[xml/xsl] Weergeven van een afbeelding in xml

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:01

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Topicstarter
Ik heb een xsl gekoppeld aan een xml bestand, zodoende kan ik zonder parser het xml bestand uitlezen.

Maar nu wil ik een afbeelding weergeven in de tabel, die ik met xsl gecreeerd heb, en waarin de gegevens worden weergegeven die in het xml bestand staan...

Alleen dit wil niet lukken...!!!! :?
ik gok dat ik wat fout doe bij de DTD want bij de volgende DTD (dit is t eerste deel van t xml bestand...)

<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="stylesheet_1.xsl"?>
<!DOCTYPE database [
<!ENTITY AUTO27 SYSTEM "grafix/auto0027.jpg" NDATA JPG>
<!NOTATION JPG SYSTEM "IE5.exe">
]>
<database>
<autos>

<voorraad>
<auto>
<merk>Citroen</merk>
<type>C15</type>
<bj>93</bj>
</auto>
<eigenschappen>
<kleur>wit</kleur>
<ex>Marge</ex>
<in>3.950,=</in>

<foto>&AUTO27;</foto> <<< {hier geeft mn xml editor de fout: kan geen ongeparseerd item "AUTO27 in een itemverwijzing gebruiken}

</eigenschappen>
</voorraad>

Wat doe ik fout :'(

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik zie eerlijk gezegd niet wat er mis is met het gebruik van die entity, maar ik gebruik ze zelf ook zelden, dus ik kan iets over het hoofd zijn. Wellicht dat de gebruikte parser niet goed met de DTD om kan gaan?

Ik begrijp echter niet waarom je hier uberhaupt een entity gebruikt. Over het algemeen gebruik je die namelijk alleen om een bepaalde waarde vaker te gebruiken in een XML document. Je kunt de waarde daarna dus op 1 plek aanpassen.

Als je de entity hier helemaal niet vaker gebruikt zou ik helemaal geen entity toepassen. Die maken het alleen maar gecompliceerde dan nodig is. Als je de waarde maar 1 keer gebruikt kan je gewoon de locatie op die plek opnemen.

Als je de foto's toch vaker gebruikt, zou ik dat zelf liever niet met behulp van een DTD doen, maar door middel van een tweede XML file waarin je de beschikbare foto's opneemt en een identifier geeft. In je andere file kan je dan verwijzen naar die identifiers.

In je XSL document kan je nu gebruik maken van die tweede file om de url van het plaatje te vinden (zie de document fucntie). Je hebt nu dus het hergebuik van die foto's mooi in een duidelijk formaat (XML) dus opgelost. Vind ik zelf prettiger :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Topicstarter
tnx dude! maarre wat voor identifier zou jij dan gebruiken??

• mbravenboer
Mystikal_Me: tnx dude! maarre wat voor identifier zou jij dan gebruiken??
Meestal gebruik ik gewoon een integer. Als je het iets duidelijker wilt hebben kan je natuurlijk ook een stringetje gebruiken :) .

Is het gelukt op deze manier?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Topicstarter
nope...

ik kan geen integers schrijven in xml... nooit geleerd...

heb je misschien een link naar een goede pagina over xml... ik heb er wel een boek over, maar in dat boek wordt alleen gesproken over textdatabases. En geen enkele van mijn vrienden kan XML schrijven, das t probleem van deze taal...

daarom maar ff hier gepost... ik weet ook niet alles... :(

• mbravenboer
Mystikal_Me: ik kan geen integers schrijven in xml... nooit geleerd...
Die schrijf je ook gewoon als tekst hoor, dus dat is geen punt.

Ik heb op GoT een paar keer voorbeeldjes gegeven met een externe configuratie file, die gelinkt wordt met identifiers

Hier twee voorbeelden (de stylesheets zijn wel wat complex misschien):
[topic=293980/1/25]
[topic=297025/1/25]

Als je er hiermee nog niet uitkomt kan ik wel even een simpeler voorbeeldje maken.

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Topicstarter
T is gelukt :)
Vandaag las ik een post op dit forum, over t openen van een link in een nieuw window...
en daar stond exact de code in dieik ook nodig had :)
Pagina: 1