Toon posts:

Upgrade naar 100 Mbit, snelheid omlaag :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb mijn 10 Mbit netwerk vervangen met een 100 Mbit, maar de verwachtte snelheidswinst was er niet, alleen maar verlies :(

Configuratie:

Linux server met 10 Mbit naar @home en 10/100 Mbit intern
Windows 2000 met 10/100 Mbit
Windows ME met 100 Mbit
Alle interne computers vrbonden op een 10/100 Switch
De lampjes op de switch geven aan dat alle kaarten op 100 Mbit / full duplex draaien

Wat getallen:

Alle upstream vanaf de linux machine +/- 100 Kb/s
Downstream naar de Linux machine +/- 5 Mb/s ( eej snelheidswins ;) )
Up-en Downstream tussen de windowsmachines +/- 100 Kb/s

Opvallend is ook dat als je netwerk traffic monitored, dat de snelheid erg instabiel is. Regelmatig drops naar bijna 0. Trouwens ook instabiele stream als ik met 5Mb/s vanaf de windows machines naar de linux machine pomp

Als ik een 10 Mbit kaartje in een van de windows machines zet, dan loopt alles weer lekker stabiel. Maar dit wil ik natuurlijk niet

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn, heb nu al zoveel geprobeerd en wordt er beetje moedeloos. Eventueel ook nog tips voor netwerk diagnostic tools voor linux en windows.

Alvast bedankt iedereeen

mzzls,

Beer

Verwijderd

Mag ik vragen welke 10/100 hub je hebt, ik heb namelijk een 10/100 switching hub gekocht bij MyCom en ik heb precies hetzelfde probleem.

Sterker nog

Het netwerk onder XP met 100 megabit fullduplex draait NIET.... en onder 2000 wacht je een uur op je internetpagina's... en als je beide kaarten op 10Mbit half duplex zet draait het perfect :?

Schiet mij maar lek :(

Verwijderd

Topicstarter
Tis een 10/100 switch (dus geen hub) die ik heb gekocht. Een 3Com 5 poorts OfficeConnect DualSpeed.

Verwijderd

Hmmzz... ik heb een nogal goedkoop kreng... dus ik dacht dat et daaraan lag, maar blijkbaar niet...

Misschien heeft mijn adsl modem en jouw @home ding er iets mee te maken? die draaien toch ook op 10 mbit?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoor, mij lijkt het onwaarschijnlijk dat de 10mbit verbinding met internet roet in het eten gooit voor je intern netwerk. Lijken me nogal gescheiden systemen.

Maja, misschien vergis ik me ook wel. Ben ook geen netwerk guru :)

Vreemd in mijn geval is dat je bij het upstreamen naar de linux machines wel degelijk snelheidswinst haalt.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Heb je de kaarten hard op full-duplex gezet of op auto-negotiation ?
In het laatste zou ik kijken of je de kaarten hard kunt zetten, want de performance-cijfers lijken erg op wat ik onlangs op het werk had. Toen waren t.g.v. een extra kaart de kaart-nummers opgeschoven en las het systeem uit de configurati-bestanden de verkeerde settings. Alle 100 Mbps-kaarten die op auto-negotation stonden hadden een FTP-snelheid van 75 kBps, terwijl de kaarten die vast stonden enkele MBps trokken. Configuratie-bestandje aanpassen, reboot, probleem opgelost.
En dat was top-hardware, dual Intel-kaarten versus zware Cisco-switches, en de auto-negotation werkt van een kanten voor de duplex-setting (wel voor de snelheid).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Zal t eens proberen ... wordt alleen weer ff zoeken naar hoe ik dit onder Linux voor elkaar kan krijgen.
Als ik alleen de windows machines op 100mbit instel en niet op auto-negotiate is er iig geen verbetering. Ben er wel achter gekomen dat 100mbit half duplex een lichte verbetering geeft, maar nog steeds janken als je de cijfers ziet :'(

Verwijderd

toevallig een niet-zo-snelle linux bak?
en daar een intel of 3com vervangen door een realtek?

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 01:18
Heb je de kabels gekocht of zelf gemaakt? bij 100 mbit moet je vaak kabels kopen, zelfgemaakte kabels en 100 mbit full duplex foutloos werken gaat niet samen.

Verwijderd

dat je snelheid geregelt naar 0 zakt doet me denken aan een zooi collisions...

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op Sunday 28 October 2001 11:01 schreef Spiceworm het volgende:
Heb je de kabels gekocht of zelf gemaakt? bij 100 mbit moet je vaak kabels kopen, zelfgemaakte kabels en 100 mbit full duplex foutloos werken gaat niet samen.
zelfgemaakte kabels en 100mbit full duplex niet samen? lijkt me onwaarschijnlijk, je moet natuurlijk wel de juiste 'aderindeling' hebben, ook moeten de kabels CAT 5 zijn, (en geen CAT 3 (das voor 10mbit)

check dus je kabels ff,

A wise man's life is based around fuck you

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:46

s3n

Op Sunday 28 October 2001 11:01 schreef Spiceworm het volgende:
waarom moet je kabels kopen bij 100Mbit.
Als jij een cat5 kabel koopt, en hier zelf de connectoren goed aan knijpt moet dit gewoon werken

-edit
weer eens te laat :)

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:12
Zet de zooi es op half-duplex en kijk op de kabels niet te lang zijn of langs tl buizen lopen ed...

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

Topicstarter
"toevallig een niet-zo-snelle linux bak?"

Een k6-200 AMD en 2% CPU belasting als ik probeer te pompen. Lijkt me dat dat niet het probleem is dan.

"Heb je de kabels gekocht of zelf gemaakt?"

Tja, inderdaad zelf gemaakt. Zal vandaag nog eens proberen met voor gefrabiceerde kabeltjes die hier nog wel ergens liggen. Wel klote als ik ze moet kopen, die voorgegoten plugjes passen niet door het gaatje van de muur :)

"dat je snelheid geregelt naar 0 zakt doet me denken aan een zooi collisions..."

Dacht dat ik daar juist vanaf was met een switch ...

• SpiceWorm
en hier zelf de connectoren goed aan knijpt
dat is vaak het probleem. of 2 kabels raken elkaar, of 1 kabel raakt het pinnetje in de connector niet goed. Wat hij aangeeft, dat is als je hem op half-duplex zet, of op 10 mbit dat de snelheid omhoog gaat is daar typisch voor.

Voor BeroX --> ping eens met kleine packets en de grootst mogelijke packets. de klein moeten evengoed aankomen, maar als de bekabeling slecht is, komen de grote niet aan.
Het is het proberen waard om kabels te kopen...

Verwijderd

Topicstarter
Zelfgeknepen CAT5 kabels dus (tenminste dat staat er op de kabel zonder dat zelfgeknepen)

Maar zou het echt aan de kabels liggen, hoe verklaar je dan dat vanaf mijn windows 2000 machine de upload naar de linuxbak zoveel beter is dan de download?

Aangezien het naar de beide windows machines zowel up en down bar slecht is en dat ze beide sitecom 10/100 netwerk kaarten heb die bij mijn eerdere 10 mbit hub zaten, begin ik zelf te denken dat dit gewoon bagger kaarten zijn die 100mbit full duplex gewoon niet goed afhandelen. Is dat mogelijk?

• SpiceWorm
Maar zou het echt aan de kabels liggen, hoe verklaar je dan dat vanaf mijn windows 2000 machine de upload naar de linuxbak zoveel beter is dan de download?
euh: het zou kunnen dat de 2 draadjes voor het verzenden op de w2k bak en de ontvangende draadjes van de linux bak (dezelfde dus) wel goed geknepen zijn.
Aangezien het naar de beide windows machines zowel up en down bar slecht is en dat ze beide sitecom 10/100 netwerk kaarten heb die bij mijn eerdere 10 mbit hub zaten, begin ik zelf te denken dat dit gewoon bagger kaarten zijn die 100mbit full duplex gewoon niet goed afhandelen. Is dat mogelijk?
de kabel naar de andere windows bak is dus naar beide kanten slecht.
maar je kan natuurlijk ook bagger kaarten hebben, maar als ze nieuw zijn vind ik dat een beetje vreemd. echt slecte spullen worden niet veel meer gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Quote: (tja hoe krijg ik da quote, lijkt me niet dat ik zelf moet htmlen :) )
Voor BeroX --> ping eens met kleine packets en de grootst mogelijke packets. de klein moeten evengoed aankomen, maar als de bekabeling slecht is, komen de grote niet aan.
Het is het proberen waard om kabels te kopen...

Tja ik heb dat net eens geprobeerd wat je voorsteldde. En inderdaad. 32 bytes packetjes <10ms, maar al vanaf 64 =10ms en boven de 2K komt de helft al niet meer aan. Heb dus waarschijnlijk echt een kabelprobleem zoals je zei. Dat wordt dus weer naar de winkel volgende week. Oow w8 tis koopzondag hier *D
Pagina: 1