ik heb hier een ouwe bas speaker liggen (die ik in me scoot wil bouwe) maar nu was de vraag hoe kan k uitrekenen hoeveel liter de klankkast meot zijn om er goed geluid uit te krijgen. of valt dit niet uit te rekenen of moet het ergens op de verpakking stan of zo (die heb ik neit meer)
Ik geloof dat het 5 keer de diameter in inches was.
Ik had een woofer van 25 cm (10 inch) en mij werd toen verteld dat de kast een inhoud moest hebben van 50 liter.
Des te minder inhoud, des te strakker het geluid omdat je woofer dan minder makkelijk kan bewegen.
Ik had een woofer van 25 cm (10 inch) en mij werd toen verteld dat de kast een inhoud moest hebben van 50 liter.
Des te minder inhoud, des te strakker het geluid omdat je woofer dan minder makkelijk kan bewegen.
AsRock 690FX Deluxe3 - AMD X4 640, 4GB PC6400 DualChannel Kingston - 1x OCZ 60GB SSD - Samsung SpinPoint 1TB
Verwijderd
daar zijn inderdaad formules voor mischien dat er in news:nl.hobby.electronica wat staat, ik heb het ooit met mn wiskundeleraar gedaan het ideale volume berkekenen. het is wel zo dat dat statisch is, het licht namelijk voornamelij kaan de luchtverplaatsing van het membraam en de frequenties......tis niet eenvoudig. Ook materiaal afhankelijk
Verwijderd
Daar heb je een heleboel specificaties nodig van de woofer, en die heb je waarschijnlijk niet.
ja maar ik heb ook zelf speakers op mijn kamer gebouwd klinken echt heel mooi maar ik heb de tekening laten maken door een kennis die er heel veel van af weeet maar hoe heeft hij dat dan berekend of moet je gewoon een bejte gokken.
Die formules kun je inderdaad gewoon opzoeken en als je het echt goed wilt doen kun je inderdaad met de materialen rekening gaan houden. Als je dat inderdaad goed wilt doen maak dan geen kubus als kast
Vooral niet als het woofer is met veel vermogen. Het beste is dat je de wanden zo maakt dat ze niet paralel aan elkaar lopen. Dan heeft weer met de weerkaatsing van het geluid te maken.
Vooral niet als het woofer is met veel vermogen. Het beste is dat je de wanden zo maakt dat ze niet paralel aan elkaar lopen. Dan heeft weer met de weerkaatsing van het geluid te maken.
AsRock 690FX Deluxe3 - AMD X4 640, 4GB PC6400 DualChannel Kingston - 1x OCZ 60GB SSD - Samsung SpinPoint 1TB
Verwijderd
Het MOET ook niet, maar zeker voor bassen is het wel belangrijk. Als een kast verkeerd gaat resoneren, heb je een vieze brombass en dat wil je niet, waat ook helpt is met dakleer (jawel!) parabolen te maken op de vlakken, daarmee maak je je kast stijf en resoneren zal minder snel gebeuren, dus je neemt een vlak van de kast en gaat die bekleden met steed kleinere plakken dakleer, zodat je een bergje maakt eik
Je moet de Thiele-Small parameters van een luidspreker hebben om het optimale volume, en eventueel de lengte van de baspoort te berekenen. Verder moet je die gegevens gebruiken om het scheidingsfilter te berekenen, en een geschikte tweeter erbij te zoeken.
Specs? Zie ondertitel...
Je moet inderdaad in eerste instantie een aantal Thiele-Small parameters weten. Dit zijn met name de:
Qts, Vas en Fs.
Een goed en duidelijk proggie om kasten te berekenen is WinISD wat je gratis kan downloaden op http://www.linearteam.dk/ , maar er zijn zat andere programma's.
Die thiele small parameters zijn vast wel ergens op het net te vinden (homepage fabrikant), anders volstaat een mailtje wel.
Qts, Vas en Fs.
Een goed en duidelijk proggie om kasten te berekenen is WinISD wat je gratis kan downloaden op http://www.linearteam.dk/ , maar er zijn zat andere programma's.
Die thiele small parameters zijn vast wel ergens op het net te vinden (homepage fabrikant), anders volstaat een mailtje wel.
"man is not truly one, but truly two,"
Misschien kun je hiermee verderOp Saturday 27 October 2001 16:03 schreef tazmanian_devil het volgende:
maar hoe meot je dat dan berekenen is er nergens een site ofzo of en proggie waar dat opstaat
http://www.diysubwoofers.org/misc/dumax/dumax.htm
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Pagina: 1