Films + mp3 starten op win, vanuit linux server

Pagina: 1
Acties:

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 15:34
Ik heb hier thuis 3 windows computers,1 server (Linux) en een hub staan.

Nu hadden mijn huisgenoten en ik het idee om de server in de woonkamer te zetten en vervolgens op die server mp3's en films op de stereo en tv te starten. Alle films en mp3's worden gestart vanaf een van de windows computer, die een Ati-radeon vi-vo kaart heeft voor de films en een geluidskaart die met een kabel naar de stereo in de kamer gaat.

Films en mp3's afspelen op tv en steroe via die windows computer werkt al prima, maar nu willen we de server dus zo configureren dat we daar uit een "lijst" kunnen selecteren wat die windows computer moet gaan "uitvoeren".

Op de server staat nu mandrake 7.2, die nog geconfigureerd moet worden als router voor het kabelinternet. Het komt er dus op neer dat ik met die server nog van alles en nog wat kan doen.

Mijn vraag aan mensen die al eerder een "exotisch" netwerk hebben gebouwd:

Wat is de meest elegante oplossing om die server snel genoeg te houden voor het routen, en toch in de grafische mode van "een" OS voldoende mogelijkheden te hebben om films en mp3's te starten.

Ik weet dat er windows progjes zijn om remote dingen op andere Systemen te starten, maar zijn die er ook voor linux?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Verwijderd

kde

• maartenvdv737
Ja, KDE is een leuke grafische desktop, net zoals Gnome, en al die andere, maar dat was niet echt mijn vraag.

Mijn vraag is:

Wat moet voor OS + software moet ik draaien om op de server in X films + mp3's op een andere server te kunnen starten.

Verwijderd

ok, onduidelijk verhaal maar als ik het goed begrijp heb je een linux-server in de woonruimte staan waarmee je opdrachten (film/mp3/tv spelen) naar een windows machine wil sturen.

aangezien windows geen commandline of commandline progs heeft zal je met vnc ofzo moeten kloten.

• maartenvdv737
Ik moet er even bijzeggen dat die windows computer onder WinXP draait.

Ik weet nog niet helemaal hoe dat OS in elkaar zit, maar kan je niet via de services commandos geven?

• maartenvdv737
Ik heb in verschillende posts gelezen dat VNC niet bijzonder snel is. Is dit niet een overbelasting voor mijn netwerk? Aangezien er ook nog internetverkeer over heen komt.

Er moeten toch wel meer mogelijkheden zijn om bestanden op remote computers te starten zonder een remote desktop programma als VNC....

Weet iemand zoiets?

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Hoe snel is die CPU ?
Voor een DivX filmpje heb je soms een hoop power nodig wat errug vervelend inwerkt op bijvoorbeeld je internet routing >:)
ik denk dat het minimaal 500MHz moet zijn om bv de 700MB Matrix DivX goed te kunnen kijken :)

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Ik heb in verschillende posts gelezen dat VNC niet bijzonder snel is. Is dit niet een overbelasting voor mijn netwerk? Aangezien er ook nog internetverkeer over heen komt.
vnc is idd niet het toppunt van prettig werken maar het is maar voor even. de film kijken doe je toch op de "echte" monitor.
Er moeten toch wel meer mogelijkheden zijn om bestanden op remote computers te starten zonder een remote desktop programma als VNC....
tja, commando's uitvoeren lukt misschien met ssh (heb je ook voor win. geloof ik) ook nog wel maar het probleem met windows is dat je moet "clicken" om dingen in te stellen en je met de prompt alleen nix kan.

• maartenvdv737
picobyte, het is een p133 met 72mb ram.

Misschien was het verhaal niet duidelijk genoeg, maar de pc die films en mp3's door gaat sturen naar de TV en stereo is een windows computer van 1.4Ghz, met ati Radeon vi-vo.
Dus dat gaat wel lukken.

Die server is slechts een terminal waar je bestanden op de andere computer mee moet kunnen activeren.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ANS -> NOS
Pagina: 1