monitor fluit als een kanarie

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-12 09:03
mijn 2de monitor (een LG 775E 17")
2 weken geleden gekocht begint in een keer te fluiten als een kanarie, echt ultrahoge pieptonen zwaar iritant.
vanmiddag deed hij het nog ok maar nu zette ik hem even aan (alleen stroom erop geen pc) en dan krijg ik deze rare geluiden. iemand enig idee wat dit kan zijn ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Jah dat heeft te maken met de frequentie die door de spoelen van je monitor gaat, probeer eens je refresh rate aan te passen, hielp bij mij tenminste wel :)

Suc6

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-12 15:24
Het schijnt als je blanke lak op je spoelen spuit het weg is...

Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, alleen van horen zeggen ;)

Let wel op want het spulletje is aardig geladen >:) (ook al staat ie uit)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-12 09:03
Op Sunday 28 October 2001 04:05 schreef Seppie78 het volgende:
Jah dat heeft te maken met de frequentie die door de spoelen van je monitor gaat, probeer eens je refresh rate aan te passen, hielp bij mij tenminste wel :)

Suc6
er zit geen pc aan |:(

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Geef 'm zangles :P

Bij mij ging een 15" ook steeds duidelijker piepen. Daarna tikken. En daarna bleef ie zwart.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op Sunday 28 October 2001 04:51 schreef Bamibal het volgende:

[..]

er zit geen pc aan |:(
d0h
dan moet ie na een paar sec. standby gaan :)

Verwijderd

- flauwmode <ON> -

Een handvol zangzaad geven? Wie weet wordt het een aangenaam liedje dat de monitor gaat fluiten?! ;)

- flauwmode <OFF> -

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Op Sunday 28 October 2001 04:52 schreef HlpDsK het volgende:
Geef 'm zangles :P

Bij mij ging een 15" ook steeds duidelijker piepen. Daarna tikken. En daarna bleef ie zwart.
lekker vooruitzicht :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Ik zet net me ADI 17 inch monitor ook ff op 85 hz (en een resolutie lager dus), wat ie aan moet kunnen. En hij begint ook te piepen. Terugzetten naar 75 hz fixte het weer. Heb het net nog eens geprobeerd op 85 hz en nu hoor ik het gepiep niet...

Erg vaag...

Misschien toch een goede reden om een dure monitor aan te schaffen ;).

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02

RvV

Bij mij gaat hij alleen piepen wanneer ik hem op 120hz heb staan. Op 100hz werkt het wel goed. In andere topics las ik dat je met plastic-spray of haarlak het kon oplossen (in de spoelen spuiten).

Y'24

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-12 08:54

Xanax959

relax...

Mijn philips begon ook te piepen, mep tegen de zijkant (niet te hard!) en geen piep meer gehoord.
Wat de rest ook zei, als je mazzel hebt zit er gewoon een hoogfrequent spoel los.

Atari portfolio Dos 2.11

• Fish_Hook
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2019

Fish_Hook

Skatje

Met dat meppen moet je ook wel een beetje uitkijken hoor... Eerst helpt het, maar als het dan eenmaal terugkomt is er geen redden meer aan. Ik heb nog een oud acer-beeldschermpje staan, maar die verandert nu alleen nog maar van toonhoogte als ik er een tik tegenaan geef. :P Je blijft aan de gang!
Bovendien is de piep zo hard dat hij het geluid van fans en dergelijke met gemak overstemt.
Naja, ooit komt het moment van acceptatie nog wel geloof ik.

"I have no enemies! I have shot them all!" - Spaans generaal Ramon Narvaéz in 1858 op zijn sterfbed op de vraag of hij het zijn vijanden kon vergeven.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12 09:13
Op maandag 29 oktober 2001 17:19 schreef Xanax het volgende:
Mijn philips begon ook te piepen, mep tegen de zijkant (niet te hard!) en geen piep meer gehoord.
Wat de rest ook zei, als je mazzel hebt zit er gewoon een hoogfrequent spoel los.
Kijk vooral uit met dat meppen, er komt een dag dat ding terugmept, en dat kan aardig auq doen :+

iig, ik heb ook dat probleem is er ergens een guide ofzow?

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Sorry voor het kicken van dit antieke topic,
maar ik heb nog een klein bijvraagje:
is dat piepen gevaarlijk?
Mijn monitor doet dat ook, en ik ben er eerlijk gezegd best wel bang van :)
Vooral als de fluittoon zo steeds van toon verhoogt, net als 't geluid van een bom
net voor ze gaat ontploffen in de films...
Maar ik moet toch niet echt verwachten dat die monitor plots boem gaat zeggen of zo hé?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12 12:43
Die fluittoon is een enorm hoge trilling, en kan geloof ik niets... Je hoort het ook wels bij andere apparaten, maar het klinkt niet echt lekker.

Als ze pats boem beng enz. doen, dan zouden ze denk ik niet zomaar verkocht worden :P

|>

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het fluiten wordt veroorzaakt door resonanties in de voeding van de monitor. In de schakelende voedingen worden frequenties gebruikt in de buurt van 15kHz. Het komt vaak voor dat ontstoorspoelen in de voeding gaan resoneren op de schakelfrequentie, dit veroorzaakt het gepiep. Dat de frequentie af en toe kan veranderen (en het geluid soms weggaat bij een andere refresh bv.) komt doordat de schakelfrequentie afhankelijk is van het te leveren vermogen.

Dit hele verschijnsel is volstrekt ongevaarlijk, maar wel behoorlijk irritant. Een dot siliconenkit op de spoelen doet vaak wonderen.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-12 21:27

HKS-Skyline

Vroooom ?

de mijne piept op 100 hz, maar als ik m op 120 zet niet meer, en op iiyamas website stond dat hij max 1600x1200 op 85 hz kon, kennelijk niet dus want het gaat als een trein....
Pagina: 1