IBM 60 GXP- installprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

• RIP-airco
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-11-2024
ik heb vanmorgen een nieuwe IBM 60 GXP gekregen om in mijn P3-450 te steken!!

Dus ik ermee naar huis om nieuwe schijfje snel te testen!! Werkt niet dus!!

op primaire ide-kabel staat een maxtor 13 gieg en een maxtor 20 gieg!! andere IDE staat mijn plextor 12-speed writer op master, en mijn nieuwe IBM heb ik er als slave bijgestoken!! Na even zoeken op jumper-settings op HD heb ik ze dan maar zo gezet!!

OOOXX
OOXX

dus de 2 jumpers staan vertikaal aan de rechterkant (vermoed dat dit slave is)!! Ik zet PC terug aan, en PC herkent nieuwe HD niet!! Ik had de detection in BIOS op auto gezet, maar daar blijft hij op hangen (bij detectie van HD's dus)!!

Dan ff nagedacht, en tot de gedachte gekomen dat zo een nieuwe HD misschien wel zo een nieuwe kabel nodig heeft ATA-100 ofzow (ken de verschillen niet zo goed, ben eerder thuis in de devschuur dan in de harde waren)!! Zo gezegd zo gedaan, nieuwe kabel gaan halen, en aangesloten!! Wil booten, weer niks HD wordt nog steeds niet herkent!!

Nu ff HD losgekoppelt, en buiten raad maar hiernaartoe gesurft!! Iemand een idee, en een beetje ervaring met HD's?!? zijn de jumpersettings juist??? Moet ik zo een nieuwe kabel gebruiken ??? of wat doe ik voor de rest nog fout???

airco

Verwijderd

Probeer hem eerst even als primary master, dus zonder de andere zut eraan.

Als hij dan niet herkent wordt dan kan de hd wel eens kaduk zijn.

Verwijderd

Wat je fout doet weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat je geen nieuwe kabel nodig hebt.

Ik zou ook die jumpersettings nog is checken, der moet een sticker op de bovenkant van je HD zitten met een legenda..

Verwijderd

Op zaterdag 27 oktober 2001 14:58 schreef mart__ het volgende:
Wat je fout doet weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat je geen nieuwe kabel nodig hebt.

Ik zou ook die jumpersettings nog is checken, der moet een sticker op de bovenkant van je HD zitten met een legenda..
om die ibm op ata100 te laten draaien heeft wel een ata100-kabel nodig....maar als hij 'm achter z'n toaster hangt draait ie zowiezo op max ata33...(als hij tenmiste de extra jumper op z'n plextor heeft gebruikt...anders draait ie nog langzamer)....

Verwijderd

hmm ja dat bedoel ik, maar ik dacht van dat weet die wel :)

Bedankt voor de verduidelijking in ieder geval.

• RIP-airco
mja die ata 100 kan me voorlopig toch niet boeie!! mobo ondersteund dat volgens mij toch niet!!

dus nieuwe kabel is niet nodig!! ff switchen naar master is dus devolgende stap!! zal seffes eventjes doen!!

nog 1 vraagje ivm met jumpers!! op dat stickertje staan wel 12 verschillende jumpersettings, vandaar dat ik ook niet echt goed kon volgen?? iemand een idee hie ze wel juist staan als slave op secundaire IDE???

• RIP-airco
en extra jumper op mijn plextor ????

* RIP-airco volgt eventjes niet helemaal??

Ik heb nu dus 3 HD's en 1 brander van plextor??? hoe sluit ik heel het boeltje nu juist aan ??? wat op master, en wat op slave???

• RIP-airco
net schijfje op master gezet, en nog steeds geen herkenning :(

is toch bijna onmogelijk dat een spliksplinternieuw schijfje al direct naar de haaien is!! :'(

nog iemand idee'en ???

Verwijderd

Betreffende probleem had ik ook met een 60 gxp 40 gig op een BX bord. Probleem is de beperking van het bios om met schijven groter dan 35 gig om te gaan. Kijk dus even of er voor je moederbord een bios beschikbaar is die dit wel ondersteund. Of zet de jumper achterop je hardisk om naar de 35 gig master setting. Suc6!:)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Als je hem als test ff master wilt "jumperen" moet ie zo staan
code:
1
2
3
oooo
|  |
oooo

Repareren doe je zo.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Wat staat er in je bios?? Wordt die schijf daar wel herkent en in windows niet? Als dat zo is moet je hem eerst fdisk-en. Had ik ook met die van mij daarna werkte ie prima.

Als ie ook in de bios niet herkent wordt zet die jumpers dan es op 16 heads/cable select en probeer em dan te fdisk-en.

Suc6

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Of je moet je BIOS es updaten tot de laatste versie wil je er zeker van zijn dat het BIOS de 60GXP ondersteunt.

Verwijderd

Als je bios hem niet herkend kan je op de IBM site de
download manager halen.
Dan opsplitsen tot onder je bios grens en voila.
Nu wordt hij wel herkend in je bios. >:)

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

bij mij gefixed door kutten met jumpers.....

[topic=301302/1/25]

let vooral op de urls's in de laatste reply :)

ben g\het trouwens zwaar met je eens dat die sticker vaag is en dat het verhaal op de ibm site zuigt....

een flexibele hdd (veel jumperinstellingen) is cool vanwege de vele mogelijkheden, maar houdt het dan wel overzichtelijk en logisch zou ik tegen ibm zeggen |:(

veel succes en post effe een reply als je het opgelost hebt, hebben andere ook wat aan *D

Bochtjes zijn Kewl

Verwijderd

had hier hetzelfde probleem maar dan met een amd 450

snap er jog nix van maar goed

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op zondag 28 oktober 2001 13:54 schreef Bochtje het volgende:
bij mij gefixed door kutten met jumpers.....

[topic=301302/1/25]

ben g\het trouwens zwaar met je eens dat die sticker vaag is en dat het verhaal op de ibm site zuigt....

een flexibele hdd (veel jumperinstellingen) is cool vanwege de vele mogelijkheden, maar houdt het dan wel overzichtelijk en logisch zou ik tegen ibm zeggen |:(
Sticker vaag??????

Er zijn geen HD's met een duidelijkere jumper instructie dan die van IBM!!!!

Ga eens voor de gein een maxtor of quantum (zelfde) aansluiten, als je een IBM al niet goed krijgt dan ben ik benieuwd.
Op oude maxtor's & quantums staat zelfs helemaal geen aanduiding.

Je moet gewoon Master of Slave weten, meer niet en dat staat superduidelijk aangegeven.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 20:36 schreef Gman het volgende:

[..]

Sticker vaag??????

Er zijn geen HD's met een duidelijkere jumper instructie dan die van IBM!!!!

Ga eens voor de gein een maxtor of quantum (zelfde) aansluiten, als je een IBM al niet goed krijgt dan ben ik benieuwd.
Op oude maxtor's & quantums staat zelfs helemaal geen aanduiding.

Je moet gewoon Master of Slave weten, meer niet en dat staat superduidelijk aangegeven.
Ik wou net zeggen :)

Maxtor is kut, je moet namelijk vanaf het plaatje de schijf andersom leggen.
WD heeft tig settings, 1 voor single drive, 1 voor master met slave.
Seagate=OK

IBM is echt superoverzichtelijk
Linkerkant de Master/Slave in normale modus, rechterkant de Master/Slave in clipping mode

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 08 mei 2002 18:29 schreef jdtazman het volgende:
had hier hetzelfde probleem maar dan met een amd 450

snap er jog nix van maar goed
Dit is al het tweede topic wat je omhoog getrapt hebt, en je hebt zelf nog een topic gestart..

3 is wel wat overdreven... Laat in het vervolg gewoon de oude topics met rust, en start gewoon 1 topic..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.