In een netwerk (10 computers) wil ik een rabobank telebankierenpakket en een virusscanner op 1 plaats zetten (op de server) waarvan alle 10 computers gebruik kunnen maken. Het bestaande netwerk heeft een switch en een Qube3 internet server zodat iedereen kan internetten. Echter staat er (nog) geen software server. Welke (liefst gratis) software server zijn verkrijgbaar? Er is nog wel een computer (Duron 700) die als server kan dienen.
als het gratis moet: een linux versie met samba
als het wat mag kosten en eenvoudig beheer voor mensen zonder kennis: Windows 2000, kleine omgeving zonder extra's: de professional versie. Wil je meer: small business server versie.
Netware kan ook, maar voor zo'n kleine omgeving vind je dit misschien te lastig. is wel makkelijker dan linux als je uitgaat van geen kennis.
als het wat mag kosten en eenvoudig beheer voor mensen zonder kennis: Windows 2000, kleine omgeving zonder extra's: de professional versie. Wil je meer: small business server versie.
Netware kan ook, maar voor zo'n kleine omgeving vind je dit misschien te lastig. is wel makkelijker dan linux als je uitgaat van geen kennis.
|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|
Windows 2000 (professional) hebben we in huis. Of moet het Win2k server zijn? Verder wil ik het allen gebruiken voor een antivirus progje (15 computers) en een rabobank telebankieren pakket (voor 4 computers). Dus een simpel servertje lijkt me voldoende. Het netwerk ligt er al (met switch etc) voor internet.
Verwijderd
Win2K Prof kan dat ook gewoon.
Je deelt een bepaalde map, maakt hier een schijf van op je clients en installeert daar je software.
Je deelt een bepaalde map, maakt hier een schijf van op je clients en installeert daar je software.
Verwijderd
En dan kom je er achter dat Win2k Prof maar 10 tcp/ip connecties tegelijkertijd aan kan. Jammer voor die andere 5 client pcs.Op Sunday 28 October 2001 18:19 schreef skiewiel het volgende:
Win2K Prof kan dat ook gewoon.
En met win2k kan je wel meer clients hebben? Hoe maak ik die schijf op de client computers? Je bedoelt toch niet het delen van bestanden oid? Dit kan nu toch al zonder server?
Verwijderd
Wat ik dus bedoel is: Wanneer je meer dan 10 connecties naar die 'server' open hebt staan, dat connectie nummer 11 er niet meer bij mag.
Praktijk voorbeeld, je mapped vanaf 10 clients een directory die je hebt geshared op je 'server' dan kan client nummer 11 dat niet meer doen. Dit omdat Windows2000 Professional dus maar 10 tcp/ip (cq connecties) toelaat.
Praktijk voorbeeld, je mapped vanaf 10 clients een directory die je hebt geshared op je 'server' dan kan client nummer 11 dat niet meer doen. Dit omdat Windows2000 Professional dus maar 10 tcp/ip (cq connecties) toelaat.
Dan gebruik je toch NetBeui of IPX om de schijven te delen?
Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.
Verwijderd
Jep.Op Sunday 28 October 2001 22:18 schreef brakkie het volgende:
[..]
Geldt dit ook als je een webserver draait met win2k prof!!??!
Verwijderd
Ik had geen tcp/ip moeten gebruiken. Maar 'connecties' in het algemeen.Op Sunday 28 October 2001 22:15 schreef bigtree het volgende:
Dan gebruik je toch NetBeui of IPX om de schijven te delen?
Even een quote uit een newsgroup:
This limit of 10 does not meen only 10 clients connecting to the very PC with W2K Prof, any opend pipe, any print job, any pc connecting to a share count for one. It is bad when, by mistake, programs do not close opend pipes to the other computer process. So you may have this limit of 10 gone very soon, with 2 or 3 PC on the network.
Is win2k server edition dus wel voldoende voor 15 pc's? En op de clients kan (neem ik aan) gewoon win95/98 staan?
Pagina: 1