Toon posts:

Maxtor D740X geeft slechts 32mb aan...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren bovenstaande schijf gekocht in 40Gb uitvoering. :)

Nu ik 'm installeer onder XP wordt hij als 32,... Gb herkend...
Ik weet dat er 1024 bytes in een Mb, en 1024 Mb's in een Gb gaan, maar 32Gb is volgens mij wel erg weinig...

Wat doe ik verkeerd?

Verwijderd

Kijk eens of je op het schijfje toevallig niet de jumpertjes op de 32GB limiet hebt ingesteld. Dit jumpertje is namelijk speciaal aangebracht voor oude systemen die vastlopen bij hd's groter dan 32GB zodat je tenminste nog goed kunt opstarten en het probleem op een andere manier (installeren van DDO bijvoorbeeld) op kunt lossen.

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

oke heel leuk, maar hoe (in stappen graag) werkt ddo ???

wat is het ???????

hoe installeer ik het ???

wat zijn de voor- / nadelen ????

Bochtjes zijn Kewl

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
DDO = Dynamic Drive Overlay. Zit in pakketje 'maxblast' wat je kan downloaden op de site van maxtor.
Ik zou trouwens eerst kijken of er niet een BIOS update voor je moederbord is wat de 32GB grens opheft.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Een DDO zou ik pas in het allerlaatste geval installeren, wanneer je mobo ook na een bios-upgrade nog niet overweg kan met de grootte van de hd en je toch de volle hd wilt gebruiken. Dan kun je eventueel nog een IDE controllertje kopen omdat een hardwarematige oplossing toch altijd wel zo fijn is en anders kun je dus zo'n DDO installeren.

Een DDO is een stukje software dat in de boot sector van je hd gaat zitten zodat hij bij het opstarten automatisch word geladen. Vervolgens zegt die DDO tegen de bios dat het een 32GB hd is terwijl hij aan het besturingssysteem dat vervolgens geladen wordt wel de juiste grootte van de hd doorgeeft. Vervolgens 'vertaalt' hij dan elke opdracht van het besturingssysteem voor de hd en andersom zodat de bios niet gaat flippen over het te grote aantal clusters en de OS gewoon de hele hd kan gebruiken.

Jammer genoeg vertraagt een DDO de boel wel omdat er telkens een stap extra (het vertalen) moet worden gedaan bij elke hd-actie, en is het lastig in bepaalde situaties. Zo kunnen defragmenteerproggies, virusscanners, partition magic, windows installaties allemaal behoorlijk flippen met zo'n DDO. Zo moet je ook altijd opstarten vanaf de hd of met een speciale bootflop omdat er anders geen DDO geladen word en de data op de schijf opeens onleesbaar is geworden.

Zo heb ik eens de vergissing gemaakt om een keer windows opnieuw te willen installeren met een DDO op de schijf geinstalleerd. Ik dus nooit aan die DDO denken en gewoon vrolijk vanaf cd opstarten, en windows installeren. Bij de installatie zei windows echter in krom vertaald nederlands dat de hd-ruimte niet toegedeelt was en of ik die wilde toedelen... ik wist echter niet dat ze met 'toedelen van hd-ruimte' partitioneren bedoelden dus ik heb leuk op 'ja' gedrukt. Vervolgens werden er nieuwe partities over de bestaande partities heengeflikkerd met als gevolg dat al m'n data verloren was gegaan omdat windows de bestaande partities met DDO niet herkende als geldige partities :(

Een paar proggies waarmee je een DDO kunt installeren:
IBM feature tool (voor IBM hd's)
Maxblast (voor maxtor hd's).
Diskmanager 2000 (voor verschillende merken hd's)

Hoe het verder moet word stap voor stap tijdens die programma's wel uitgelegd.

• Bochtje

Bochtje

ik heb 2 naampjes op GoT, een werk en een thuis account en heb de thread [topic=301302/1/25] gepost, zie paar threads hiervoor en die tools werkte niet alsof het onmogelijk is om de ware grootte naar boven te toveren :'(

aangezien ik alle andere opties al geprobeerd heb:

-jumper
-"hard" in de bios zetten enz..
-Tools, ja zelfs ibm feature tool krijgt hem niet boven de 33,8 ....

nu dacht ik in eens, zit er in mijn bios toevallig een setting die voorkomt dat ik groter kan dan dat :?

weet iemand dat, heb een msi 6195 (k7pro) bord ....
rare is vriend van mij (predju) heeft het ook geprobeerd en kreeg hetzelfde en hij heeft het nieuwste van het nieuwste mobo ... :? (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/301302/1?limit=25)

zou dat een bios instelling zijn of een productiefout van ibm ?????

Bochtjes zijn Kewl

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lui,

al bedankt voor de replies..

Zou het dan een MSI-bugje zijn? Ik heb nl ook 'n MSI-bordje..

• Bochtje

Bochtje

Dat is het niet, die maat van mij heeft een asus ....

denk aan een bios instelling ....

Bochtjes zijn Kewl

• Bochtje

Bochtje

de oplossing:

kijk goed naar je jumpers

denk dat ik het opgelost heb

Bochtjes zijn Kewl

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 19:41 schreef Eggplant het volgende:
Hallo lui,

al bedankt voor de replies..

Zou het dan een MSI-bugje zijn? Ik heb nl ook 'n MSI-bordje..
whohoho, niet te snel zeggen dat het een bugje is :D
Kijk nou eerst zoals Bochtje al zei maar eens goed naar je jumpers.

Ik heb zelf ook een MSI K7T Turbo waar al een heleboel hd's perfect op hebben gedraait:
Maxtor DiamondMax 40 (40GB, 5400rpm)
Maxtor D540X (80GB, 5400rpm)
IBM 75GXP (45GB, 7200rpm)
IBM 60GXP (60GB, 7200rpm)

Verwijderd

Topicstarter
Jumper op schijf staat op master... IMHO valt hier verder niet veel aan te vern#%#ken...

BIOS zal ik idd aan een nadere inspectie onderwerpen..

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 20:57 schreef Bochtje het volgende:
de oplossing:

kijk goed naar je jumpers

denk dat ik het opgelost heb
en??? Heb je het idd gevonden? laat mij aub in de vreugde delen ;)

Verwijderd

kheb nog ff in de spec sheets van die D740X rondgekeken.
Het is anders gedaan als bij de D540X serie.

Hij staat in elk geval standaard (cable select) zo:
: : | : .

Voor master moet hij zo staan:
: : : | .

En de jumpersetting voor het limiteren van de grootte waarvan ik vermoed dat hij op staat:
| : : : .

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 19:33 schreef Bochtje het volgende:
rare is vriend van mij (predju) heeft het ook geprobeerd en kreeg hetzelfde en hij heeft het nieuwste van het nieuwste mobo ... :?
offtopic:
Bedoel je Predjuh die continu aan het COUNTER-STRIKEN is? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 oktober 2001 00:46 schreef PsyFlux het volgende:
kheb nog ff in de spec sheets van die D740X rondgekeken.
Het is anders gedaan als bij de D540X serie.

Hij staat in elk geval standaard (cable select) zo:
: : | : .

Voor master moet hij zo staan:
: : : | .

En de jumpersetting voor het limiteren van de grootte waarvan ik vermoed dat hij op staat:
| : : : .
Klopt als en bus PsyFlux, jij bent teminste nog wakker...

Ik lees net in de manual (.pdf van site) dat ik 'm op alternate capacity heb staan |:(
Pagina: 1