[SW] Hoe PC als gateway tussen @Home en thuisnet

Pagina: 1
Acties:

• Dryw.Filtiarn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 12:10
Ik heb hier een oude Pentium 166MMX staan met wat andere oude zooi erin, twee netwerkkaartjes met Realtek 8139C chipset en op dit alles Slackware 8.0 geinstalleerd.

Nu zit ik alleen met het probleem dat wanneer ik boot dat hij op het moment configureren via DHCP tijdens de boot de netwerk kaart disconnect (link-led gaat uit), hij verder niets meer doet en na een tijdje alleen nog een DHCP timeout geeft.

Iemand enig idee hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen?

Ik draai btw Kernel 2.4.5

=( Protected by witchcraft )=

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Veel te weinig info...
Je moet
code:
1
dhcpcd -h "CC??????-?" eth?

draaien, waarbij je de ?'s vervangt door jou CC nummer en jou @HOME eth interfacenummer....

En als je er ook nog een -d (of -D) tussen plakt krijg je fijn allemaal debug in je logs...

• Dryw.Filtiarn
Oke, ben even aan het spelen geweest nog met netconfig enzo, nu krijg ik bij het booten telkens de melding:
eth0: media is unconnected, link down, or incompatible connection

Misschien dat je hier iets mee kunt?

Wat voor info zou je verder nog nodig hebben om me te kunnen helpen? Dan kan ik die nog even posten.

edit:

Erg kromme zin :(

• Dryw.Filtiarn
Op Sunday 28 October 2001 10:53 schreef Kippenijzer het volgende:
Veel te weinig info...
Je moet
code:
1

draaien, waarbij je de ?'s vervangt door jou CC nummer en jou @HOME eth interfacenummer....

En als je er ook nog een -d (of -D) tussen plakt krijg je fijn allemaal debug in je logs...
Ok geprobeerd houd hetzelfde probleem :( . Is het trouwens noodzakelijk om de netwerkkaart te gebruiken die ik van Essent heb gekregen om te connecten naar @Home? Of kan ik iedere netwerkkaart gebruiken?

• Dryw.Filtiarn
Kan iemand nog wat hulp bieden?

Wanneer ik gewoon in de shell "dhcpcd -h CCxxxxxx-A" intik ik wel gewoon een verbinding krijg.

Verwijderd

Je moet dhcp-3.0 hebben, de versie die bij slackware 8.0 wordt geleverd is icm kernel 2.4.5 niet goed. Dus een stable 3.0 versie halen bij http://www.isc.org/products/DHCP/. Verder dien je dan je /etc/dhclient.conf aan te passen. Hoe dat moet staat na enig zoeken wel tig keer te lezen in oudere topics.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:42

Yucko

One clown to rule them all !

hier bij ons stelt het kabelmodem zich in op het eerste mac adres wat hij vindt. Dus als jij je kabelmodem niet gereset hebt nadat je een andere netwerkaart eraan hebt gehangen (ik neem aan dat je eerst een andere netwerkkaart met het modem verbonden had, nl. die in je werk-pc) dan werkt het niet. Gewoon ff de stroom van kabelmodem halen voor een paar seconden, zorgen dat je de router/firewall whatever op kabelmodem hebt aangesloten en dan nog eens proberen met die

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Moet het perse met Slackware? Je kunt het jezelf veel makkelijker maken met een wat makkelijkere distro.

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 11:04 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:

[..]

Ok geprobeerd houd hetzelfde probleem :( . Is het trouwens noodzakelijk om de netwerkkaart te gebruiken die ik van Essent heb gekregen om te connecten naar @Home? Of kan ik iedere netwerkkaart gebruiken?
Je kunt dus wel een andere netwerkkaart gebruiken. Even je kabelmodem minuutje van stroom af en dan zou het iig moeten werken, die dhcp-3.0 is de makkelijkste manier het aan de praat te krijgen.
Kijk ook RTL8139 probs en hier eens.

Verwijderd

Het enige belangrijke wat je mee moet sturen in je dhcp request is je computernaam.Verder maakt het niet uit welke netwerk kaart je gebruikt met welk mac adres dan ook, het is in iig wel zo dat het kan zijn dat je je modem even moet resetten. :7

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:19

Pierik

I'll be back!!!

Kun je niet gewoon alles statisch inraggen? >:) Misschien niet zo netjes maar het werkt wel.
Moet het perse met Slackware? Je kunt het jezelf veel makkelijker maken met een wat makkelijkere distro.
Ik denk dat als je linux wilt leren je het hetbeste met een distro ala Slackware kunt doen. Ik werk er zelf ook mee en ik kan er veel beter mee overweg dan met een distro als Mandrake ofzo. Bij Slackware kun je de dingen makkelijker instellen vind ik. Geen menu's maar configscripts veel beter.

Iracing Profiel

• Dryw.Filtiarn
Via een andere site heb ik vernomen dat er in de 2.4.5 kernel die ik draaide toch problemen zaten in combinatie met de RTL8139C chipset. Ik kreeg de tip om gebruik te maken van een nieuwere kernel.

Ik heb linux dus nu geupgrade naar kernelversie 2.4.9 en heb nergens geen problemen meer mee... DHCP werkt perfect en de foutmelding bij het initialiseren van de netwerkkaart is ook weg.

Nu mijn volgende probleem, hoe zorg ik nu dat ik op mijn 2de pc ook internet krijg?

Verwijderd

Door daar als gateway adres je interne ipnummer van je @home server te geven. DNS en zo gewoon standaard op @home instellen (212.120.66.194 & 195.) en iets met NAT is ook wel handig :)

• Dryw.Filtiarn
Op Sunday 28 October 2001 19:04 schreef janjanjansen het volgende:
Door daar als gateway adres je interne ipnummer van je @home server te geven. DNS en zo gewoon standaard op @home instellen (212.120.66.194 & 195.) en iets met NAT is ook wel handig :)
Ehm, kun je dat iets duidelijker herhalen? Ten eerste hoe stel ik m'n tweede netwerkkaart in op de server? En vervolgens wat moet ik op de server doen om de internetdata te forwarden? En nog veel belangrijker waar haal ik een goede firewall vandaan?

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Nu mijn volgende probleem, hoe zorg ik nu dat ik op mijn 2de pc ook internet krijg?
Als je ipchains gebruikt kan het zo. In de 2.4 kernel zit iptables en dat is beter maar zo kan het ook.

Dit is een beetje lomp het zet alles wagenwijd open namelijk.

/sbin/ipchains -A input -p all -s 192.168.0.0/24 -j ACCEPT
/sbin/ipchains -A forward -p all -s 192.168.0.0/24 -j MASQ
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

insmod ip_masq_irc
insmod ip_masq_ftp

Je kunt de poorten zo dichtzetten ook met IPchains:

/sbin/ipchains -A input -i eth0 -p tcp -s 0/0 -d 0/0 25:25 -j DENY
/sbin/ipchains -A input -i eth0 -p tcp -s 0/0 -d 0/0 139:139 -j DENY
/sbin/ipchains -A input -i eth0 -p tcp -s 0/0 -d 0/0 3306:3306 -j DENY

En dan is bijv 3306 het poortnummer van Mysql. eth0 is de netwerkkaart die aan het internet hangt.

Iracing Profiel

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

En wat je verdere instellingen zijn kun je makkelijk via de search wel vinden. :)

Iracing Profiel

Verwijderd

Voor Slackware is er een uitgebreide firewall, genaamd gShield. Indien je met ipchains werkt staat ie hier en als je met iptables werkt staat ie hier.Installatie kan gewoon met installpkg gShield-2.7.1 (voor ipchains :gShield-1.5.6).

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Om je andere PC's ook op i-net te krijgen moet je op die pc's het interne LAN ip adres van de @Home pc opgeven, dus niet dat adres van je @HOME eth? interface, maar die van je lokale LAN eth? interface. Verder inderdaad gewoon die DNS-servers van @HOME opgeven (cat /etc/resolv.conf, daar staan ze in).

En dan moet je nog een firewallconfig hebben. 2.4.9 (upgrade naar 2.4.13 zou ik zeggen) draait iptables, liever dan ipchains. Mail me maar, dan stuur ik je wel een simpel, doch redleijk veilig iptables script toe.
Pagina: 1