Een DDO zou ik pas in het allerlaatste geval installeren, wanneer je mobo ook na een bios-upgrade nog niet overweg kan met de grootte van de hd en je toch de volle hd wilt gebruiken. Dan kun je eventueel nog een IDE controllertje kopen omdat een hardwarematige oplossing toch altijd wel zo fijn is en anders kun je dus zo'n DDO installeren.
Een DDO is een stukje software dat in de boot sector van je hd gaat zitten zodat hij bij het opstarten automatisch word geladen. Vervolgens zegt die DDO tegen de bios dat het een 32GB hd is terwijl hij aan het besturingssysteem dat vervolgens geladen wordt wel de juiste grootte van de hd doorgeeft. Vervolgens 'vertaalt' hij dan elke opdracht van het besturingssysteem voor de hd en andersom zodat de bios niet gaat flippen over het te grote aantal clusters en de OS gewoon de hele hd kan gebruiken.
Jammer genoeg vertraagt een DDO de boel wel omdat er telkens een stap extra (het vertalen) moet worden gedaan bij elke hd-actie, en is het lastig in bepaalde situaties. Zo kunnen defragmenteerproggies, virusscanners, partition magic, windows installaties allemaal behoorlijk flippen met zo'n DDO. Zo moet je ook
altijd opstarten vanaf de hd of met een
speciale bootflop omdat er anders geen DDO geladen word en de data op de schijf opeens onleesbaar is geworden.
Zo heb ik eens de vergissing gemaakt om een keer windows opnieuw te willen installeren met een DDO op de schijf geinstalleerd. Ik dus nooit aan die DDO denken en gewoon vrolijk vanaf cd opstarten, en windows installeren. Bij de installatie zei windows echter in krom vertaald nederlands dat de hd-ruimte niet toegedeelt was en of ik die wilde toedelen... ik wist echter niet dat ze met 'toedelen van hd-ruimte' partitioneren bedoelden dus ik heb leuk op 'ja' gedrukt. Vervolgens werden er nieuwe partities over de bestaande partities heengeflikkerd met als gevolg dat al m'n data verloren was gegaan omdat windows de bestaande partities met DDO niet herkende als geldige partities
Een paar proggies waarmee je een DDO kunt installeren:
•
IBM feature tool (voor IBM hd's)
•
Maxblast (voor maxtor hd's).
•
Diskmanager 2000 (voor verschillende merken hd's)
Hoe het verder moet word stap voor stap tijdens die programma's wel uitgelegd.