Gaaaaaap GEEUW!!!........hè hè.....zo ik ben weer wakker...
De hoeveelste is `t vandaag?

Sorry jongens (vooral Pontius.Pilatus), kwas t vergeten, tot ik vanmorgen zag dat dit topic omhoog was geschopt (24 uur in 1 dag is echt te weinig).
Maar goed, Memorex: lange houdbaarheid,slechter leesbaar? Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd,
maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat ze niet goed worden gelezen.
Memorex zijn hele goeie. Het
kan zijn dat een brander moeite heeft om die te beschrijven (zie short strategy-eigenschappen onder aan), dit hoeft dus
zeker niet zo te zijn in jouw geval!
Welke verschillende types dye soort zijn er dan, en wat maakt dat uit voor de kwaliteit?
Hier zeg/begrijp je iets niet goed. Je hebt dus verschillende dye-soorten, verschillende types in de dye-soort en dan heb je nog de kwaliteit die de fabrikant levert in het type van de dye-soort (tsja een b`tje verwarrend) Zie het als een auto (merk: Mercedes, type: 190)
De belangrijkste dye-soorten (wordt ik schat 95 tot 99% van gemaakt) op dit moment zijn: Cyanine en Phthalocyanine
Cyanine heeft types 0 tm 4
Phthalocyanine types 5 tm 9
De types hebben allemaal net een andere samenstelling.
De kwaliteit is niet gebonden aan het type, immers dat wordt bepaald door de fabrikant(welke norm wordt gehanteerd bij het testen en vervaardigen van de dye en totale cdr bijv), distributeur(goede opslag en snelle doorstroming bijv), maar ook door jou (gebruik je lege cdr`s eerst als frisbee om daarna nog ff te branden?).
Kort samengevat komt het dus hier op neer:
short strategy = lang (!) houdbaar, minder compatible
long strategy = kort (!) houdbaar, beter te branden en te lezen
Yep, dit kan je over het algemeen beweren idd, al ligt het allemaal iets genuanceerder. Je moet dat "beter lezen" alleen eerder zien als het gevolg van het wel of niet goed
branden. "kort houdbaar" is niet specifiek kort, het vergaat gewoon eerder dan phthalocyanine (zoals ijzer eerder vergaat dan RVS).
Hoe 'kort' is short strategy dan eigenlijk houdbaar (er vanuit gegaan dat je ze
natuurlijk niet in direct zonlicht laat bakken)? Want zulke gebruik ik op dit moment
namelijk voor m'n backup... maar als ze bijvoorbeeld nog 10 jaar mee gaan (relatief kort)
is dat niet erg.
Dit is een moeilijk te beantwoorden vraag; ten eerste is het erg belangrijk hoe
jij de cd behandeld. Een vriend van mij heeft een game-verhuur-shop, als je ziet hoeveel uitval er is als gevolg van het slecht behandelen door de klant van de games... (zelfs pindakaas en is wel eens gesignaleerd op een gloednieuwe psx game, waarna deze
linea recta in de vuilisbak getyfd kon worden!). Ten tweede moet de toekomst dit nog uitwijzen. Weliswaar zijn moderne verouderingstests behoorlijk betrouwbaar, een 100%
nabootsing van de werkelijkheid kan natuurlijk gemaakt worden. (wat te denken van vrieskou in de auto en rookaanslag).
[off-topic] Shiiiit.....mn wisselaar die nu op random staat, heeft "the man with the harmonica" van
Ennio Mirricone te pakken........das toch altijd weer kippenvel...... [/off-topic]
Nog wat info:
Verschillende dye-soorten hebben verschillende brandprocessen. Een cyanine-dye wordt pas goed gebrand bij een relatief
lange "bestraling" van de laser. Hier bedoel ik mee dat de laser dus (relatief) lang aan moet staan om de dye zodanig te veranderen zodat data correct op wordt geslagen. Bij phthalocyanine is dit relatief
kort. Dit is in het kort de betekenis van de termen "short" en "long"-strategy. De ene laser is van mindere kwaliteit dan de ander. Als je er ook nog bij optelt dat de dye`s ook nog verschillende vermogens en toleranties verwachten, moet je je kunnen voorstellen dat niet elke cdr door elke
cd-writer goed wordt beschreven. Hier uit kun je ook opmaken dat de brandsnelheid belangrijk is voor het correct branden. Immers, als je sneller brand, staat de laser ook korter op de dye... Hier door moet de laser nog nauwkeuriger zijn. Dit is waarom fabrikanten cdr`s maken met
specificaties als bijv. 8-speed en 24-speed.(door de dye zo te fabriceren, dat deze sneller bewerkt kan worden)
Conclusie:
Cyanine->lang->makkelijk->minder nauwkeurige laser- >compatibel met vrijwel elke writer.
Phthalocyanine->kort->moeilijk->nauwkeurige laser->minder compatibel.
In beide gevallen geldt: sneller branden->nauwkeurigere laser.
morgen, als in: zaterdag?
Het is al zondag

Hey meneer thehaguez, het is nou een week geleden en je hebt nog steeds niks geantwoord.
Nogmaals sorry.... :0
Ik hoop dat t je nu een b`tje duidelijk is
P.S.
Zoals je in de post van TheHaguez kunt lezen, zegt hij daar dat short 80 tot 100 jaar mee gaat en long zo'n 10 jaar
Dat heb ik niet gezegd....