Toon posts:

Dolby Digital Koptelefoon ??

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik hoop dat iemand hier mij(eigenlijk iemand anders,
die op het punt staat iets te kopen) wat duidelijkheid kan verschaffen.

De vader van mijn vriendin heeft sinds een tijdje
een dvd speler met bijbehorende Dolby Digital versterker beetje het standaard home cinema verhaal, maar hem kennende wel redelijk goed spul(niet top notch, maar ook geen crappy yoko all in one tjap)(No offence to the Yoko fans ;))

Omdat hij 's avonds ook wel eens een vette film wil zien en de buren dan niet mee willen genieten, wilde hij een goede koptelefoon kopen. Ik ben bevooroordeeld dus ik roep (uiteraard) meteen 'Sennheiser!' :)
Is hij wat informeren en komt hij terug met het verhaal dat je wel verschillende koptelefoons had, maar als je het dolby digital effect ook op je hoofdtelefoon wilde horen, moest je voor een Sennheiser er een appart kastje :? bij kopen, wat ervoor zorgde dat het uitgaande signaal van de versterker omgezet wordt naar een hoofdtelefoonsignaal(1xlinks en 1xrechts kanaal).
Als je dit niet zou doen dan had je er weinig aan...

Bij een ander merk(weet zo niet meer welk) zat dit systeem al in de hoofdtelefoon ingebouwd.

Kan dit eigenlijk wel of is dit een rip-off ?

Ik weet dat ik op mijn pc-tje aan kan geven dat ik een hoofdtelefoon gebruik en dan wordt het geluid omgezet.
Ik mag toch aannemen dat dit al hardwarematig gebeurd bij de hoofdtelefoon-uitgang op een (Dolby Digital) versterker.

Kan iemand duidelijkheid verschaffen ?

thnx.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Mischien kan [topic=299546/1/50] je meer duidelijkheid geven.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

Je hebt twee systemen die redelijk overtuigend zijn: SRS Headphone en Dolby Headphone. Probleem is, beide zitten alleen in PC's, software en een decoder voor in je receiver.

Een paar bestaande "Surround headphones:
Hier vind je de Sony MDR-s5000.
Hier de AKG Hearo 777.
De Sony MDR-s5100 is iets beter dan zijn voorganger.

Nog meer tests.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Yoko?!?!?!??! Wat hoor ik daar! Yoko+Marquant+Koda!

Alliedelectronics! aan de macht dus (voor iedereen die die marquant site maar niet kan vinden! :) )

Vette bass voor een prikkie! (dat je er een 2x200Watt 8Ohm amp voor nodig hebt en die toch niet te hard moet zetten omdat de spoelen anders gaan gloeien/fikken/roken laten we maar even buiten spel!!!)

Surround koptelefoons bestaan, maar bij meer dan de helft is het vage shit. Hebben ze nog steeds maar 2 speakers, alleen dan zo'n fake ass SRS processor erin. Gewoon nep gedoe. En DolbyDigital koptelefoon heb je niet, want waar moet je het centerkanaal laten :) Een echte surround koptelefoon heeft in mijn ogen 4 speakers, en een front en rear in. (Dolby Prologic 4.0 geluid).

Verwijderd

Tja, mijn Yamaha heeft zoiets als silent cinema ofzo. Is opzich redelijk surround te noemen. Dan kan je een gewone hoofdtelefoon (bv Sennheiser :9 ) gebruiken. Ik weet niet of jouw schoonpapa in spe ook een Yamaha heeft, maar anders zou ik zeggen: gewoon een goede stereo koptelefoon kopen, en genieten maar. Echt surround geluid krijg je toch sowieso niet door een koptelefoon.

Verwijderd

Dolby headphone is op dit moment niet te kloppen.
Om te beginnen heb je geen speciale koptelefoon nodig.
Alleen een 5.1 kaartje en een gewone koptelefoon is de enige hardware die je nodig hebt.
Verders heb je dvd software nodig die dolby headphone ondersteund.
Powerdvd Windvd etc,
zolang het maar zowat de laatste versies zijn.
De nabije toekomst geeft ons ook 5.1 kaartjes met een dolbyheadphone chip.
Een losse chip dus die dan ook in vele apparaten ingebouwd kan worden.
Naar alle waarschijnlijkheid zullen spoedig dvd-standalone's, geluidskaarten surround versterkers met zo'n vrij goedkope chip worden uitgerust.
Overigens heeft Marantz al zo'n versterker (heeeel duuur).
Maar nog even wachten op betaalbare hardware met dhp dus.
Niettemin kan ik iedereen aanraden als je zo'n 5.1 kaartje hebt via powerdvd dhp eens te proberen.
De kanaalscheiding is echt prima en de "geluidsbronnen" lijken verder van je oren af te zitten dan normaal het geval is.
Dat laatste geeft een prettige luisterervaring.
Natuurlijk kan dhp niet tippen aan een redelijke 5.1 installatie met luidsprekers.
Van wat ik ervan begrepen heb maakt dhp echt gebruik van de originele ac3.
Het schijnt dat alhoewel de AKG versie ook best wel leuk schijnt te zijn, hun absoluut niet kunnen tippen aan dhp.

Nou nog een goede draadloze koptelefoon....
Daar zullen we helaas nog meerdere jaren op moeten wachten :'(
Dit laatste is dan wel ietwat offtopic maar het is ronduit treurig gesteld met de kwaliteit van draadloze koptelefoons,
een bedraadt exemplaar van onder de 100 piek is vele malen beter dan zo'n nieuwe bijna 500 piek kostende Sennheiser.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

Op zaterdag 27 oktober 2001 07:57 schreef mietde onder meer het volgende:
..
Nou nog een goede draadloze koptelefoon....
Daar zullen we helaas nog meerdere jaren op moeten wachten :'(
Dit laatste is dan wel ietwat offtopic maar het is ronduit treurig gesteld met de kwaliteit van draadloze koptelefoons,
een bedraadt exemplaar van onder de 100 piek is vele malen beter dan zo'n nieuwe bijna 500 piek kostende Sennheiser.
Quote van Home Entertainment:
Unlike most FM headphones, these are very good. Over de Vivanco FMH 8080 april 2001.
Hi*Fi Choice over dezelfde foonz

En lets face it, de vader van Hustla's vriendin zal ook al over de 50 zijn, dus hij hoort hoge tonen niet meer zoals vroeger dus hij kan er best tevreden mee zijn... :)

Overigens vond ik en passant nog een test van de Sennheiser Lucas HD580 phones met surround kastje.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Pagina: 1