[newbie] linux + linksys netw.kaart

Pagina: 1
Acties:

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
ik heb de hele search afgestruind en niks gevonden, ik zit met het volgende. ik heb hier redhat 7.0 geinstalleerd. op een pc met daarin een linksys netwerkkaart. deze wordt echter niet automatisch gevonden.
als ik met ifconfig check wordt deze dan ook niet gezien, er staat alleen de local loopback. met netconfig kan ik van alles invullen, maar dit heeft als ik het goed begrijp geen enkele zin, daar eth0 nog niet is geinitialiseerd.
ook heb ik van de linksys site een driver gedownload met als extensie .c , genaamd tulip_c.c
waarschijnlijk dus c code die gecompileerd moet worden.
kan iemand mijn stap voor stap uitleggen wat ik moet doen om de netwerkkaart aan de praat te krijgen.
alvast bedankt...

Verwijderd

tulip is een driver voor een (groot) aantal netwerkkaarten. Misschien dat
code:
1
/sbin/modprobe tulip

voldoende is om je nic aan te sturen.

• Krooswijk.com
ik heb het geprobeerd, maar het heeft niet geholpen, omdat de tulip driver niet gevonden kan worden. ik heb hier ook liggen rotzooien met de tulip_c.c file die ik op internet had gevonden, maar dat hielp ook niet echt, waarschijnlijk zal ik deze file toch eerst moeten compileren, maar hoe???
ik vind het allemaal nog een beetje vaag, ook al heb ik er vrij veel over gelezen, maar het komt allemaal wel, daar ik hoopte dat iemand mij een stap-voor-stap uitleg kon geven. iemand?

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-07 16:44
Als het 'n PCI kaart is, zou je kunne proberen de ne2pci module te laden.. die werkt ook voor heel veel kaarten.

Check anders de Networking en/of Ethernet howto's op www.linuxdoc.org

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Verwijderd

Naast de tulip module wordt hij ook ondersteund door de de4x5 module.
Wat is de exacte foutmelding van de modprobe?

Tulip-based kaarten zijn er nogal in wat variaties. Sommigen worden wel, en sommigen niet goed geinitialiseerd/herkend.
In de nieuwere kernels zitten intussen wel behoorlijk geupdate drivers. Je zou dus eens Redhat 7.2 kunnen proberen.

Ik vraag me af of je wel wat hebt aan de tulip_c.c.
Vaak worden drivers toch geschreven voor een bepaalde kernelversie. Of hij wel zo lekker werkt onder toevallig jouw kernel, vraag ik me af.

• Krooswijk.com
wat betreft de documentatie op linux.org ben ik niet heel erg veel wijzer geworden, daar staat wat te doen als je ethernetcard wel al gevonden is.

het volgende is de foutmelding:
----
/lib/modules/2.2.16-22/net/tulip.o : init_module: Devide or resource busy
Hint: insmod errors can be caused by incorrect modulke parameters, including invalid ID or IRQ parameters.

/lib/modules/2.2.16-22/net/tulip.o : insmod /lib/modules/2.2.16-22/net/tulip.o failed

/lib/modules/2.2.16-22/net/tulip.o : insmod tulip failed
----

zover ik het nu begrijp, moet ik de bij mijn kernel behorende versie van de tulip driver zoeken. ook al staat deze standaard in de 'net' dir. stel dat ik nu de goede module heb gevonden: tulip_c.c hoe kan ik deze dan compileren naar een .o object, zodat ik 'm in de 'net' dir kan zetten?

edit:

m'n kernel versie is btw: 2.2.16-22
met modinfo -V tulip gevonden: 2.3.14
kan dit een probleem zijn en hoe op te lossen??

• kroeske
  • Laatst online: 25-03 11:35
probeer bij modprobe eens de juiste io (bv io=0x0320) en irq (irq=7) mee te geven..

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op maandag 29 oktober 2001 01:04 schreef Da Snake het volgende:
stond een heel verhaal
edit:

m'n kernel versie is btw: 2.2.16-22
met modinfo -V tulip gevonden: 2.3.14
kan dit een probleem zijn en hoe op te lossen??
probeer eens een nieuwer kernel misschien zitten de drivers daar wel bij

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Kijk hier eens of je netwerkkaart erbij staat => http://lhd.datapower.com/db/searchproduct.cgi?_catid=4 en anders moet je even iets specifieker over je netwerkkaart zijn en de chipset opzoeken op het pcb. Want waarschijnlijk probeer je gewoon de verkeerde driver te laden waardoor je dit soort meldingen krijgt. ( Eventueel kan je met lspci kijken of je meer info kan vinden )

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Je kunt ook de module de4x5 proberen.
modprobe de4x5
Wat geeft hij dan terug?

En als dit ook niet werkt, kun je denk ik beter een nieuwere kernel gebruiken. Een 2.2.19 of 2.4 kernel.
Als dit een verse installatie is dan is redhat 7.2 wel een goede optie om aan een nieuwere kernel te komen.

• Krooswijk.com
de kernel gaan vervangen lijkt me voor mij nog even geen beginnen aan, ik denk ook niet dat het nodig is.

als ik cd info van alle pcibussen opvraag krijg ik de ethernet controller gewoon te zien:
vendor=1317
irq=11
io=0xf800
etc. en er wordt zelfs al geheugen aan toegekend.

nu geef ik deze mee aan de modprobe als volgt:
modprobe tulip io=0xf800 irq=7

nu krijg ik echter nog steeds een foutmelding...: invalid parm_io, als ik de de4x5 driver installeer krijg ik hetzelfde... als ik de ne2k-100 kies dan parm_irq error

wat doe ik fout met m'n linksys (lne100tx).
Pagina: 1