Toon posts:

oververhitting (??)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met een pc die na ongeveer een uur 'uitvalt': zwart scherm, ratelend geluid, knipperende kampjes aan de voorkant..
er zit een simpele voeding op (115/230 V), wat genoeg zou moeten zijn voor de isnd insteekkaart en cdbrander. Verder alleen moederbord met on board audio en Celeron 800 met goed werkende cooling.

De pc staat normaal gesproken vrij geisoleerd: weinig ruimte aan de achterkant, slechte toevoer van nieuwe lucht..

Waar kan dit precies aan liggen / hoe kan ik dit probleem verder onderzoeken/ testen? Loopt de temperatuur sneller op als er mee wordt gewerkt (in win98)?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Download even "Hardware monitor" (ff zoeken met Google), dan kan je het verloop van je temp zelf volgen.

DIT IS MIJN WEBSITE

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Een 115 watt voeding?
Dat is wel vrij laag hoor, ik denk eerder dat dat het probleem is.
Probeer het eens met een 230 of 300 watt voeding. Ik denk dat dat al een stuk scheelt.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Je kunt ook even MotherBoard Monitor installeren om te kijken hoe te temperatuurverloop in je kast is...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Op vrijdag 26 oktober 2001 16:37 schreef ikbenveldmuis het volgende:
Een 115 watt voeding?
Dat is wel vrij laag hoor, ik denk eerder dat dat het probleem is.
Probeer het eens met een 230 of 300 watt voeding. Ik denk dat dat al een stuk scheelt.
Sorry hoor :D Maareh hij zegt 115/230 VOLT (gewoon zon knopje om de spanning te wisselen duz)

• Arjan Scholl
Op vrijdag 26 oktober 2001 16:35 schreef kagato het volgende:
ik zit met een pc die na ongeveer een uur 'uitvalt': zwart scherm, ratelend geluid, knipperende kampjes aan de voorkant..
er zit een simpele voeding op (115/230 V), wat genoeg zou moeten zijn voor de isnd insteekkaart en cdbrander. Verder alleen moederbord met on board audio en Celeron 800 met goed werkende cooling.

De pc staat normaal gesproken vrij geisoleerd: weinig ruimte aan de achterkant, slechte toevoer van nieuwe lucht..

Waar kan dit precies aan liggen / hoe kan ik dit probleem verder onderzoeken/ testen? Loopt de temperatuur sneller op als er mee wordt gewerkt (in win98)?
Is dat na een uur niks doen of na een uur computeren?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu die utility geinstalleerd (hardware monitor)..
alles ziet er ok uit, behalve een veld wat rood staat gemarkeerd: de Core Voltage. Deze staat op +1.75
dit is volgens mij te laag

Dit is na een uur computeren, ja..

• Arjan Scholl
Op vrijdag 26 oktober 2001 16:46 schreef kagato het volgende:
ik heb nu die utility geinstalleerd (hardware monitor)..
alles ziet er ok uit, behalve een veld wat rood staat gemarkeerd: de Core Voltage. Deze staat op +1.75
dit is volgens mij te laag

Dit is na een uur computeren, ja..
1.75v is goed...

Verwijderd

Topicstarter
Wel, als dat goed is, zou het niet aan de voeding moeten liggen..er staat ook 300 W op de zijkant, dus dat zit wel goed..maar wat is het dan? kan de temperatuur zo oplopen binnen een uur werken, dat het (in combinatie met slechte luchttoevoer) als gevolg heeft dat er iets mee kapt, en dat je al die knipperende lampjes krijgt?
Daarna is de pc niet meer aan te krijgen...hij moet zeker drie minuten uit staan, en daarna start ie weer op alsof er niks gebeurd is. |:(

• Arjan Scholl
Heb je al naar de temperatuur gekeken? Hoe hoog is ie dan?...en dat van die knipperende lampjes..lijkt haast wel Standby ofzo

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 16:56 schreef kagato het volgende:

Daarna is de pc niet meer aan te krijgen...hij moet zeker drie minuten uit staan, en daarna start ie weer op alsof er niks gebeurd is. |:(
Je moet toch even de temperaturen meten.
Probeer eens hoe lang hij het uithoudt met de kast open.

Verwijderd

Topicstarter
okee, hier wat details:
Deze pc staat normaal gesproken bij me opa in a'dam. Daar staat ie behoorlijk afgeschermd: vandaar dat ik het idee kreeg dat de lucht niet goed verversd werd, hij daarna in temp steeg, en vervolgens gek ging doen.
Nu heb ik deze comp thuis staan..en geen probleem. Ik probeer em dus nu dat probleem te geven...shirt over de achterkant, quake 2 in een window laten runnen en de temp meter ernaast..CPU zit nu op 35 graden, maar echt snel stijgen doet ie niet...verder is het maximum wat ik gehaald heb 41 graden, ook door de achterkant te bedekken, maar dan kijken vanuit de bios(geen cpu activiteit dus).

Mijn dilemma: ik moet snel dit ding zien te fixen, als dat dus nodig blijkt te zien: mijn opa moet em zondag terughebben, dus binnen die tijd zal ik erachter moeten komen of het inderdaad aan die slechte ventilatie daar ligt..eerst maar kijken dus hoe hoog ik de temp hier kan krijgen..
Bij hoeveel graden Celsius gaat zo'n pc moelijk doen eigenlijk??

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

staat bij je opa de CV lekker voluit soms ;)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Arjan Scholl
Op vrijdag 26 oktober 2001 17:18 schreef kagato het volgende:
okee, hier wat details:
Deze pc staat normaal gesproken bij me opa in a'dam. Daar staat ie behoorlijk afgeschermd: vandaar dat ik het idee kreeg dat de lucht niet goed verversd werd, hij daarna in temp steeg, en vervolgens gek ging doen.
Nu heb ik deze comp thuis staan..en geen probleem. Ik probeer em dus nu dat probleem te geven...shirt over de achterkant, quake 2 in een window laten runnen en de temp meter ernaast..CPU zit nu op 35 graden, maar echt snel stijgen doet ie niet...verder is het maximum wat ik gehaald heb 41 graden, ook door de achterkant te bedekken, maar dan kijken vanuit de bios(geen cpu activiteit dus).

Mijn dilemma: ik moet snel dit ding zien te fixen, als dat dus nodig blijkt te zien: mijn opa moet em zondag terughebben, dus binnen die tijd zal ik erachter moeten komen of het inderdaad aan die slechte ventilatie daar ligt..eerst maar kijken dus hoe hoog ik de temp hier kan krijgen..
Bij hoeveel graden Celsius gaat zo'n pc moelijk doen eigenlijk??
Mn p3 500 dee nieteens moeilijk over 100 graden (ja heb ik geprobeerd >:) ) maar volgens intel ergens bij 80 graden ofzo

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 17:18 schreef kagato het volgende:

Ik probeer em dus nu dat probleem te geven...shirt over de achterkant, quake 2 in een window laten runnen en de temp meter ernaast..CPU zit nu op 35 graden, maar echt snel stijgen doet ie niet...verder is het maximum wat ik gehaald heb 41 graden, ook door de achterkant te bedekken, maar dan kijken vanuit de bios(geen cpu activiteit dus).
Die temperaturen zijn laag genoeg. Bij een casetempteratuur van 40 ³C moet alles het nog doen. Houdt ie het bij jou nu wel langer uit dan een uur? Probeer anders eens een winterjas!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Ga anders is een spel spelen met kast dicht en kijk hoe warm die wordt:?. Ideeen :
A. Als het miditower is met voorin ruimte voor casefan, koop eff een casefan.
B. Ga alle fans eff langs :)
C. Probeer een rond cicruit te krijgen duz dat de stroom rond gaat!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op vrijdag 26 oktober 2001 16:40 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

Sorry hoor :D Maareh hij zegt 115/230 VOLT (gewoon zon knopje om de spanning te wisselen duz)
:X
ja dat wist ik maar ik wilde kijken of jullie wakker waren :{

nee, sorry dacht echt dat ie 115 watt bedoelde

en verder, oververhitting denk ik niet, ik heb een soortgelijk probleem (jawohl, hier een bak staan die na 5 minuten nix doen gewoon een hard reset geeft)
en sja, ik heb wat rondgevraagd, het kunnen drivers zijn schijnt...
maar dat van jou...sja windows al opnieuw geinstalleerd?

wat doet de veilige modus?
Pagina: 1