Toon posts:

60 GXP schijf traag -> systeem vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
zit ik even dik in de problemen.
In April een 60 GXP gekocht...werkt prima.
9 partities (zou ook 10 kunnen zijn) op HD gezet en een multiboot met win2k, win98 en debain linux.
XOSL als boot manager....perfecto.

Wat gebeurt er de laatste tijd ?
onder windows 2000 werd alles zooooo traaaaag.
Ik denk...hmmm, mijn HD zit te vol (edonkey :9~)
dus ik heb een beetje data verplaatst zodat iedere partitie op die 40 Gb wel een paar GB over heeft (minimaal 1 Gb)

Wat doe ik laatst?
filmpje gedowned... 's ochtends kijk ik op m'n compu,
ik dubbelklik het avi-tje....
traaaaaaaaag.
Dus wat doe ik? Reboot!
Win2k heeft nooit meer op kunnen starten. Mijn schijf doet er gewoon te lang over. Geen foutmelding niks.

Gelukkig vereist linux niet zo'n snelheid, dus ik Linux opstarten. Nou ben ik niet zo'n Linux-kenner, maar dankzij een vriend van me kan ik nu wel bij al mijn partities.
Transfersnelheid getest (110 Mb linux kernel)
0,5 mb/s !!! Supertraaag dus.

Wat kan ik doen?
Er staat veel data op die schijf en die wil ik graag redden!
Maar de snelheid is zo belabberd dat er niet mee te werken valt.
Ik heb nog wel garantie op de schijf, maar eerst wil ik alles wat erop staat op CDtjes knallen.
(schrijven met mijn pleztor op 8-speed gaat niet, daarvoor is de transfersnelheid te laag!)

Mensen. help!

Verwijderd

Topicstarter
o ja,
die schijf maakt dus geen vreemde geluiden.
Aangesloten op een ander systeem krijg ik een S.M.A.R.T. foutmelding over de harde schijf.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

trap >:)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:39

scorpionv

This space for rent

Probeer dan eens te backuppen op 1-speed... Of Ghost de schijf gewoon naar een andere schijf, dan heb je alles nog.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Hoe zit het met de koeling van je schijf? IBM 7200rpm schijven kunnen aardig heet worden.

Voel aan je HDD terwijl deze bezig is. Als het aanraken hiervan bijna pijn doet, is de schijf te heet. Koop dan een simpel HDD koelertje van twee tientjes en hij zou het een stuk beter moeten doen.

Als dat niet helpt kun je proberen de drive helemaal te formatten (alle partities weg, etc) en dan 1 partitie maken en testen met b.v. Windows 98. Als de schijf dezelfde symptonen vertoont moet hij simpelweg vervangen worden.

Ook nog iets om naar te kijken: staan je jumpers (master-slave) goed? Is je kamer goed? Probeer het eens met een andere kabel en op het andere IDE channel.

Succes :)

*Edit: over je backup probleem: knal er even een andere schijf in, waar je alle belangrijke gegevens overzet. Ennuh 9 partities? Waar heb je dat voor nodig joh. :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op donderdag 01 november 2001 00:51 schreef CiPHER het volgende:
*Edit: over je backup probleem: knal er even een andere schijf in, waar je alle belangrijke gegevens overzet.
Dat zal niet veel sneller gaan vrees ik.
Naja, 's nachts alles kopieeren, en zorgen dat alle file attributes goed staan (read-only enzo).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

virusje?

Ik heb er vandaag ook al eentje gehad. Mijn bestanden op de e schijf hadden allemaal rare namen en als ik weer nieuwe bestanden op de e wou zetten dan ging dat allemaal supersnel. Ik zag allemaal als letters van de bestanden kleine open vierkantjes en andere rare tekens. Ook werd alles enorm vertraagd. Dus niet meer met xp het internet op. :(

Ik ga nu het internet op met win me en goed beveiligd. 8-)

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 01:38 schreef ureal het volgende:
virusje?

Ik heb er vandaag ook al eentje gehad. Mijn bestanden op de e schijf hadden allemaal rare namen en als ik weer nieuwe bestanden op de e wou zetten dan ging dat allemaal supersnel. Ik zag allemaal als letters van de bestanden kleine open vierkantjes en andere rare tekens. Ook werd alles enorm vertraagd. Dus niet meer met xp het internet op. :(

Ik ga nu het internet op met win me en goed beveiligd. 8-)
Alsof dat aan het OS ligt.
Je kunt niet "zomaar" een virus krijgen. Dan heb je toch echt zelf wat fout gedaan, .exe van inet uitgevoerd b.v. }:O

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

SMART failure, je HD is naar de klote.

Misschien toch Maxtor kopen, tijdelijk. Todat IBM de problemen rond zijn HD's heeft opgelost.

Was namelijk een batch een beetje verrot.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 02:02 schreef CiPHER het volgende:

[..]

Alsof dat aan het OS ligt.
Je kunt niet "zomaar" een virus krijgen. Dan heb je toch echt zelf wat fout gedaan, .exe van inet uitgevoerd b.v. }:O
nee ik heb geen vage progjes gedownload. Alleen bij de ftp site van nvidia krijg ik foutmelding van een een of andere trojan .Ik heb wel wat attachments gekregen maar die waren van groothandels.

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 02:33 schreef ureal het volgende:

[..]

nee ik heb geen vage progjes gedownload. Alleen bij de ftp site van nvidia krijg ik foutmelding van een een of andere trojan .Ik heb wel wat attachments gekregen maar die waren van groothandels.
Desalniettemin is het denk ik wel verstandig (tijdelijk) een virusscanner te installeren. :)

Je conclusie dat XP minder veilig is dan ME is natuurlijk onzin. Alhoewel beiden natuurlijk niet erg veilig zijn, maar een (freeware) firewall doet wonderen.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
XP is juist veiliger dan ME!
IE6 is ook veiliger.
Pagina: 1