Toon posts:

Proc cooling AMD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist niet waar ik deze vraag het beste kwijt kon dus heb ik hem maar hier neer gezet aangezien dit mij toch het logischste leek.

Okay het filmpje van tomshardware is waarschijnlijk al 100* voorbij gekomen, toch heb ik nog een vraag die niet in de search te vinden is.

Ik heb nu een tbird900 deze heeft totaal geen last van de hitte en is met mijn casecooling en coolermastertje, maximaal stressed 37 graden (met dit weer).
Nadat ik het filmpje van tomshardware gezien had ben ik toch eens gaan denken wat er nou gebeurd als mijn cooler uitvalt. Helemaal omdat ik een nieuwe XP ga kopen op de HCC.
Mijn 120mm fan die van buiten naar binnen rechtstreeks op de proc blaast red het misschien wel maar toch een vraag voor alle zekerheid.

Ik heb namelijk erg vaak mijn computer 's nachts aan staan als ik slaap. Ondertussen is deze full loaded. Dus als er iets gebeurd is mijn proc + mobo dus gaar :(

Is er niet een soort tooltje wat je cpu temp en fan rpm bij houd maar die buiten dat ook je computer uitgooit zodra er te weinig rpm word gehaald of wanneer de proc temp te hoog word?
IK heb nu MSI PC alertIII maar die geeft alleen een waarschuwinkje, waar ik als vaste slaper helemaal niks van zal merken.

Of misschien een dualsocket a fan ofzo, zodat wanneer er 1tje uitvalt, je wel met een hoge temp zit maar dat niet gelijk je compje dood is.

Ik weet ook voor de rest niet of er uberhaupt iets gebeurd als de fanproc uitvalt er zit immers nog een heatsink op en een goede airflow in mijn kast.
Maar ik wil toch een beetje meer zekerheid dan dat.

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Nou, knap staaltje software wat je pc zo snel uitkrijgt als je cooler het begeeft. Ik heb laatst mijn NIEUWE Athlon 1ghz opgeblazen binnen 5 sec, dus stel je een software progje voor dat je pc wilt stopzetten en dus alle taken beeindigen etc binnen die tijd wanneer het opvalt dat de cpu fan uit is... Meestal is de meet-interval al 5 sec... Denk dat je maar het vertrouwen erin moet hebben dat de fan het langer uithoudt dan je cpu :)

Verwijderd

Volgens mij kun je MBM5 gewoon zo configgen dat ie via een remote tooltje dat er mee samenwerkt de PC uitschakelt als de CPU-temp boven een bepaalde waarde komt. Try it.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het zal heus wel meevallen als alleen maar de ventilator uitvalt. Dat filmpje van Tom is een beetje onrealistisch, ik heb nog nooit een complete HSF combo zomaar uit het mobo zien vallen (in het filmpje haalden ze prompt de complete HSF van de processor weg). Als alleen maar het fannetje uitvalt en heatsink nog op de processor zit, dan zal het niet meteen doorbranden. Het zal slechts langzaam maar zeker warmer worden.

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Er zit in je bios toch de mogelijkheid om de pc uit te zetten als deze bv boven de 70c wordt. Heb dit zelf wel eens gehad dat mijn koeling niet in orde was en dan springt de pc toch echt wel uit. En inderdaad als je 120MM fan draait zal de temp hoogstwaarschijnlijk langzaam oplopen en moet de optie in je bios voldoende zijn om je pc te beschermen en deze dus uit te schakelen als je cpu boven de 70c komt.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Alleen als je koeling uitvalt, stijgt de temperatuur sneller dan dat je mobo kan meten, Kans op een beschadigde proc is dan toch best wel groot. Maar maak je geen zorgen want het gebeurt zelden. Gewoon een goede cooler derop knallen.

Verwijderd

Ik heb een 2 keer mijn athlon (perongeluk) 2 uur full load op 1200Mhz laten draaien zonder fan op een coolermaster EP5-6I11. Het bereikt een temp van boven de 100graden. Maar deed het nog prima. Heb trouwens wel mijn poten verbrand aan de heatsink :) maargoed..
Hij zal alleen zonder binnen 15 secs dood zijn!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik dacht al zoiets, maar aangezien ik zelf alles betaal en zelf nog studeer is het toch natuurlijk frustrend als je er een onderdeel uitvalt (Van 30piek ofzo alleen fan) dat dan je pc naar de gort gaat.

Maar ik dacht al wel dat je heatsink en de airflow je warmte nog een beetje konden geleiden.

Maar als iemand nog z'n prog tegenkomt, graag!
Aangezien ik met heatsink en met airflow wel meer dan 5 sec heb om de pc uittezetten. En zon prog is toch een beetje zekerheid (voor jezelf dan)
In de bios is niks in te stellen.

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik had dus ook zo iets bij toen ik net mijn dragon orb 3 had. Fikte me fan door zonder dat ik het merkte ik maar denken wat is dat ding toch stil ze vertelde me dat dat ding een teringherrie maakte. Ik maar denken lekker stil. Ik heb dus in totaal iets van 4 uur met de heatsink zonder fan gedraait en hij bleef onder de 70 graden

Verwijderd

dragonorb roels :)

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ja hij is inderdaad wel zwaar relaxt beetje fluiterig geluid maar hij komt niet boven m'n case uit(moet die verdomde cables nog een keer rounden)

Verwijderd

Topicstarter
Mmmhhh... ja het is me inmiddels wel duidelijk dat je met een beetje heatsink nog wel een hele cpu hebt (das mooi want ik wil de nieuwe alpha 8045 op mijn XP die ik op de HCC ga aanschaffen :)

Maar niemand weet een progje?
Of is zoiets niet te maken in een of andere programmeertaal? Ik neem aan dat windows ook maar gewoon een commando geeft om je bak af te sluiten.

Verwijderd

Vcool is een progje waarmee dat kan. Schakelt hij automatisch uit als de temp over de 70 graden gaat. Tevens houdtie ook je proc wat kouder tijdens idle-stand. Zeer klein progje en je merkt er voor de rest nix van.
http://www.naggelgames.de/vcool/VCool.html

• Korn21
  • Laatst online: 02-03-2017
Ik heb een SuperOrb, die heeft dus twee koelers (jaja, straaljager), maar als er een van die twee uitvalt zou dan die andere genoeg zijn om ervoor te zorgen dat de cpu op een acceptabele temperatuur blijft?

Onderste fan draait op 5500rpm (25,5 cfm) en de bovenste op 5000rpm (17,5 cfm)....

|Specs|

• raptile
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

die xp heeft een diode in de proc zitten waarbij je systeem uitschakeld ipv doorbrand .. ikzelf heb de superorc. (niet het duurst van het duurst of beste van het beste ) maar het is wel effecties en juist omdat hij 2 koelers heeft. Mijn pc heeft al 3 dagen zonder koeler gezten en dat gebeurd me niet nogeens d8 ik :) vandaar dat ik een koeler heb gekocht met 2 fans erin :D

Spelfouten voorbehouden.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
pfff waar maken jullie je nou druk over? alsof een fan zomaar even uitvalt onder normale omstandigheden :Z

• Korn21
  • Laatst online: 02-03-2017
Een fan kan dus wel uitvallen, dit om twee redenen of hijs gewoon dood (gebeurt zo rond 50.000 draaiuren) of hij loopt vast--->teveel stof.

|Specs|

• Dirk J
Op Sunday 28 October 2001 23:34 schreef Korn21 het volgende:
Een fan kan dus wel uitvallen, dit om twee redenen of hijs gewoon dood (gebeurt zo rond 50.000 draaiuren) of hij loopt vast--->teveel stof.
teveel stof is geen normale omstandigheid ;)
365 dagen in een jaar x 24 uur per dag is 8760 uur
50000 / 8760 = 5,70 jaar non-stop draaien voordat een fan dus dood is volgens jou |:( alsof een fan bijna 6 jaar lang aanstaat :P

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 05:41 schreef funksngrooves het volgende:
Okay het filmpje van tomshardware is waarschijnlijk al 100* voorbij gekomen,.........
dan heb je waarschijnlijk 't nieuwste filmje nog niet gezien?
http://www.amdzone.com/files/amdburn.zip
dit is wat er echt zou moeten gebeuren...
meer info op http://www.vanshardware.com/

• Dirk J
Op Sunday 28 October 2001 23:38 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

dan heb je waarschijnlijk 't nieuwste filmje nog niet gezien?
http://66.26.27.33/files/amdburn.zip
dit is wat er echt zou moeten gebeuren...
meer info op http://www.vanshardware.com/
ehm.. die link werkt niet hoor :z

• raptile
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

Op zondag 28 oktober 2001 23:34 schreef Korn21 het volgende:
het is bij mij wel gebeurt (kan ook toeval geweest zijn of koelermaster :) )
je doet er niets aan en toch is het te voorkomen :)

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 oktober 2001 23:26 schreef 1Nismo1 het volgende:
Vcool is een progje waarmee dat kan. Schakelt hij automatisch uit als de temp over de 70 graden gaat. Tevens houdtie ook je proc wat kouder tijdens idle-stand. Zeer klein progje en je merkt er voor de rest nix van.
http://www.naggelgames.de/vcool/VCool.html
Bedankt dat zocht ik :)
geeft weer wat meer zekerheid, kan ik met een geruster hart gaan slapen :)

Verwijderd

Op zondag 28 oktober 2001 15:11 schreef _subzero_ het volgende:
Ja hij is inderdaad wel zwaar relaxt beetje fluiterig geluid maar hij komt niet boven m'n case uit(moet die verdomde cables nog een keer rounden)
Ja jij hebt de 4900 toeren versie..
sluit die fan maar eens op 12volt aan :)
WWHIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE :)

Verwijderd

Op zondag 28 oktober 2001 23:44 schreef AMDude het volgende:

[..]

ehm.. die link werkt niet hoor :z
linkje aangepast...ik hoop dat het nu wel werkt :)

Verwijderd

Op zondag 28 oktober 2001 23:31 schreef raptile het volgende:
die xp heeft een diode in de proc zitten waarbij je systeem uitschakeld ipv doorbrand ..
Dit is een leuke, maar je moet wel een mobo hebben die dit regelt |:(
en bij mijn weten zijn die erniet :(

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 19:56
die zijn er dus wel!

• Wild pigeon

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 16:12 schreef Wild pigeon het volgende:
die zijn er dus wel!
welke dan

• Wild pigeon

• Wild pigeon
Oeps mijn reply's gingen een beetje fout, excuses!

Maar zoals je in de test kan zien van bovenstaande link zie je dat er een AMD 1200mhz MP proc. word uitgeschakeld door het moederboord bij oververhitting... ik weet niet welk moederboord er gebruikt werd, maar er zijn dus wel moederboorden die dit ondersteunen!

Verwijderd

Ja maar we hadden het over een mobo die gebruik maakt van de proc diode, niet die van het mobo zelf.
bij de pentium heeft het ook een tijd geduurd voordat de proc diode werd gebruikt (sinds p4)

vind wel dat het verhaal van ome tom met een kilo zout genomen dient teworden :7

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 oktober 2001 16:30 schreef revange het volgende:
Ja maar we hadden het over een mobo die gebruik maakt van de proc diode, niet die van het mobo zelf.
bij de pentium heeft het ook een tijd geduurd voordat de proc diode werd gebruikt (sinds p4)

vind wel dat het verhaal van ome tom met een kilo zout genomen dient teworden :7
True True, maar ik slaap een stuk rustiger met Vcool nu. Ik heb gisteren al mijn fans casefans uitgezet. Daarna ff het progje ingesteld op 40 graden en ik ben ff quake gaan spelen. En yep de 40 graden werd gehaald en mijn systeem werd netjes uitgezet.
Nog een keer geprobeerd en werkte weer, nu was ik in 3dmax aan het renderen.

Okay hij word niet in een keer uitgeschakeld, maar hij gaat afsluiten zoals start->afsluiten
Het enige probleem wat je dan nog kunt hebben is zoals bij win98se vaak voorkwam bij mij, dat je pc niet uitschakeld en dat het maar blijft duren.
Ik draai nu win2000pro en van de 100keer afsluiten heeft ie 1 keer niet afgesloten.

Maw als mijn fan 's nachts afslaat dan sluit VCOOL mijn comp uit. Mocht win niet afsluiten dan nog word de cpu alleen maar idle gebruikt waarbij mijn casecooling + heatsink voor niet meer dan 50 graden zorgen (jaja ik heb het getest)
Dus nou moet ook mijn casecooling nog uitvallen en dan de pech hebben dat hij het helemaal windows niet aflsuit maar gewoon verder gaat (yeah right! :P)

Dus ik slaap lekker 's nachts

bedankt allen :)

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:42
nou ehhhhhhhhh... slaap lekker dan maar! :)

Verwijderd

Topicstarter
huh sorry... huh pc doorgebrand... huh? nee? Okay.. :Z :z
Pagina: 1