Toon posts:

Pc ziet 256 MB als 128 MB

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren bij Funprice voor fl. 85,- 256 MB, PC133 geheugen gekocht. Dezelfde middag een 32 MB reepje uit mijn moederbord gehaald om plaats te maken voor deze wat grotere jongen, aangezien mijn 3 slots volzaten (3x32MB).
Toen mijn PC weer aangezet, in de hoop dat ie bij de memorytest 320 MB aan zou geven, maar dat deed ie dus niet! :(
Hij gaf wel meer aan, 192 MB. Dit betekend dus dat ie mijn nieuwe geheugen voor 128 MB aanziet. Ook als ik alleen de 256 MB in m'n PC heb, de twee modules van 32 MB er niet bij dus, zegt ie dat het slechts 128 MB is.
Het is overigens zeker weten wel 256 MB, staat er namelijk op (niet alleen op de stickers).
Ik heb een PII 266 MHz processor, wat m'n moederbord is weet ik niet precies (ik kan ook niet ff kieken, want ik zit nu achter een andere pc, ongeveer 200 km van mijn eigen apparaat).
Mijn vraag lijkt me duidelijk: kan ik hier wat aan doen, of is de kans aanwezig dat mijn moederbord te lam is om de volle capaciteit van mijn geheugen te benutten? :?

Verwijderd

Grote kans dat je moederbord geen 256mb chips herkent

Verwijderd

Het zou kunnen zijn, dat dit een double-sided dimm is. Dit geheugen wil nog wel eens niet werken in bepaalde moederboardcen..

Als dit niet het geval is, probeer eens een bios update, of probeer hem eens in een ander slot te zetten.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
En anders de module voor een ander merk omruilen, dat wil soms ook nog wel eens werken.

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 15:01
Ik denk dat je een LX chipset heb en die kan maar tot 128 MB per bank aan volgens mij ? :)

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 11:04

Cryonist

- Something clever -

Mischien is je ram stripje wel gewoon kapot, heb je een andere computer om hem uit te testen?

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

Verwijderd

je reepje is gewoon fucked up..
of je chipset herkent het 256mb reepje niet. Misschien ff een bios update proberen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op Sunday 28 October 2001 02:05 schreef Sir_Killalot het volgende:
Ik denk dat je een LX chipset heb en die kan maar tot 128 MB per bank aan volgens mij ? :)
Inderdaad grote kans dat dit het geval is.

Verwijderd

Topicstarter
Op Sunday 28 October 2001 02:14 schreef Totally_Freeky het volgende:
Mischien is je ram stripje wel gewoon kapot, heb je een andere computer om hem uit te testen?
Ik heb em gisteren getest in een andere PC, zoals je zegt, en daar herkent ie em, zoals ik eigenlijk wel verwacht had wel als 256 MB.....

Ik zal n dezer dagen es in het boekje van m'n mobo gaan lezen.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 21:53

EXX

EXtended eXchange

Ik sluit me aan bij degenen die wijzen in richting van de chipset. Ikzelf heb een ASUS P2B (BX chipset) en daar werken ook niet alle 256 MB RAM modules in. Nu heb ik er infineons inzitten en die werken prima. Het zijn dubbelzijdige modules met 16x8 chipjes. Sisoft Sandra ziet ze als 2 banken van 128 MB, dus eigenlijk zijn het 2 enkelzijdige 128 MB modules "tegen elkaar geplakt".

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
Ik denk ook dat het een LX bord is, die kunnen namelijk maar 64Mbit grote chips aan, en nu heb je er eentje ingeprikt met 128Mbit chips, dan ziet 'ie dus maar de helft.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 oktober 2001 10:40 schreef abbadon het volgende:
Ik denk ook dat het een LX bord is, die kunnen namelijk maar 64Mbit grote chips aan, en nu heb je er eentje ingeprikt met 128Mbit chips, dan ziet 'ie dus maar de helft.
Volgens mij zijn het zelfs 256 Mbit chips, acht stuks, maakt 256 MB. Ik denk dus niet dat dat het is, want dan zou er slechts 64 MB gebruikt worden, toch? :?

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 12:19

3xNix

golfr in hart en nieren

Volgens mij zijn het zelfs 256 Mbit chips, acht stuks, maakt 256 MB. Ik denk dus niet dat dat het is, want dan zou er slechts 64 MB gebruikt worden, toch? :?
:? :? :? Spreek je jezelf nu tegen.
Geloof Ons BX wonder maar :) (Abbadon)

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:51
Op maandag 29 oktober 2001 12:57 schreef Harrie20 het volgende:

[..]

nee, want er passen 16 chips op een reepje :) dus max 128MB

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik vat nou eenmaal niet zoveel van hardware, sorry, misschien moet hier eens wat vaker komen.
Maar om toch nog maar ff een vraag te stellen: op welk punt spreek ik mezelf tegen?
Als je 8 chips van 256 Mbit op je reepje hebt zitten, dan heb je toch een reepje van 256 MB RAM? Of hoe moet ik dat zien?

Ik nie snap nie..... :o

• Abbadon
Op maandag 29 oktober 2001 12:57 schreef Harrie20 het volgende:

[..]

Oh, ik ging er van uit dat je er een double-sided op had geprikt, niet dus. Ja, dan zou je inderdaad verwachten dat er maar 64MB wordt gezien. Hmm, strange. Maar we weten ook niet zeker of het een LX is natuurlijk. Ben je d'r al achter? Kijk anders even wat het BIOS meldt, of kijk anders met Sisoft of zo. Het kan ook een BX zijn, of een Via natuurlijk. ALs het een BX is klopt het wel met die single-sided DIMM van jou die maar de helft aangeeft (BX kan maximaal met 128Mbit chips omgaan)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu op m'n werk. Ik kijk vanavond wel ff naar wat ik nou precies allemaal in m'n kast heb hangen, dat post ik dan wel weer ff, na het :Y) ofzo. :)

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 09:50 schreef EXX het volgende:
Ik sluit me aan bij degenen die wijzen in richting van de chipset. Ikzelf heb een ASUS P2B (BX chipset) en daar werken ook niet alle 256 MB RAM modules in. Nu heb ik er infineons inzitten en die werken prima. Het zijn dubbelzijdige modules met 16x8 chipjes. Sisoft Sandra ziet ze als 2 banken van 128 MB, dus eigenlijk zijn het 2 enkelzijdige 128 MB modules "tegen elkaar geplakt".
Dit heeft er inderdaad mee te maken...
de goedkope dimmetjes zijn 32x4 (heeft te maken met de interne organisatie van de chips)
wat jij nodig hebt zijn dus 16x8 chips... deze zitten meestal op de duurdere, merk geheugen chips...

Terugbrengen, en nieuwe kopen.
vraag of je ze eens mag bekijken, of of ze je het complete type nummer van dat geheugen kunnen geven... Misschien kan je dan op ne site opzoeken of 't 16x8 is!

Gert

• MadMax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 10:01

MadMax

Dammax

Abacus heeft helemaal gelijk. Ik heb het zelfde probleem ook een keer gehad! Was vergeten te controlleren welke dimmetjes mijn bordje ondersteunde. Kocht toen ook de verkeerde en m'n systeem zag toen ook maar de helft van het geheugen :(

Game sys specs - Laptop specs - Server specs

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Als je double sided dimms heb, en je pc kan alleen single sided aan, ziet ie maar de helft. Komt super vaak voor.

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 08:02

smallboy

N/A

zie mijn topic: [topic=304569/1/25]

bij mij is het andersom :(

Verwijderd

ik heb enkele weken geleden 256 MB(133) gekocht bij PeeCee.
In mijn moederbord gehangen (AL440LX).

helaas zag 'ie maar 128....

volgens PeeCee was het VIA/AMD geheugen en had ik Intel reepjes moeten hebben :? |:(

dus omgewisseld.

mijn MB herkende het nieuwe 'intel'-reepje wel, maar het reepje was zo brak als een aap :r

uiteindelijk op 3 PC's getest en het werkt gewoon niet !!!

Ik ga proberen dit brakkereepje om te wisselen voor REG-mem, voor mij geen brakke reepjes meer!

• Sir_Killalot
Op maandag 29 oktober 2001 18:01 schreef Pieper het volgende:
ik heb enkele weken geleden 256 MB(133) gekocht bij PeeCee.
In mijn moederbord gehangen (AL440LX).

helaas zag 'ie maar 128....

volgens PeeCee was het VIA/AMD geheugen en had ik Intel reepjes moeten hebben :? |:(

dus omgewisseld.

mijn MB herkende het nieuwe 'intel'-reepje wel, maar het reepje was zo brak als een aap :r

uiteindelijk op 3 PC's getest en het werkt gewoon niet !!!

Ik ga proberen dit brakkereepje om te wisselen voor REG-mem, voor mij geen brakke reepjes meer!
Hoe zie je dat geheugen Intel of Via/Amd is ?? :?

• Abbadon
Op maandag 29 oktober 2001 18:10 schreef Sir_Killalot het volgende:

[..]

Hoe zie je dat geheugen Intel of Via/Amd is ?? :?
Als het een unbuffered DIMM is met #Mx4 chips is het geen 'intel DIMM', omdat zulke chips volgens de intel PC100/133 specificatie niet toegestaan zijn op unbuffered DIMM's (intel chipsets ondersteunen ze dan ook niet). Je kan het spul wel op diverse Via borden kwijt, vandaar die lullige Intel- of Via DIMM classificatie (bestaat geen eens, vandaar 'lullig').

• Sir_Killalot
Op maandag 29 oktober 2001 18:40 schreef abbadon het volgende:

[..]

Als het een unbuffered DIMM is met #Mx4 chips is het geen 'intel DIMM', omdat zulke chips volgens de intel PC100/133 specificatie niet toegestaan zijn op unbuffered DIMM's (intel chipsets ondersteunen ze dan ook niet). Je kan het spul wel op diverse Via borden kwijt, vandaar die lullige Intel- of Via DIMM classificatie (bestaat geen eens, vandaar 'lullig').
Daarom staat dus bij sommige 512 MB modules dat ut niet voor Intel moederborden geschikt is ! :)

Euro PC verkoopt het dus: http://www.europc.nl/c269.html

Scheelt wel ff 53 gulden tegenover 'Intel' geheugen ! :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het boekje van m'n moederbord gevonden en voor het eerst in dik 3 jaar es opengeslagen. :+
Voor de geinteresseerden, ik heb een:

ASUS P2L97 AGP Mainboard

Het antwoord op mijn vraag stond er ook in:

"Two sockets are available for 3.3 Volt (power level) Unbuffered Synchronous DRAMs (SDRAM) or EDO DRAM of either 8, 16, 32, 64, or 128MB to form a memory size between 8MB to 384MB."

Dus, weet ik dat ook weer. Ik hou m'n 256 MB toch maar, kan ik mooi gebruiken als ik es een nieuwe mobo koop en geheugen WEL duur is. :)
Bedankt voor jullie hulp!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 29 oktober 2001 22:04 schreef Harrie20 het volgende:
ASUS P2L97 AGP Mainboard
Ah, dus toch wel weer de LX chipset..

• If8022n2IOk1Z8
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik heb hetzelfde probleem gehad, toen had ik namelijk 133 MHz SDRam op mijn mobo gestopt die maar 100 MHz ondersteunde. Toen ik een nieuwe PC in elkaar had geknutseld die wel 133 MHz ondersteunde gaf hij wel 256 MB aan :D

AsRock 690FX Deluxe3 - AMD X4 640, 4GB PC6400 DualChannel Kingston - 1x OCZ 60GB SSD - Samsung SpinPoint 1TB

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 30 oktober 2001 06:50 schreef Redeye__ het volgende:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, toen had ik namelijk 133 MHz SDRam op mijn mobo gestopt die maar 100 MHz ondersteunde. Toen ik een nieuwe PC in elkaar had geknutseld die wel 133 MHz ondersteunde gaf hij wel 256 MB aan :D
:?

De snelheid heeft er he-le-maal niks mee te maken. Je kan makkelijk een PC133 reepje op een oud P2 mobo @66MHz duwen, die dingen zijn qua snelheid 100% backwards compatible. In jouw geval was het ook de chipset, je zei zelf al, in je nieuwe PC (dus ander mobo/chipset) werkte ie naar behoren.. |:(
Pagina: 1