Toon posts:

Automatische koeling?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een (vind ik) mooie Inwin-kast gekocht, omdat mijn huidige lelijk is en veel herrie maakt.

Nu wil ik die nieuwe kast heel erg stil gaan maken, maar hij moet natuurlijk wel goed gekoeld worden.

Nu wil ik één of andere mega-fan inbouwen die de boel goed koel kan houden, maar die pas aan gaat als dat nodig is. Bestaan er schakelingen met temperatuursensoren?

Ik wil er dan bijv. één op mijn proc plakken, één op mijn scsi-schijf (die pas aan gaat als ik ga harddisk-recorden) en één op mijn cd-writer/dvd-speler. Als 1 van die drie sensoren een bepaalde waarde meet, moet de fan aangaan, en als hij eronder komt weer uit.

Weet iemand hoe dit kan, of zeggen jullie dat er veel betere manieren zijn om goed te koelen?

thx!

Verwijderd

kijk eens rond op www.conrad.nl
en gebruik eens de search... hier zijn volgens mij al meer topics over geweest...

Verwijderd

heheh water koeling?? maar anders ff temperatuur gevoelige weerstandjes kope, van die dingen die meer weerstand leveren naarmate et kouder word, zoas bijv. in een enermax voeding odf een noisecontrol silverado

Verwijderd

Zit in MBM niet een optie dat je koelers harder gaan draaien bij een bepaalde temp? Hoef je volgens mij nog niet eens extra hardware voor aan te schaffen.. (correct me f i'm wrong!)

Verwijderd

Om je kast stil te krijgen kun je deze ook bekleden met geluidsisolerend materiaal. Aan de binnenkant natuurlijk. Ik heb dit ook gedaan, lees er hier een topic over.

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 04:33 schreef Flipke het volgende:
Zit in MBM niet een optie dat je koelers harder gaan draaien bij een bepaalde temp? Hoef je volgens mij nog niet eens extra hardware voor aan te schaffen.. (correct me f i'm wrong!)
Nee, de RPM van een fan valt voor zover ik weet niet software matig te regelen..

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik denk van wel: op m'n Epox moederbord zie ik bij twee van de drie fanheaders een dikke transistor zitten en wat moet je met een transistor als je geen variabele spanning of duty cycle op de fan wil zitten?

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 02:14 schreef MaSsiE het volgende:
kijk eens rond op www.conrad.nlen gebruik eens de search... hier zijn volgens mij al meer topics over geweest...
Conrad levert deze niet meer :'(

• KIMBLE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:11
een digidoc kan dat, die kan je kopen bij oc-shop

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
ik weet niet of het nou wel zo verstandig is om een koeler op je processor te zetten die pas aan gaat als het nodig is... die dingen worden erg snel heel heet dus zal die fan vrijwel meteen aangaan denk ik
je kan beter hele stille fans nemen (papst ofzo) en die temperatuurgeregeld laten werken, zodat ze wel aanstaan, maar alleen harder gaan draaien als dat ook echt nodig is

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Om de cpu fan alleen aan te laten gaan als een bepaalde temp bereikt is, is niet zo'n goed idee.
En temp gestuurd maken lijkt me ook niet echt nuttig, gezien de temp constant hoog is.

Weet niet als je HD koelers hebt, deze kun je wel goed temp gestuurd maken.
Mocht je dat willen, kan je de schema's wel leveren.

And The Only One

Verwijderd

Ik gebruik voor mijn Duron 800@1104 een ALPHA 8045 in combi met een standaard 80x80 fan. Dit in combi. met een DigiDOC 5 en 2 80x80 fans die door de DigiDoc geschakeld worden maken een hele stille zwaar OC'te PC mogelijk ;P.
Pagina: 1