Downward firing subwoofers

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Oke, subs zijn vaak genoeg aan de orde geweest en ook ik sta nu voor de keuze welke (prijsklasse tot 2000)

Ik vraag me af waarom zoveel subs de speaker aan de onderzijde hebben (downward firing). Heeft dat voordelen? Ik denk bv aan de Yamaha YST SW800
Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha.com/images/ystsw800.gif

of aan de duurdere REL's
Afbeeldingslocatie: http://rel.net/images/strata_III/strata_III_1.jpg

Bij mijn PC sub (Altec lansing ADA 885) vind ik de neerwaartse sub nog al boemerig en vemoeiend.

Ik twijfel momenteel tussen die Yamaha, een REL Q100E (niet downwards, en uit het programma?) of zelfbouw op basis van een Visaton TIW-360X + versterkermodule van Afken
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/fotos/klein/tiw360x.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.albanidis-audio.de/Zubehoer/Afken_sw2501a_front_klein.jpg

Zelfbouw is natuurlijk wel leuker (niet goedkoper)

edit type AL 885 aangepast

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 21:20
Dat heeft een paar practische redenen, niet echt doorslaggevend.

-Door de reflectie via de vloer krijg je een paar dB gratis.
-staat leuk (puur estetisch dus)
-Plaatsing wordt iets makkelijker

Nadeel: kan boemerig klinken indien niet goed toegepast

* Raymond 's mening over zelfbouw mag duidelijk zijn :P

Let wel op als je zelf een naar benenden schietende sub wilt maken: niet elke woofer is ervoor geschikt. De surround gaat dan uitzakken. Je zal dus bij visaton moeten navragen of die woofer alleen vertikaal gemonteerd mag worden, of ook horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op Sunday 28 October 2001 11:19 schreef Lampje het volgende:

Nadeel: kan boemerig klinken indien niet goed toegepast

* Duck-Twacy 's mening over zelfbouw mag duidelijk zijn :P

Let wel op als je zelf een naar benenden schietende sub wilt maken: niet elke woofer is ervoor geschikt. De surround gaat dan uitzakken. Je zal dus bij visaton moeten navragen of die woofer alleen vertikaal gemonteerd mag worden, of ook horizontaal.
Thanks
Ik mag aannemen dat een fabrikant als REL wel weet wat ze doet (wat betreft dat boemerige). Voor de Yamaha heb ik wat twijfels (test gelezen van de kleinere broer de YST SW320, die was matig (geen echt laag)).
Ik ga natuurlijk ergens proberen te luisteren (eigenlijk zou je een sub in huis moeten testen).

Die zelfbouw zou een normale basreflex kast worden van een liter of 80. Denk alleen niet dat ik het laag van een REL kan evenaren (die schijnen uit een kastje van 13 liter nog 20 Hz te weten toveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op Sunday 28 October 2001 11:44 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]
Denk alleen niet dat ik het laag van een REL kan evenaren (die schijnen uit een kastje van 13 liter nog 20 Hz te weten toveren)
Vraag is of je dat zou moeten willen. In principe is met electronica alles mogelijk. Je zet domweg een equalizer er bij in of je bent creatief met een actief filter en je kan prima een 10cm vlak door laten lopen tot de 15Hz. Toch krijg ik daar een eng gevoel van.
Uiteraard weten ze bij bedrijven als Rel heel goed wat ze doen en zal die 13 liter sub ook prima klinken. Maar waarom zou je al die kunstgrepen uithalen, als je een grote kast ook kwijt kan?

BTW: ipv bass reflex zou je ook passive radiator kunnen overwegen. Doet in principe hetzelfde als de baspoort, maar zonder de nadelen (poort die geluid maakt en niet lineair is). Visaton heeft zelf ook een mooie passive radiator in het assortiment, dus je kan alles mooi van dezelfde leverancier blijven betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op Sunday 28 October 2001 11:51 schreef Lampje het volgende:

[..]

Maar waarom zou je al die kunstgrepen uithalen, als je een grote kast ook kwijt kan?

BTW: ipv bass reflex zou je ook passive radiator kunnen overwegen. Doet in principe hetzelfde als de baspoort, maar zonder de nadelen (poort die geluid maakt en niet lineair is). Visaton heeft zelf ook een mooie passive radiator in het assortiment, dus je kan alles mooi van dezelfde leverancier blijven betrekken.
Ik vind een grote kast ook wel lekker (heb ik meteen een bijzettafel :) )

Waar kan ik meer info over de passieve radiators vinden, Ik zie dat Visaton 2 dingen aanbiedt.
Een passivmembranbausatz
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/bauzeichnung/gross/passivmembran_tz.gif

een een konus zonder magneet PR 250
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/bauzeichnung/gross/pr250_tz.gif

Hoe pas je dat toe, heb je ze allebei nodig en kan dat met iedere woofer (en afmetingen)?
Ik zal er iig wat verder naar kijken

Toegift:
Btw dat poortgeluid moet zal toch wel meevallen met een goede (niet te kleine poort) Ook van Visaton:
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/bauzeichnung/gross/br1995_tz.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op Sunday 28 October 2001 12:09 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]
Waar kan ik meer info over de passieve radiators vinden, Ik zie dat Visaton 2 dingen aanbiedt.
Een passivmembranbausatz
[afbeelding]

een een konus zonder magneet PR 250
[afbeelding]
De eerste is een diy passive radiotor zo te zien. Met een bierviltje nota bene :)
Tsja "to bake an apple pie, you first have to create the universe" Geen idee wie deze spreuk heeft verzonnen, maar hij is nogal van toepassing. Hoever wil je gaan met het zelfdoen? Koop je je speakerunit, of plak je een conus aan een magneet en maak je er zelf een? PLak je een bierviltje in een frame en maak je je eigen PR, of koop je er 1?

De tweede is wat ik versta onder een PR. Hij is alleen niet al te groot, hebben ze niet groter?
Hoe pas je dat toe, heb je ze allebei nodig en kan dat met iedere woofer (en afmetingen)?
Ik zal er iig wat verder naar kijken
Aha, de kans om mijn website te promoten :o Ik heb toevallig gisteravond het gedeelte met de links bijgewerkt en er staan een paar fijne tussen. Ga naar www.raymondaudio.nl en klik op resources. Bij het speakers gedeelte staan een paar bruikbare links. diysubwoofers heeft eignelijk wel zo'n beetje alle info die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Thanks, zat al te kijken op DIYSW

Ze zeggen dat de PR altijd groter moet zijn dan de actieve speaker. Bij visaton zie ik dan niets. En om nou een 40 cm woofer er bij te kopen (en de magneet/spoel eruit te slopen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op Sunday 28 October 2001 12:43 schreef Duck-Twacy het volgende:
Ze zeggen dat de PR altijd groter moet zijn dan de actieve speaker. Bij visaton zie ik dan niets. En om nou een 40 cm woofer er bij te kopen (en de magneet/spoel eruit te slopen...)
Volgens mij hoeft'ie niet perse groter te zijn. Maar de massa van de PR moet net zo groot zijn als de massa van de lucht in de poort wanneer je een bassreflex zou bouwen. Dat gaat makkelijker met een grotere RP. Anders kan je ff kijken bij speakerland of speakerenco, die hebben Pr's van Peerless. Die zijn er in 10" en 12" en doen het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Complimenten voor het design van Yamaha, ik vind ze er echt superstoer en stevig en zwaar uitzien.

Die volt woofers klinken vast beter, meer voor het oog is die Yamaha denk wel het praaltje:)
Bij mijn PC sub (Altec lansing ADA 885)
Hej, die heb ik ook! Nouja, de subwoofer is niet echt goed. (beetje blubberbass) maarjah voor F500,- voor de hele set is het toch wel een lekker ding. Dus niet gaan vergelijken met zo'n dure van F1200,- ofzo he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op Sunday 28 October 2001 13:01 schreef Yokozuna het volgende:
Complimenten voor het design van Yamaha, ik vind ze er echt superstoer en stevig en zwaar uitzien.

Die volt woofers klinken vast beter, meer voor het oog is die Yamaha denk wel het praaltje:)
Damn, daar gaat ons prive-topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op Sunday 28 October 2001 13:03 schreef Lampje het volgende:

[..]

Damn, daar gaat ons prive-topic :P
Yip, maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd (raar woord eigenlijk..)

Moet toch ff weg (mooi weer buiten)
BTW ik zit ook nog te denken aan een KEF setje (KHT2005 ofzo) Met dat subje waar niet zoveel laag uit komt (tot 50 Hz of zo). Moet nl ook nog satellieten. En dan Xtra (voor de lol) een actieve sub bouwen (voor als het ff heftig moet). Later natuurlijk, niet alles tegelijk

En natuurlijk is de Altec een andere orde. Als ik die trouwens aanzet dan hoor ik 2 kamers verderop een enorm dreunend geluid. En dan staat ie niet eens echt hard. (de buren hebben nog niet geklaagd :+) )

Die Yamaha (met zij 800 watt amp!!) kun je trouwens in Dl al voor 475 Euro kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een mooie en muzikale subwoofer zie Dali......

Partout Series SWA 15

standaard worden deze geleverd met een plint onder de kast

als je deze verwijderd en er spikes onder zet (met eventueel
een marmer/graniet plaat eronder) heb je een erg strakke bas die de hele kamer vult.......... (350 Watt versterker)

er zijn ook kleinere versies SWA 12 en 8 .. deze hebben beiden een zwakkere eindtrap maar klinken ook erg mooi....

de SWA 15 ligt rondt de 2700 piek :)

(Echte goede subs beginnen pas bij een prijs rond de 2000)

Ik heb zelf de Energy ES-12XL hier staan (wordt niet meer geleverd) en is ongeveer gelijk aan de Dali.........

Het gaat hier trouwens om gesloten subwoofers (geen bas reflex poort dus) Naar mijn mening geven deze een meer nauwkeurig en mooier geluid dan een bas reflex.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Goeie beginnen vanaf F1100,- ofzo (nahja, tis eigenlijk maar waar je van houdt). Die Volt (ehh, REL :) Q50 klinkt echt topie (ookal is ie zo goedkoop). E

n de PS1200 van Paradigm is (F1100,-) een puur monster, die komt voor die prijs ZOOOO diep. Tenminste, het lijkt wel alsof er een bult rond de 45Hz zit bij dat ding, en dat is DIIIEIEIEIEEEP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:21

JT

VETAK y0

Die SW320 is best aardig, helemaal voor het geld. Hoeveel kost die SW800 ??

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 13:57 schreef Yokozuna het volgende:
Goeie beginnen vanaf F1100,- ofzo (nahja, tis eigenlijk maar waar je van houdt). Die Volt (ehh, REL :) Q50 klinkt echt topie (ookal is ie zo goedkoop). E

n de PS1200 van Paradigm is (F1100,-) een puur monster, die komt voor die prijs ZOOOO diep. Tenminste, het lijkt wel alsof er een bult rond de 45Hz zit bij dat ding, en dat is DIIIEIEIEIEEEP.
Je hebt voor 1100 piek geen goede gesloten sub.....

En als het lijkt alsof er een bult rond de 45 Hz zit is er sprake van vervorming......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op Sunday 28 October 2001 13:57 schreef Yokozuna het volgende:
rond de 45Hz en dat is DIIIEIEIEIEEEP.
Nee hoor, lees hier maar:
frequenties

Dat valt in de midbas. En 45 Hz kan je al prima horen. Pas onder de 30Hz wordt het spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op Sunday 28 October 2001 14:46 schreef NoiZe het volgende:

[..]

Je hebt voor 1100 piek geen goede gesloten sub.....
Das bullshit, want de REL Q50 is een goede sub en die kost 1000 piek.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 14:57 schreef JT het volgende:

[..]

Das bullshit, want de REL Q50 is een goede sub en die kost 1000 piek.
Als je een kleine kamer hebt is de q50 wel leuk (design is toruwens vreslijk), maar ik vindt de q200 een stuk beter... Ik wil een lage bas graag voelen en horen op meer dan 2 meter afstand........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op Sunday 28 October 2001 15:25 schreef NoiZe het volgende:

[..]

Als je een kleine kamer hebt is de q50 wel leuk (design is toruwens vreslijk), maar ik vindt de q200 een stuk beter... Ik wil een lage bas graag voelen en horen op meer dan 2 meter afstand........
Ja, maar dan kan je net zo goed de Q100 of Strata 3 nemen. Want die 200 watt gebruik je toch niet tenzij je een huiskamer hebt van 10x10 meter.

En die Q50 gaat echt wel verder dan 2 meter....De gevoeligheid van de woofer is minstens net zo belangrijk als het vermogen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die twee meter was ook niet gemeend.. maar je begrijpt waar ik op doel.

en inderdaad de q100 is ook leuk....

maar ja ik ben blij met m'n Energy... *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op Sunday 28 October 2001 13:52 schreef NoiZe het volgende:
Voor een mooie en muzikale subwoofer zie Dali......

Partout Series SWA 15

ook erg mooi....

<snip>

de SWA 15 ligt rondt de 2700 piek :)
Die Dali lijkt inderdaad wel heftig ..
(en met gesloten kun je in het algemeen een betere kwaliteit bas verwachten, alleen heb je een nog grotere kast nodig voor het echte laag)

Waar kun je zo'n Dali beluisteren?

BTW Met die Piano serie van Dali kun je ook wel leuke satellieten samenstellen.

Wordt alleen een beetje prijzig (voor filmpjes kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij o.a. Hobo hifi kun je Dali subs beluisteren. in Apeldoorn staat de SWA 15 in elk geval, en in Arnhem staan ook de kleinere type's.........

Ik zou ze persoonlijk niet direct op een computer aansluiten(liever een mooie versterker ertussen) maar het is wel mogelijk...... Je kan em vast ook wel even lenen om em thuis te testen.. daar doen ze bij zulke zaken sowieso niet echt moeilijk over........

De Dali weegt rond de 30 kilo en gaat in elk geval tot 25 Hz, dat is behoorlijk laag.... Het is ook niet de kleinste sub die er is ;) . Je doet er in elk geval geen verkeerd aan om em eens te beluisteren / lenen.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op maandag 29 oktober 2001 01:53 schreef NoiZe het volgende:
Bij o.a. Hobo hifi kun je Dali subs beluisteren. in Apeldoorn staat de SWA 15 in elk geval, en in Arnhem staan ook de kleinere type's.........

Ik zou ze persoonlijk niet direct op een computer aansluiten(liever een mooie versterker ertussen) maar het is wel mogelijk...... Je kan em vast ook wel even lenen om em thuis te testen.. daar doen ze bij zulke zaken sowieso niet echt moeilijk over........
<snip>
Nee aan de computer bijft gewoon de Altec Lansing boomboombox hangen (goed genoeg voor UT).

De sub is bedoeld voor aan mijn Yamaha RX-V620 + pioneer DV-444 (en soms als versterking voor mijn meer serieuze hifi set, grotendeels zelfbouw).
Misschien wel een beetje "over de top" zo'n Dali. Zo goed is die Yamaha nou ook weer niet. Maar ik ga zeker de komende maand eens naar een stel subs luisteren. Nog even een goede referentie CD uitzoeken (suggesties?)

BTW ik zie dat ze bij HOBO een goede selectie voor mij interessante merken hebben (Yamaha, REL, Dali, Kef). Als ze nu ook nog alle relevante subs in huis hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel veel geld. maar je zal er echt geen spijt van krijgen....... Erykah Badu gebruikt altijd veel bas in haar nummers.. Dus dat kun je wel proberen....... Gewoon ff langs wippen bij Hobo.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Laatst online: 27-07-2020
Ga bij een echte zaak lenen en niet bij een vreselijke zaak als hobo aub! versloot hifi in arnhem is 100x zo behulpzaam en veel meer kennis van zaken imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Op zondag 28 oktober 2001 14:51 schreef Lampje het volgende:

[..]

Nee hoor, lees hier maar:
frequenties

Dat valt in de midbas. En 45 Hz kan je al prima horen. Pas onder de 30Hz wordt het spannend
Ja apart wel. Maar in muziek zijn 45Hz zowat de laagst mogelijke (een 24" bassdrum die los staat getuned trekt de 60Hz nog maar net, en dan spreek je al over de diepste (De Tama van Lars Ulrich bv.) tonen. Ja af en toe heb je in electronische muziek bass lines die weles tot 40 of 35Hz gaan. Maar dat komt ook zelfden voor bij NIET-electronische muziek (rock, bijna soorten metal, klassiek, lichte pop etc.)

Voorbeeld: Krik van een 30 bands equalizer de 40Hz tonen maar eens 10dB op. Je merk er echt ZOOOOOOOOOOOOOOOOO weinig van (en mijn speakers trekken dat wel). 60Hz opkrikken merk je nog net wat van, en dan spreek je al over het SUBlaag. Ik spreek nu puur over muziek.

En het draait tenslotte toch om muziek en niet aparte tonen? Daar is zoieso niets aan. Ook bij films geloof ik niet veel van 25Hz tonen etc. Of er moet echt een letterlijke aardbeving ergens plaatvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op maandag 29 oktober 2001 12:51 schreef Yokozuna het volgende:

[..]
En het draait tenslotte toch om muziek en niet aparte tonen? Daar is zoieso niets aan. Ook bij films geloof ik niet veel van 25Hz tonen etc. Of er moet echt een letterlijke aardbeving ergens plaatvinden.
Het ging mij om de benaming die je gebruikt en niet zozeer om jouw ongelijk te bewijzen. Wanneer jij zegt dat 50Hz sublaag, benoem je het naar mijn mening gewoon verkeerd. Of dat in jouw muziek de laagste tonen zijn, geloof ik graag.

Nu is het hier een beetje muggeziften, maar ik heb een zelfde opmerking ook al eens in een ander topic geplaatst waar 200Hz als ontzettend diep en lekker beuken werd genoemd. Zet maar eens een toontje van 200 Hz op, als je een beetje verkouden bent, kan je dat nog wel halen met je eigen stem 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Versloot is inderdaad een goeie zaak.... beetje klein alleen...

Maar ze verkopen geen Dali......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[..]

Ja apart wel. Maar in muziek zijn 45Hz zowat de laagst mogelijke (een 24" bassdrum die los staat getuned trekt de 60Hz nog maar net, en dan spreek je al over de diepste (De Tama van Lars Ulrich bv.) tonen. Ja af en toe heb je in electronische muziek bass lines die weles tot 40 of 35Hz gaan. Maar dat komt ook zelfden voor bij NIET-electronische muziek (rock, bijna soorten metal, klassiek, lichte pop etc.)

Voorbeeld: Krik van een 30 bands equalizer de 40Hz tonen maar eens 10dB op. Je merk er echt ZOOOOOOOOOOOOOOOOO weinig van (en mijn speakers trekken dat wel). 60Hz opkrikken merk je nog net wat van, en dan spreek je al over het SUBlaag. Ik spreek nu puur over muziek.

Tuurlijk als je naar Live muziek luisterd of naar akoestische opnamens en dergelijke heb je geen sub nodig. Maar bij films en "nieuwe" soorten van muziek zit er wel degelijk veel laag in....
En de bedoeling van je set is toch om de opname weer te laten klinken zoals die bedoelt is om te laten klinken....

=]

Doe een beetje mee met de tijd. Laag is gaaf.... hehe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:06

Jag

[..]

Precies.

Overigens vind ik die term midbass nogal misleidend. Ik denk meteen aan iets boven de 100Hz als ik dat hoor. Ik ben gewend om alles onder de 80Hz sublaag te noemen, en zo gek is dat ook niet.

En over het nut van aubs: subs worden bijna altijd "verkeerd" gebruikt: nl niet om de freq response te verlengen, maar gewoon voor een hele stoot laag erbij.

Edit: o ja, met een downward firing subwoofer krijg je volgens mij geen paar dBs extra output. Een subwoofer is namelijk omnidirectioneel (tenminste, een direct radiator wel), dus aan welke kant je de conus plaatst maakt niet uit voor zijn afstraalgedrag (wat een woord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
subs worden bijna altijd "verkeerd" gebruikt: nl niet om de freq response te verlengen, maar gewoon voor een hele stoot laag erbij.
Zijn maar genoeg mensen die daar van houden.

Ik zelf eigenlijk ook wel, alleen na een tijdje wordt die overmate aan bass zo normaal dat het helemaal geen meerwaarde meer beidt. En bij goede nummers chill (bij die supergoede nummers rillingen op je rug) ik eigenlijk evenveel met bass op -3dB (software equalizer 80Hz) als op +12dB.

Bij die electronische muziek waar de nadruk zoieso ligt op de diepe bass is het wel leuk. Alleen bij bv. trance met van die midbass (100Hz vies!) heb ik altijd de neiging juist die vieze 100Hz tonen weg te filteren. Dus ik mijn ogen kan die stoot ook nadelig zijn. En bij een hoop metal soorten is het gewoon letterlijk "verneuken" van je geluid. Bij death metal hebben de bass drums heel vaak zowat geen bass (altijd hoge korte tikjes) als je dan de bass opkrikt vind ik echt dat het vies gaat klinken.

Bij electronische hardcore, daarentegen (spelling?), vind ik het weer wel leuk. Alleen dat luister ik niet meer, dat was meer op de basisschool.

Concluderend vind ik een subwoofer leuk bij films (daar vind ik opzicht een flinke diepe bass wel meerwaarde bieden). Als ik een sub bij muziek zou gebruiken zou ik hem puur voor de 70 en lagere tonen gebruiken. Daar waar je speakers soms een tikkeltje tekort komen. (en je kunt ze mooi ontlasten) Maarjah, voor dat extra geld kun je natuurlijk ook 2 betere speakers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jullie hebben het hier over 60 hz, maar als ik niet lager kan dan 60 hz dan mis ik echt een hoop bas...Voor mij is het ideale ongeveer vanaf 40 hz. Voor kerkorgel heb je zeker veel lager nodig, 25 hz of lager, aangezien de laagste noot 16,7 hz >:) :9

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 29 oktober 2001 17:59 schreef JT het volgende:
Jullie hebben het hier over 60 hz, maar als ik niet lager kan dan 60 hz dan mis ik echt een hoop bas...Voor mij is het ideale ongeveer vanaf 40 hz. Voor kerkorgel heb je zeker veel lager nodig, 25 hz of lager, aangezien de laagste noot 16,7 hz >:) :9
60Hz is wat krap, dan mis je idd delen, maar het is zeker niet dat je echt het gevoel hebt dat je iets mist.
En over die kerkorgel, dat is wel het enige niet elektronische instrument dat zo laag gaat. En het is nou niet dat dit instrument nou zoveel gebruikt wordt, beetje groot voor in de studio :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Goed maak er 50Hz van. Als je speaker alles (ongeveer) linear weergeven tot 50Hz dan mis je echt praktisch niets bij muziek.

En om maar niet over dat kerkorgel te spreken. Alsof jij elke dag boeiend zit te luisteren naar kerkorgel muziek. He, ga me nou nix aan me neus hangen :) En in black metal stikt het van de orgels. Maar ze komen nog nieteens tot 50Hz. Dus ik mis NIKS.

(ookal was het een grapje) Laten we het over 1 ding eens zijn "schijt aan het kerkorgel". Als je dat ding wilt horen ga je maar naar de kerk. Tis er toch nooit zo druk meer, hoe meer zielen hoe meer vreugde geachte JvS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op zondag 28 oktober 2001 12:25 schreef Lampje het volgende:

[..]

Aha, de kans om mijn website te promoten :o Ik heb toevallig gisteravond het gedeelte met de links bijgewerkt en er staan een paar fijne tussen. Ga naar www.raymondaudio.nl en klik op resources. Bij het speakers gedeelte staan een paar bruikbare links. diysubwoofers heeft eignelijk wel zo'n beetje alle info die je nodig hebt.
GoT heerscht.

Meteen van 3 unieke bezoekers, naar 25 8-)

/edit
jaja, mijn website is net nieuw en niet populair.
Is ook nog lang niet klaar
/edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ook met 50 hz mis ik veel met een hoop van me nummers.

En ja, ik vind kerkorgel muziek mooi.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 09:54
Eh zit elke zondag 2x in een kerk, waar dan ook en waar orgels zijn: geweldig :) (zit niet vanwege die orgels in de kerk hoor...maar dat heeft meer met levensbeschowing te maken)

Een orgel dat erg laag kan... In Zwolle is dat er maar 1, die in de st. Michaels/Grote kerk.

Wist je dat veel DVD's 50Hz als laagste toon gebruiken, Schijnt dat dat een mooie freq. is om te brommen tijdens een film. (zal wel iets met Bioscoopsub afregeling te maken hebben)

Een orkest zal NOOIT lager komen dat 60Hz

Electronische muziek echter vanzelfsprekend wel, maar die denken ook aan de mensen met kleine prutspeakers dus echt laag gaan alleen de cd's voor de audiofielen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een orkest zal NOOIT lager komen dat 60Hz
En het grappige is dat als je paukslagen hoort dat je zou zweren van wel. Kortom, je overschat de "diepte" van lage tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Komt een piano of vleugel ook niet in de buurt van de 30 Hz (weet t niet zeker)

Zal t maar niet hebben over de kanonschoten van Overture 1812 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Op maandag 29 oktober 2001 22:22 schreef JT het volgende:
Ook met 50 hz mis ik veel met een hoop van me nummers.

En ja, ik vind kerkorgel muziek mooi.
Hoe weet jij dat? Heb jij een 30 bands equalizer? Waar je dus nauwkeurig verschillende (40Hz 50Hz 60Hz) tonen kunt wegfilteren?

Een beetje PA speaker komt vaak linear tot 45Hz (op flink volume), en toch voel je soms aardbevingen. Die tonen zijn allemaal niet zo laag als je DENKT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 30 oktober 2001 09:58 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat? Heb jij een 30 bands equalizer? Waar je dus nauwkeurig verschillende (40Hz 50Hz 60Hz) tonen kunt wegfilteren?

Een beetje PA speaker komt vaak linear tot 45Hz (op flink volume), en toch voel je soms aardbevingen. Die tonen zijn allemaal niet zo laag als je DENKT.
Um, jawel, want ik heb het op speakers beluisterd die tot 60 hz, 45 hz en 35 hz kwamen. Bij die van 60 hz miste ik gewoon veel, bij 45 hz miste ik bij sommige nummers en bij 35 hz helemaal niet meer.

En over dat PA met aardbevingen : ik heb het hier niet over db's, maar over frequentie bereik.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

[Jag mode]Dat is natuurlijk geen eerlijk vergelijk. Een 603 gaat minder laag dan een 604, maar er komt wel vetter laag uit. Je kan beter een test doen met equalizers zoals Yokozuna heeft gedaan.[/Jag mode]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 30 oktober 2001 20:21 schreef JvS het volgende:
[Jag mode]Dat is natuurlijk geen eerlijk vergelijk. Een 603 gaat minder laag dan een 604, maar er komt wel vetter laag uit. Je kan beter een test doen met equalizers zoals Yokozuna heeft gedaan.[/Jag mode]
Als ik wat mis, dan mis ik wat...vetter is niet lager.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:26
Jag pak je 8024 erbij en set hem op de analyseer het geluid van een paar willekeurige cd's dan zal je zien dat de meeste nummers zonder problemen door lopen tot 20hz en dan bedoel ik niet alleen RMB of Dance muziek maar ook de rustiger nummers gaan vaak heel diep.

En met een EQ kijken is natuurlijk geen optie want dan ben je meer aan het kijken wat je speakers nog wel weergeven en wat dus niet.

Persoonlijk vindt ik een subwoofer geheel niet overbodig maar hij moet wel in het geluidsbeeld passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 30 oktober 2001 20:39 schreef mweert het volgende:
Jag pak je 8024 erbij en set hem op de analyseer het geluid van een paar willekeurige cd's dan zal je zien dat de meeste nummers zonder problemen door lopen tot 20hz en dan bedoel ik niet alleen RMB of Dance muziek maar ook de rustiger nummers gaan vaak heel diep.

En met een EQ kijken is natuurlijk geen optie want dan ben je meer aan het kijken wat je speakers nog wel weergeven en wat dus niet.

Persoonlijk vindt ik een subwoofer geheel niet overbodig maar hij moet wel in het geluidsbeeld passen.
Beter kan ik het niet verwoorden :)

* JT aplaudiseert :P

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1