dat een mogelijke oplossing de dram latch.. Nogwat kon zijn.. Lees dus: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/308122/1?limit=25, dat lijkt mij te helpen!!! Ik draai nu al een uurtje of 5 zonder te crashen, dat is veel vergeleken met eerst...

Nogmaals dank aan Exirion 8-)

specs

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

ik heb ook al vaker problemen zien onstaan met 2 soorten kingstons met verschillende chips bv i dimm hyundai en 1 dimm nec(of infineon) bv., de oplossing was 2 dimmen met dezelfde chips erop en geen probleem meer

Oh ja joh!!!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Hmmmz... ik heb dus een KT7A-raid en daar zat 1GB ram op, waarvan 256MB samsung chips had... draaide allemaal op 150MHz CAS2... alles zo snel mogelijk ingesteld enzo... totaal geen probs, uptime van een week was niet bijzonder...
Dus mobo kan het echt wel zonder probs aan 8-)

Verwijderd

Ik heb een Abit KT7-raid met 1536MB PC133 SDRAM, alle 3 slotjes hebben een latje van 512MB. Het is idd instabiel in win2k, windows start meestal op met een BSOD, soms start de windows volledig op.

Ik hoop dat het stabieler word door terugklokken naar 100Mhz.

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

nope, stabiliteit is groter als niet alle bankjes gebruikt worden.

Laat altijd 1 bankje leeg wil je stabiliteit.

staat ook ergens in de handleiding...... dacht ik hoor.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 20:44:
Ik heb een Abit KT7-raid met 1536MB PC133 SDRAM, alle 3 slotjes hebben een latje van 512MB. Het is idd instabiel in win2k, windows start meestal op met een BSOD, soms start de windows volledig op.

Ik hoop dat het stabieler word door terugklokken naar 100Mhz.
Dat valt inderdaad te proberen. Maar waarom schop je hiervoor een bijna 1 jaar oud topic omhoog :?

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Oude }:O

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.